صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۷

فتح کانال 2. 3 میلیون واحدی شاخص بورس

تالار شیشه ای قد کشید

با اثبات اقتدار نظامی ایران و ناتوانی رژیم صهیونیستی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، خیال سهامداران و فعالان اقتصادی هم راحت شد. به طوری که در دو روز نخست هفته جاری یعنی روزهای شنبه و یکشنبه، شاخص کل بورس 4. 73 درصد برای سهامداران بازدهی به همراه داشت و بخشی از زیان روزهای گذشته آنها را جبران کرد. درحالی که پرونده بورس تهران در سال گذشته با شاخص دو میلیون و 195 هزار و 92 واحد بسته شد، این عدد روزگذشته به بیش از 2. 3 میلیون واحد رسید.
در نخستین روزهفته، شاخص کل با جهش 77 هزار واحدی پیام روشنی به سهامداران داد، پیامی که نشان می‌دهد نگرانی و بی‌اعتمادی از بورس رخت بربسته است. در ادامه این روند در روزگذشته نیز شاخص کل بورس 27 هزارواحد دیگر رشد کرد و از مرز 2. 3 میلیون واحد عبورکرد. بدین ترتیب دراین دو روز شاخص کل بیش از 100 هزارواحد (104 هزار و 789 واحد) رشد کرد. با توجه به ساعت کاری بورس تهران که روزانه حدود 4 ساعت است، می‌توان گفت به طور متوسط در هشت ساعت کاری بورس تهران در روزهای شنبه و یکشنبه، شاخص کل بورس در هر ساعت 13 هزار و 98 واحد رشد کرده است.
با تغییر مسیر بورس در روزهای اخیر مجموع بازدهی بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته با رشد 117 هزار و 899 واحدی به بیش از 5. 3 درصد رسید. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به عقب‌افتادگی بازارسهام از بازارهای رقیب و همچنین ظرفیت‌های بسیاری که دراین بازاروجود دارد، باید منتظر رکوردشکنی‌های متعدد شاخص در سال‌جاری باشیم.
 
واریز 27 هزارواحد دیگر به حساب بورس
همان‌گونه که اشاره شد، بورس تهران روزگذشته و در دومین روز کاری هفته خود رشد ۲۷ هزار واحدی را تجربه کرد. در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشدی ۲۷ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار واحد رسید؛ همچنین شاخص کل هم‌وزن با رشدی 8 هزار و 445 واحدی به ارتفاع ۷۵۳ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خُرد در بازار دیروز مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها در این روز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند. معامله‌گران در روز جاری در بورس تهران نزدیک به ۱۰ میلیارد سهم و اوراق مالی را به ارزش ۶۲ هزار میلیارد ریال با انجام ۴۳۸ هزار معامله دادوستد کردند. شاخص فرابورس ایران در معاملات دیروز با ۲۸۹ واحد رشد، به ۲۵ هزار و ۴۹۷ واحد رسید. معامله‌گران در بورس در فرابورس ایران ۲۰۳ هزار معامله انجام دادند که حاصل آن دادوستد مالکیت بیش از ۵ میلیارد سهم و اوراق بود.
در بازار روزگذشته ۲۸۸ نماد در محدوده مثبت و ۱۷۱ نماد در محدوده منفی و در بازار فرابورس ۲۴۲ نماد در محدوده مثبت و ۱۱۱ نماد در محدوده منفی معامله شدند. براساس معاملات یکشنبه، سه نماد «فولاد»، «فملی» و «نوری» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «آریا»، «فصبا» و «زاگرس» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌، همچنین سه نماد «فولاد»، «ذوب» و «فملی» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «فزر»، «کرمان» و «فن افزار» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز گذشته بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی