صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

 2 کشته در تیراندازی به میهمانان جشن خیابانی
تیراندازی در یک جشن خیابانی در ممفیس امریکا دست‌کم 2 کشته و ۶ مجروح داشت.
به گزارش خبرگزاری سی‌بی‌اس، پلیس ممفیس اعلام کرد که در جریان تحقیقات اولیه دریافتیم 8 نفر در این حادثه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند که دو نفر از آنها در صحنه حادثه جان باخته و 6 نفر دیگر مجروح شدند.
پلیس پیش‌تر از زخمی شدن 16 نفر خبر داده بود. حال یکی از مجروحان حادثه نیز وخیم اعلام شده است. این حادثه حدود ساعت 7 عصر شنبه در یک جشن خیابانی رخ داده که در پارک اورنج ماوند برگزار شده بود و برگزارکنندگان مجوزی برای آن نداشتند. در جشن‌های خیابانی حدود 200 تا 300 نفر شرکت می‌کنند و باید تدابیر امنیتی برای آن در نظر گرفته شود. جست‌و‌جوها برای یافتن دو مظنون احتمالی حادثه و مشخص شدن انگیزه تیراندازی ادامه دارد.
این در حالی است که روز جمعه نیز بر اثر تیراندازی در پارکی در منطقه گرین بلت ایالت مریلند امریکا دست‌کم 5 دانش‌آموز 16 تا 18 ساله زخمی شدند.
 
سقوط 2 هلیکوپتر ژاپنی به اقیانوس آرام
دو فروند هلیکوپتر نظامی ژاپنی به اقیانوس آرام سقوط کردند که این حادثه یک کشته و 7 ناپدید بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری کیودو، «مینورو کیهارا» وزیر دفاع ژاپن گفت که دلیل احتمالی این سانحه، برخورد این دو هلیکوپتر مدل SH-۶۰K است که هر کدام چهار سرنشین داشتند. این سانحه در جریان رزمایش شبانه ضد زیردریایی در شرق جزیره «توری-شیما» در اقیانوس آرام رخ داد.
وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که ارتش، بقایای هلیکوپتر ها را در جریان عملیات تجسس پیدا کرده و علت دقیق این حادثه در دست بررسی است. کیهارا گفت که امدادگران یک ضبط‌کننده اطلاعات پرواز، یک تیغه از هر هلیکوپتر و قطعاتی که گمان می‌رود از هر دو هلیکوپتر در یک منطقه باشد، پیدا کرده‌اند که نشانه‌هایی از این است که آنها در نزدیکی یکدیگر پرواز می‌کردند. گفتنی است مقامات، اطلاعات پرواز را تجزیه و تحلیل خواهند کرد تا مشخص کنند چه عاملی منجر به سقوط هلیکوپترها شده است.اخیراً وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده بود که ارتباط هلیکوپتر SH-۶۰K در منطقه توری-شیما قطع شده و یک دقیقه بعد، هلیکوپتر یک سیگنال ارسال کرده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که نیم ساعت بعد ارتباط یک هلیکوپتر دیگر از همان منطقه قطع شد.
 
تابلوی نقاشی مسروقه پیدا شد
 تابلوی نقاشی «سالواتور روزا» ۴ سال پس از سرقت به گالری «دانشگاه آکسفورد» بازگردانده شد.
به گزارش آرت‌نیوز، یک تابلوی نقاشی قرن هفدهمی اثر «سالواتور روزا» که حدود چهار سال پیش از یک گالری هنری در «دانشگاه آکسفورد» ربوده شده بود، اخیراً در رومانی پیدا شد.
تابلوی نقاشی منظره باروک «ساحل صخره‌ای به همراه سربازانی که نقشه می‌کشند» اثر «سالواتور روزا»، نقاش ایتالیایی، در چهاردهم مارس سال ۲۰۲۰ از گالری هنری دانشگاه آکسفورد به سرقت رفت.
دو تابلوی نقاشی دیگر یعنی «سرباز سوارکار» (۱۶۱۷) اثر «آنتونی ون دایک» و «پسر در حال نوشیدن‌» ‌(۱۵۸۰) اثر «آنیباله کاراچی» همچنان گمشده باقی مانده‌اند. این تابلوهای نقاشی از سال ۱۷۶۸ میلادی در آن گالری به نمایش گذاشته شده بودند.
کارشناسان ارزش کل این سه تابلوی نقاشی را حدود ۱۲.۴ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. مردی که نقاشی منظره را در اختیار داشت با پلیس رومانی تماس گرفته است. او دو اثر هنری دیگر را فروخته بود، اما تصمیم گرفت نقاشی «روزا» را به مقامات بازگرداند. مقامات رومانیایی با این مرد به عنوان شاهد برخورد کرده‌اند و او دستگیر نشده است.
تابلوی «سرباز سوارکار» (۱۶۱۷) اثر «آنتونی ون دایک» و «پسر در حال نوشیدن‌» (۱۵۸۰) اثر «آنیباله کاراچی» به احتمال زیاد در رومانی فروخته شده‌اند و اکنون ممکن است در هر نقطه‌ای از اروپا باشند.
 
کشف فسیل بزرگ‌ترین مار
محققان گزارش دادند که فسیل‌هایی را در نزدیکی یک معدن زغال‌سنگ پیدا کرده‌اند که متعلق به یک مار ۱۱ تا ۱۵ متری است.
تاکنون رکورد بزرگ‌ترین مار شناخته شده به یک مار حدوداً ۱۳ متری تعلق داشت که زمانی در منطقه فعلی کلمبیا زندگی می‌کرد.
بزرگ‌ترین مار زنده امروزی نیز مار پیتون مشبک آسیایی با طول ۱۰ متر است.
به گفته دانشمندان، این هیولای تازه کشف شده ۴۷ میلیون سال پیش در جنگل‌های سبز باتلاقی غرب هند زندگی می‌کرده و احتمالاً تا هزار کیلوگرم وزن داشته است.دباجیت داتا، یکی از اعضای تیم تحقیق در مؤسسه فناوری هند «رورکی» در این‌باره می‌گوید:«این مار به یاد شاه‌مار افسانه‌ای، «واسوکی ایندیکوس» نامیده شده است که در اسطوره های هندی دور گردن «شیوا» خدای هندو می‌پیچد.» فسیل‌های دیگری که در نزدیکی این مار پیدا شده‌اند نشان می‌دهد این مار در مناطق باتلاقی در کنار حیواناتی مانند گربه‌ماهی، لاک‌پشت و تمساح زندگی می‌کرده و احتمالاً همین حیوانات طعمه‌های او بوده‌اند.
 
 قتل هولناک دختر نوجوان در اغذیه‌فروشی
صاحب یک اغذیه‌فروشی در اسکاتلند به اتهام قتل دختری 15 ساله دستگیر شد.
پیگ دوهرتی که به عنوان آرایشگر نیمه‌وقت کار می‌کرد، صبح روز شنبه بعد از ترک خانه در محل کارش حضور نیافت و غیبت وی منجر به نگرانی خانواده و دوستانش شد. با شکایت مادرش به پلیس مشخص شد وی برای خرید صبحانه روانه یک اغذیه‌فروشی شده اما دیگر از آنجا بیرون نیامده است.
 دو روز بعد از ناپدید شدن وی، جسدش ۲ کیلومتر دورتر از خانه‌اش در جنگلی واقع در یک جاده شلوغ در کلیدبنک اسکاتلند کشف شده است.
 قاتل این دختر مرد ۳۲ ساله‌ای با نام مستعار «جان لیدام» صاحب اغذیه‌فروشی است. وقتی پیگ برای خرید ساندویچ وارد مغازه قاتل شده، ۱۰ دقیقه بعد از ورود، وی را به طرز وحشیانه‌ای به قتل رسانده است. فیلم دوربین مداربسته رفتن این دختر به  اغذیه‌فروشی را که قصد خرید صبحانه را داشته نشان داده که توسط صاحب مغازه مورد اصابت ۴۳ ضربه در ناحیه سر و گردن قرار می‌گیرد.
 صاحب اغذیه‌فروشی در جلسه رسیدگی به اتهامش به قتل وی اعتراف کرده و گفته است که دختر نوجوان برای استخدام به مغازه او وارد شده، اما اذعان داشته شخص دیگری را برای کار در نظر دارد که همین امر منجر به درگیری و قتل دختر نوجوان شده است. رسیدگی به این پرونده همچنان ادامه دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی