صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

گوش جهانگیری و
صدای استخوان‌های مردم!
 خبر اول اینکه، مقصران «دهه از دست رفته» باز هم طلبکار شدند. اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در اظهاراتی به انتقاد از وضع اقتصاد کشور پرداخته و گفته است: باید مسأله اقتصاد مردم را حل کنیم. وی همچنین به وضعیت معیشتی مردم ایران نیز پرداخته و گفته: «صدای شکسته شدن استخوان مردم به گوش می‌رسد.»
شاید معاون اول روحانی فراموش کرده باشد، اما حافظه جمعی مردم ایران به یاد دارد که میانگین رشد در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی نزدیک به صفر بوده است، میزان تورم رکوردشکنی کرده و درآمد سرانه مردم نیز به میزان یک‌سوم کمتر شد. در همین رابطه گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس هم حاوی چند نکته قابل توجه است. نرخ فقر در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به صورت ناگهانی از حدود ۲۰ درصد به حدود ۳۰ درصد جهش کرده است. همچنین از سال‌های 98-97 فاصله افرادی که با تسامح طبقه متوسط نامیده می‌شوند (افرادی که نه فقیرند و نه جزو پردرآمدترین دهک هستند) با خط فقر بسیار کاهش یافته است. به همین دلیل احتمال افتادن طبقه متوسط به زیر خط فقر بسیار زیادتر از گذشته است. علاوه بر اینها، از سال ۹۶ تاکنون حدود سه میلیون خانوار دیگر نیز به جمع فقرا پیوسته‌اند. در چنین شرایطی معاون اول حسن روحانی به‌جای عذرخواهی از محضر مردم ایران، لباس مطالبه‌گری و دلسوزی به تن کرده و از بلاهایی که ناکارآمدی او و همکارانش بر سر جامعه ایرانی آوردند، انتقاد می‌کند! بیراه نیست اگر بگوییم اسحاق جهانگیری و مقامات اقتصادی دولت قبل و البته اصلاح‌طلبان حامی آنها، آخرین کسانی هستند که می‌توانند نسبت به اقتصاد و معیشت مردم انتقاد کنند.
هنوز از خاطرها نرفته است که روحانی نه‌تنها خزانه دولت را با موجودی صفر تحویل رئیسی داد، که با فروش اوراق و چاپ پول، عملاً آینده را فروخته بود و بدهی‌های سنگینی برای دولت سیزدهم به ارث گذاشت.

اظهارات نسنجیده از زبان
عضو کمیسیون امنیت ملی
 دست آخر اینکه،  کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دو پهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.
این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشورهای غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است. در چنین شرایطی چه عاملی باعث می‌شود تا نماینده‌ای که از قضا عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است و باید به دنبال تأمین منافع ملی باشد، با اظهارات  نسنجیده و خارج از مسئولیت برای کشور هزینه تراشی می‌کند؟ پر واضح است که این قبیل اظهارات خلاف واقع همواره و به راحتی از سوی دشمنان مردم ایران دستمایه تحریم و ایران‌هراسی قرار گرفته است. تفکیک مسئولیت‌ها در کشور نیز نشان می‌دهد که ادعاهای این چنینی از سوی یک نماینده، مشروعیت نداشته و جز آسیب، ثمری ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی