صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

معرفی ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در اکسپو ۲۰۲۴

برای نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حدود ۲۰۰ بسته‌ سرمایه‌گذاری برای پیشنهاد به سرمایه‌گذاران خارجی در حال آماده‌‌سازی است


حجت‌الله عبدالملکی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سال گذشته در 4 نوبت بسته‌‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم که نخستین نوبت، اردیبهشت ماه سال گذشته در اکسپو 2023 میلادی بود که 370 پروژه را به ارزش 5 میلیارد یورو معرفی کردیم. مجموع این چهار دوره‌‌ای که پروژه‌‌‌‌ها و بسته‌‌های سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم، بیش از یک هزار بسته‌ سرمایه‌گذاری آماده شد و ارزش آن به لحاظ ریالی، بیش از 900‌هزار میلیارد تومان یا معادل 20 میلیارد یورو بوده است. این وعده‌‌ای بود که از ابتدای سال گذشته مطرح کردیم و خوشبختانه تا پایان سال محقق شد.
عبدالملکی افزود: همچنین بسته‌‌های سرمایه‌گذاری را در 12 رویداد داخلی و خارجی عرضه کردیم که یکی از آنها همین رویداد 2023 اکسپو بود. در نمایشگاه‌‌های دیگری نیز که در چین، روسیه، ارمنستان، ترکیه و باقی کشورها برگزار می‌شد حضور یافتیم و فعالیت تبلیغاتی انجام دادیم. در نتیجه‌ این فعالیت‌‌های تبلیغاتی، در مجموع مقدار تقاضای سرمایه‌گذاری که از تمام این رویدادها جذب کرده بودیم، حدود 880‌هزار میلیارد تومان برآورد شد.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد در خصوص جزئیات بیشتربسته‌های سرمایه‌گذاری بیان داشت: اگر بخواهم به طور جزئی به موضوع بپردازم باید بگویم، حدود 2500 تقاضای سرمایه‌گذاری برای ما رسید که تقریباً 20‌درصد بسته‌‌های ما از آن ۲هزار بسته، یعنی حدود 200 بسته مشتری پیدا کرد و باقی سرمایه‌گذاری‌‌هایی که صورت گرفت، درخواست‌‌‌‌هایی بود که خود سرمایه‌گذار داشت؛ در واقع ما دست سرمایه‌گذار را نبستیم که حتماً از بین بسته‌‌های مشخص شده سرمایه‌گذاری کند، بلکه بسته‌‌هایی را که مطالعات امکان‌‌سنجی اولیه آنها انجام شده بود ارائه کردیم. زمین موردنیاز این بسته‌‌ها انتخاب شده بود و مجوز کار به صورت بی‌‌نام صادر شده و داخل درگاه قرار گرفته بود. اما خود سرمایه‌گذار نیز می‌توانست پروژه‌‌های دیگری پیشنهاد دهد. بنابراین بیش از 200 بسته آماده مشتری پیدا کرد و به نوعی کارشان را شروع کردند و در مراحل مختلف هستند. بقیه نیز پروژه‌‌های خودشان بوده است. ما امسال نیز این برنامه را داریم، یعنی علاوه بر 1000 بسته‌‌ای که سال گذشته ارائه شده بود، بسته‌‌هایی آماده شده است که در نمایشگاه اکسپو 2024 عرضه کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی