صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲

«ایران» از خط خبری غرب پس از پذیرش ضربه «وعده صادق» گزارش می‌دهد

آدرس غلط علیه غزه

حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی کماکان در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد. با گذشت بیش از یک هفته از این حمله بی‌سابقه، تحلیلگران، مقامات کشورهای مختلف و پژوهشکده‌های امنیتی و نظامی همچنان به بررسی ابعاد اقدام مشروع ایران می‌پردازند. به رغم تلاش رژیم صهیونیستی و متحدان غربی‌اش برای ناچیز جلوه دادن عملیات وعده صادق، کارشناسان و تحلیلگران مستقل بر موفقیت و برتری جمهوری اسلامی ایران در حمله علیه اسرائیل تأکید دارند. از سوی دیگر اپوزیسیون ایرانی نتوانسته عصبانیت خود از اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی را پنهان کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایران با هدف قرار دادن مستقیم اسرائیل، بازدارندگی خود در مقابل رژیم صهیونیستی را بازیابی و تثبیت کرده است. برخی دیگر اعتقاد دارند که با وجود هزینه‌ هنگفتی که مقابله سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی با پهپادهای ایران روی دست این رژیم گذاشته، موشک‌ها و پهپادهای شلیک شده از ایران، هزینه بسیار ناچیزی برای تهران در پی داشت. به عبارتی دیگر، در مقابل هزینه سنگینی که اسرائیل خرج مقابله با حمله ایران کرده و آمارها آن را بیش از 1 میلیارد و 300 میلیون دلار برآورد می‌کنند، جمهوری اسلامی ایران تنها موشک‌های قدیمی‌اش در انبارهای خود را به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است.

تثبیت بازدارندگی
روزنامه امریکایی واشنگتن پست نیز در گزارش اخیر خود تأکید کرده است: در حمله به اسرائیل، رهبر انقلاب اسلامی فقط نوک کوه یخ توانمندی‌های ایران را نشان داد.
جاس فریمن سفیر سابق امریکا در عربستان سعودی نیز در یک گفت‌و‌گوی خبری گفت: ایران نشان داد که در صورت تمایل می‌تواند بر سیستم دفاعی اسرائیل غلبه کند. همچنین اینکه اسرائیل نمی‌تواند بدون مشارکت فعال ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و در این مورد اردن، از خود دفاع کند.
دیپلمات سابق امریکایی حمله ایران را یک حمله راهبردی موفق خواند و تأکید کرد: ایران به اهداف خود رسید و اسرائیل را با یک معضل غیرقابل تحمل رها کرد. ایران به نوعی به توان بی‌اثر و خنثی کردن نیروهای امریکایی در خلیج فارس دست یافته که مدت‌ها به دنبال آن بوده است.
دست برتر اطلاعاتی ایران
برتری اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی نیز از دیگر موضوعاتی است که در روزهای اخیر از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران تکرار می‌شود. طبق گفته این کارشناسان، در خلال انجام حمله موشکی و پهپادی به فلسطین اشغالی، ایران توانست به اطلاعاتی در ارتباط با قدرت سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی و همچنین آرایش و چینش دفاعی این رژیم دست پیدا کند. این اطلاعات می‌تواند در حملات احتمالی آینده ایران به اسرائیل، بسیار تأثیر‌گذار باشد.
در همین رابطه تارنمای «کریدل» طی گزارشی عنوان کرد که چندین موشک ایرانی درحالی با موفقیت به اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی اصابت کردند که داده‌های یک ایستگاه نظارتی امریکا در صحرای نقب و اطلاع‌رسانی ۳۶ ساعت قبل از حمله، به یاری سامانه یکپارچه پدافند هوایی اسرائیل آمده بودند اما در رهگیری موشک‌های ایرانی دچار رخنه شدند.

دلگرمی به جهان اسلام
حمله مستقیم ایران به اسرائیل، واکنش‌های حمایتی گسترده‌ای را در میان مردم دنیا به همراه داشت. چهره حمایتگر جمهوری اسلامی ایران از فلسطین بیش از پیش تثبیت شده است. مردم و برخی از مسئولان کشورهای منطقه نیز با تمجید از جمهوری اسلامی ایران، اعلام کردند که ایران باید به الگویی برای کشورهای منفعل عربی در مقابل اسرائیل تبدیل شود.
محمدسعید یاز نماینده پارلمان ترکیه در صحن مجلس این کشور ضمن تقدیر از جمهوری اسلامی ایران، با خواندن آیه‌ای از قرآن گفت: ایران، امریکا و اسرائیلی را موشک‌باران کرد که هیچ کسی نمی‌تواند در مقابل آنها بایستد.
نماینده کویت در سازمان ملل نیز در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل، در واکنش به لفاظی‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران، ضمن حمایت از اقدام کشورمان، با کودک‌کش و اشغالگر خطاب کردن نماینده رژیم صهیونیستی خواستار اخراج او از جلسه می‌شود.

اپوزیسیون؛ مقابل حقیقت در کنار اسرائیل
در نقطه مقابل واکنش‌های بین‌المللی اما اپوزیسیون ایرانی قرار دارد که نمی‌خواهد اقتدارزدایی از رژیم صهیونیستی را قبول کند. دلیل این لجاجت را باید در تعاملات اسرائیل و جریان اپوزیسیون ایران جست‌و‌جو کرد.
اغتشاشاتی که پاییز سال 1401 و به بهانه مرگ مهسا امینی در کشور به راه افتاد، به دنبال براندازی جمهوری اسلامی و تجزیه ایران بود. هدفی که از سوی اسرائیل برای گروه‌های ضدایرانی تعیین شده بود و اساساً به همین دلیل بود که گروه‌های اپوزیسیون، از گروهک تروریستی منافقین گرفته تا تجزیه‌طلبان و سلطنت‌طلبان به‌رغم تفاوت‌ها، به ائتلاف با یکدیگر رسیدند. با حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل نیز وظایف جدیدی به اپوزیسیون ایرانی محول شده است؛ متهم کردن ایران به جنگ‌طلبی و ترمیم وجهه شکست‌خورده اسرائیل.
پس از حمله ایران به دو هدف نظامی در سرزمین‌های اشغالی که بنابر تمهیدات اندیشیده شده توسط نیروهای مسلح کشورمان تلفات جانی به همراه نداشت، اپوزیسیون ایرانی پروژه متهم کردن ایران به جنگ‌طلبی را آغاز کرد و خواستار توقف جنگ شد! در همان ساعات ابتدایی پس از حمله ایران، چهره‌های اپوزیسیون از جمله رضا پهلوی و گلشیفته فراهانی خواستار توقف جنگ شدند.
در روزهای اخیر نیز چهره‌های شاخص اپوزیسیون پی‌درپی در مقابل دوربین‌ رسانه‌های ضدایرانی می‌نشینند و ایران را متهم به جنگ‌افروزی در منطقه می‌کنند.
به عنوان مثال شیرین عبادی برنده جایزه نوبل صلح که پیشتر به جنایتکارانی چون مناخیم بگین، اسحاق رابین و شیمون پرز اهدا شده بود، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا، ضمن دفاع از رژیم صهیونیستی و اقدام این رژیم در تجاوز به تمامیت ارضی کشورمان گفت: جمهوری اسلامی از روزی که در سال ۵۷ آمد، آتش جنگ و منازعه را در داخل و خارج روشن نگه داشت.
نرگس محمدی برنده اخیر این جایزه نیز که به دلیل اقدامات خود علیه امنیت ملی ایران مفتخر به دریافت جایزه نوبل شد با صدور بیانیه‌ای ایران را به جنگ‌طلبی متهم کرده است.
 
خط بدلی اپوزیسیون به فرمان غرب
این دفاع آشکار عوامل اسرائیل از تجاوز رژیم صهیونیستی به تمامیت ارضی ایران علاوه بر آنکه به دستمایه تمسخر کاربران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است، حاکی از واکنش جریان غرب برای تخصیص یک خط بدلی به منظور سفیدشویی اسرائیل و تأثیر بر افکار عمومی ایرانیان است. فعال شدن مزدوران فارسی‌زبان رژیم صهیونیستی علیه ایران و راه‌اندازی پویش «نه به جنگ» درحالی است که کسی به یاد ندارد آنها جنایات اسرائیل در غزه را محکوم کرده باشند.

 

بــــرش

هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و امریکا در جریان نیست
همزمان با تثبیت قدرت بازدارندگی ایران در مقابل رژیم صهیونیستی، یک جریان خاص در داخل کشور به دنبال بهره‌برداری از فرصت پیش‌آمده است. در شرایطی که اغلب تحلیلگران معتقدند، حمله اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی با هدف تأمین امنیت ایران و ایجاد بازدارندگی در مقابل اسرائیل بوده، برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب حمله ایران را مقدمه‌ای برای احیای برجام و بخشی از معامله میان ایران و امریکا خواندند. در همین رابطه حسین موسویان از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز در مقاله‌ای که در نشریه «میدل ایست آی» منتشر شد، نوشت: زمان معامله بزرگ در خاورمیانه فرا رسیده است.
در همین رابطه یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به برخی ادعاها در خصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و امریکا، گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و امریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفاً در چهارچوب تعریف‌شده در جریان است.
وی تأکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری‌کنی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی