صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۹

جوجه‌ریزی به 150 میلیون قطعه رسید

ظرفیت 600 میلیون دلاری صادرات مرغ

امین محمودی
خبرنگار


وزارت جهاد کشاورزی توانست در سه ماه پایانی سال گذشته با جوجه‌ریزی 150 میلیون قطعه‌ای، بازار مرغ در نوروز و ماه مبارک رمضان را تنظیم کند تا هیچ مشکلی به لحاظ تأمین مرغ خانوارها و قیمت آن صورت نگیرد.
به همین دلیل می‌توان گفت کشورمان سالانه براحتی می‌تواند 3 میلیون و 500 هزار تن مرغ تولید کند تا علاوه بر تأمین کامل بازار داخل(2 میلیون و 500 هزار تن) شاهد صادرات یک میلیون تنی این محصول به همسایگان باشیم.
به عبارت دیگر می‌توان گفت زمانی که در بازار داخل شاهد مازاد تولید مرغ هستیم برای اینکه این میزان تولید روی دست مرغداران نماند باید خرید حمایتی مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام و صادرات به بازارهای هدف در دستور کار قرارگیرد تا شاهد زیان مرغداران نباشیم.
برای این مهم علاوه بر افزایش جوجه‌ریزی مرغداران، وزارت جهاد کشاورزی تولید قراردادی این محصول، استفاده حداکثری از واحدهای تولیدی و احیای واحدهای راکد را در دستور کار قرار داده است.
در واقع می‌توان گفت با این روش از طرفی کشورمان برای ذخایر استراتژیک خود نیازی به واردات مرغ ندارد و از طرف دیگر شاهد ارزآوری قابل توجهی از این محل خواهیم بود.
با این حال پر واضح است کشورمان در وضعیت کنونی توانایی صادرات یک میلیون تن مرغ به دیگر کشورها را ندارد چون کشوری به نام ترکیه با ارائه مشوق‌های صادراتی زیاد برای مرغداران توانسته بازارهای منطقه را از آن خود کند، بنابراین در وضعیت فعلی امکان تحقق 30 درصد از این میزان وجود دارد.

قیمت‌گذاری مرغ باید تابع عرضه و تقاضا باشد
 رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در خصوص آخرین وضعیت بازار مرغ گفت: با توجه به افزایش میزان جوجه‌ریزی و تولید
مرغ گرم نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم‌.
 مهدی یوسف خانی افزود: قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان و مرغ گرم ۸۰ هزارتومان است.
این مقام صنفی قیمت هرکیلو ران مرغ را ۸۰ هزارتومان، سینه را ۱۸۰ هزارتومان و فیله مرغ را ۲۰۰ هزارتومان اعلام کرد.
یوسف خانی تصریح کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران نسبت به نرخ مرغ گلایه‌مند هستند. حال انتظار می‌رود ستاد تنظیم بازار تشکیل شود و قیمت‌ها را تغییر دهد.
وی حداکثر نیاز جوجه‌ریزی ماهانه را ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: براین اساس ماهانه ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتن گوشت مرغ تولید می‌شود، درحالی‌که بنابر سیاست وزارت جهاد ماهانه ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی باید صورت گیرد که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.
رئیس اتحادیه پرنده و ماهی ادامه داد: بنابر آمار، روزانه ۶ تا ۷ هزارتن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که یکهزار و 200 تن از این میزان مربوط استان تهران است.

نیازی به عرضه مرغ منجمد نداریم
علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی نیز در این باره می‌گوید: برآوردها حاکی از آن است که جوجه‌ریزی فروردین به ۱۳۰ میلیون قطعه برسد.
به گفته وی، قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان است، درحالی‌که قیمت تمام شده بالای ۶۵ هزارتومان است.
ابراهیمی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید و عرضه مرغ کمتر از نرخ تمام شده، پشتیبانی امور دام باید از توزیع مرغ منجمد اجتناب کند.
 مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: پشتیبانی امور دام باید مرغ مازاد مرغداران را به منظور ذخیر استراتژیک از سطح بازار جمع‌آوری کند.
این مقام صنفی صادرات مرغ را یکی از راهکارهای سیاست تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: صادرات مرغ نباید به گونه‌ای باشد که تنها در صورت مازاد به بازارهای هدف صادر شود، بلکه باید صادرات مستمر باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه مرغ حاصل از جوجه‌ریزی فروردین ماه نیمه دوم اردیبهشت و خرداد به بازار عرضه می‌شود، افزود: در حال حاضر مرغ‌های مربوط به جوجه‌ریزی بهمن و اسفند در بازار عرضه می‌شود، اما به سبب افزایش جوجه‌ریزی تقارن ماه رمضان و نوروز، مرغ تولیدی کمتر از نرخ تمام شده عرضه می‌شود که این امر منجر به زیان مرغداران شده است.
ابراهیمی در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ گفت: برآوردها حاکی از آن است که صادرات مرغ تا پایان سال به ۲۰۰ هزارتن برسد.

 

بــــرش

اشتیاق برای صادرات مرغ
ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال حداقل ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزارتن مرغ صادر می‌شود که براین اساس صادرات مرغ حداقل ۶۰۰ میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت.
وی در این باره افزود: با صادرات مرغ به بازارهای هدف، تراز صنعت مرغداری به سمت مثبت شدن می‌رود که با وجود این دیگر نیازی به استفاده از درآمدهای نفتی برای واردات نهاده دامی نیست.
طبق اذعان رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، صادرکنندگان پیگیر دریافت مجوزهای لازم برای صادرات مستمر مرغ به بازارهای هدف هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی