حوادث جهان

شمار قربانیان سیل در پاکستان به 100 نفر رسید
پس از بارش شدید باران و وقوع سیل در مناطق شمال‌غربی و جنوب‌غربی پاکستان، نزدیک به ۱۰۰ نفر در حوادث ناشی از این سیل در یک هفته گذشته، کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.
  به گفته سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان (NDMA)، باران‌های شدید باعث جاری شدن سیل در ایالت‌های «خیبر پختونخوا»، «بلوچستان»، «پنجاب» و «جامو و کشمیر» تحت مدیریت پاکستان شده است.
 براساس آخرین گزارش سازمان ملی مدیریت بلایای طبیعی پاکستان، تاکنون ۹۸ نفر در این مناطق بر اثر ریزش سازه‌ها کشته و ۸۹ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.
 در همین حال، حدود ۳ هزار ۲۶۱  خانه نیز آسیب دیده است که ۵۳۶ خانه به طور کامل تخریب شده است.
 سیل شدید و رانش زمین همچنین به جاده‌ها و پل‌ها در مناطقی از خیبر پختونخوا و بلوچستان خسارت وارد کرده است.
 این گزارش می‌افزاید: بارش‌های پیش‌بینی‌شده ممکن است موجب وقوع سیلاب‌های ناگهانی شود.
 این سازمان همچنین بارش شدید باران را از ۲۵ تا ۲۹ آوریل پیش‌بینی کرده و از مردم خواسته تا از زیرساخت‌های ضعیف دوری و از رانندگی یا پیاده‌روی در آبراه‌ها نیز خودداری کنند.
 «رفای علم»، یک کارشناس محیط زیست پاکستانی در این باره گفت: چنین بارندگی شدیدی در ماه آوریل غیرعادی و بی‌سابقه است.
 
 حریق در کارخانه مواد شیمیایی تگزاس
 آتش‌سوزی در یک کارخانه مواد شیمیایی در هیوستون واقع در ایالت «تگزاس» امریکا 3 مصدوم برجا گذاشت.
 به گزارش شینهوا، این حادثه اواخر روز جمعه به وقت محلی رخ داده است. مقامات ایالتی اعلام کردند که این حریق در یک تأسیسات نفتی و  حین انجام کارهای تعمیر و نگهداری رخ داد و ساعتی بعد نیز خاموش شد. مصدومان حادثه پیمانکار بوده‌اند و درجات مختلفی از سوختگی دارند. علت دقیق وقوع این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.
 مقامات می‌گویند، آتش‌سوزی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک ماده شیمیایی قابل اشتعال با هوا مخلوط شده و با یک منبع گرما مواجه می‌شود.

 شلیک به دانش‌آموزان یک دبیرستان در پارک مریلند
 تیراندازی در پارکی در مریلند امریکا دست‌کم ۵ نوجوان دانش‌آموز را مصدوم کرد.
 رئیس پلیس منطقه اعلام کرد، حدود 500 دانش‌آموز سال آخر یک دبیرستان برای یک گردهمایی که مخصوص دانش‌آموزانی که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند، در این پارک جمع شده بودند. بر اثر این تیراندازی 5 دانش‌آموز پسر 16 تا 18 ساله زخمی شدند.
 بر این اساس، پلیس در جست‌و‌جوی یک مظنون است اما ممکن است مظنونان دیگری نیز وجود داشته باشند. تاکنون انگیزه تیراندازی نیز مشخص نشده است.
 رئیس پلیس منطقه افزود: تاکنون هیچ دلیل مشخصی برای این حادثه شناسایی نشده است. ما باید با این تیراندازی‌ها مقابله کنیم زیرا برای جامعه ما دردناک است.
این درحالی است که آرشیو ملی خشونت‌های مسلحانه در گزارشی اعلام کرد: در 110 روز نخستین سال‌‌جاری میلادی تاکنون، 120 مورد تیراندازی دسته‌جمعی و مرگبار در سراسر ایالات متحده رخ داده است. تیراندازی‌هایی که در آنها 4 نفر یا بیشتر به جز فرد ضارب کشته می‌شوند.

سرو سالاد حشره در کافه امریکایی
همزمان با شروع فصل هجوم حشرات مختلف در امریکا خبر سرو یک سالاد با استفاده از «زنجره» خبرساز شده است. زنجره‌ها در دوره‌های چند ساله به سطح زمین می‌آیند و در هفته‌های پیش‌رو، قرار است به‌صورتی تاریخی در امریکا مشاهده شوند. در این شرایط، یک کافه عجیب و غریب، به فکر تولید غذا با این حشرات افتاده است. این کافه که در نیواورلئان قرار دارد، قبلاً هم از حشرات برای سرو غذا استفاده کرده، حالا سراغ زنجره رفته و یک سالاد مخصوص با آن درست کرده است.
 
وبا در سومالی 75 قربانی گرفت
 سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد، اثرات خشکسالی‌های تاریخی اخیر سومالی به همراه تأثیر سیل‌های ناشی از پدیده آب و هوایی «ال نینو» به شیوع اسهال و وبا در این منطقه دامن زده است و از ماه ژانویه سال‌جاری میلادی (۲۰۲۴) تاکنون این بیماری‌ها جان دست‌کم ۷۵ نفر را گرفته است.
به گزارش آناتولی، سازمان جهانی بهداشت گفت: موارد ثبت شده در این کشور تقریباً 3 برابر بیشتر از میانگین سه‌ساله است.
به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، 2 میلیون دلار برای حمایت از کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش برای آسیب‌پذیرترین افراد اختصاص داده شده است.
سازمان ملل در عین حال هشدار داد که خطر شیوع این بیماری به مناطقی در این کشور که سال‌ها تحت‌تأثیر وبا قرار نگرفته‌اند، وجود دارد.
وبا نوعی بیماری حاد و اسهالی است که عموماً در مکان‌هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیربهداشتی مدفوع یا فاضلاب و نیز در مناطقی با بهداشت ناکافی ایجاد شده و گسترش می‌یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی