صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره جزئیات وام‌های دانشجویی خبر داد

افزایش وام‌‌های دانشجویی و حمایت از دانشجویان متأهل

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

 
طی یک سال اخیر برای ارائه تسهیلات بیشتر به دانشجویان متأهل، وام‌های ذیل وام ضروری با عنوان وام ازدواج و وام فرزند‌آوری به دانشجویان متقاضی تعلق گرفت. همچنین اعلام شده میزان سایر وام‌های دانشجویی نیز در حال افزایش است.
در این زمینه، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌و‌گو با «ایران»، توضیح داد: سازمان امور دانشجویان یک سازمان در حوزه دانشجویی است که صندوق رفاه دانشجویان ذیل آن فعالیت می‌کند. همچنین وام‌ها و تسهیلاتی که به دانشجویان ارائه می‌شود جزو وظایف اصلی صندوق برای خدمت به دانشجویان است. در سال گذشته چهار نوع وام یعنی وام تحصیلی، وام ضروری، وام شهریه و ودیعه مسکن به دانشجویان متقاضی پرداخت شد. علاوه بر اینها وام فرزندآوری و ازدواج نیز در قالب وام ضروری تعریف شد. ولی در اصل سررشته اصلی این وام‌ها همان چهار نوع وام تحصیلی، ضروری، شهریه و ودیعه مسکن است که برای اخذ آن هرسال در دو ترم تحصیلی از دانشجویان ثبت‌نام می‌شود و بر اساس آن، دانشجویانی که واجد شرایط هستند و برای ما مدارک ارسال می‌کنند، وام دریافت خواهند کرد.
وی درباره جزئیات وام ازدواج دانشجویی گفت: وام ازدواج دانشجویی از سال گذشته برای دانشجویان در نظر گرفته شد؛ بدین صورت که به هر کدام از دانشجویان دختر و پسر مبلغ 7 میلیون تومان، جمعاً ۱۴ میلیون تومان پرداخت خواهد شد. البته این وام همان‌طور که اشاره شد، تازه از سال گذشته تعریف شده و در آینده مبلغ آن افزایش پیدا خواهد کرد. در زمینه وام فرزند‌آوری هم به ازای هر فرزند، ۷ میلیون تومان به دانشجویان پرداخت می‌شود. وام فرزند‌آوری نیز، اولین سال است که به شکل پایلوت اجرا شد تا بتوانیم با بررسی‌های دقیق‌تر، تصمیم بهتری درباره وام فرزند‌آوری بگیریم. گنجی در پاسخ به این سؤال که پرداخت وام ازدواج و فرزند‌آوری در حیطه وظایف وزارت علوم نیست، بنابراین چه چیزی موجب شد که صندوق رفاه دانشجویان این وام‌ها را در ذیل وام‌های خود تعریف کند، گفت: این کاملاً درست است، ولی ما به‌دنبال این هستیم که دانشجویانمان در هر شرایطی در رفاه باشند. دانشجویان باید در آسایش باشند تا بتوانند به مسائل و برنامه‌های پژوهشی و آموزشی خود بپردازند. وقتی کسی ازدواج می‌کند یا صاحب فرزند می‌شود، نیاز به حمایت‌های اولیه دارد. ما نیز خواستیم از این طریق به دانشجویان کمک کرده و اگر درگیر مسائل و مشکلاتی هستند تا حدی آن مسائل را برطرف کنیم.
پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان وام ضروری به دانشجویان
رئیس صندوق رفاه دانشجویان تأکید کرد: شاید دانشجویی در حین تحصیل خود، عزیزی را از دست بدهد و نیازمند حمایت مالی باشد. درست است که این موضوع به وزارت علوم ربط پیدا نمی‌کند و این اتفاق باید متولی خودش را داشته باشد، اما اگر دانشجویی دچار چنین مشکلی شود، باید از نظر مالی به او کمک کنیم تا دغدغه‌هایش کمتر شود و بتواند به روند تحصیلی‌اش برگردد.
وی درباره میزان وام ضروری که به دانشجویان تعلق گرفته است، گفت: به طور کلی طی یک سال اخیر، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان برای وام ضروری دانشجویان هزینه کرده‌ایم.
گنجی در واکنش به این پرسش که چقدر از دانشجویان متقاضی وام را پوشش می‌دهید، گفت: سعی کردیم هیچ کدام از دانشجویان متقاضی وام را بی‌جواب نگذاریم. در عین حال اگر سازمان برنامه و بودجه با ما همکاری لازم را داشته باشد  دانشجویی را دست خالی نمی گذاریم.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: سعی کردیم در این مدت با رایزنی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، وام‌های متعدد تحصیلی، ضروری، شهریه و ودیعه مسکن را به دانشجویان واجدشرایط پرداخت کنیم. وی درباره ارائه وام فرزندآوری توضیح داد: ما در کل کشور حدود ۹۴هزار دانشجوی متأهل داریم که اغلب آنها در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. معمولاً کسانی که ازدواج می‌کنند از فرزند‌آوری استقبال می‌کنند. شاید برخی از دانشجویان دارای فرزند درخواست وام نکنند ولی دستور داده شده همه کسانی که تقاضای وام کرده‌اند، وام خود را دریافت کنند و حتی یک نفر از آنها هم بدون وام نماند.
افزایش 4.5 برابری وام ودیعه مسکن دانشجویی
رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: بیشترین وامی که از سوی دانشجویان مورد تقاضاست، وام تحصیلی است. بیش از یک سوم وام‌های ما را وام‌های تحصیلی تشکیل می‌دهد و بعد از آن، در مرحله دوم، وام ضروری قرار دارد. اما از امسال وام ودیعه مسکن متقاضی بیشتری خواهد داشت زیرا مبلغ آن افزایش خواهد یافت.
گنجی درباره افزایش میزان وام ودیعه مسکن گفت: در سال ۱۴۰۰ مبلغ وام ودیعه مسکن در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر، ۱۵ میلیون تومان بود اما الان این مبلغ به ۶۰ میلیون تومان رسیده است. برای شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر، مبلغ ۹۰ میلیون تومان است که این میزان هم قبلاً ۲۰ میلیون بوده است. در شهر تهران، قبلاً وام ودیعه مسکن ۲۵ میلیون تومان بود که به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین به طور کلی وام ودیعه مسکن ۴.۵ برابر شده ولی ما تلاش داریم مجدداً میزان وام ودیعه مسکن را افزایش دهیم. ضمناً کسانی که از ما وام ودیعه مسکن دریافت می‌کنند، می‌توانند وامی را هم که دولت برای ودیعه مسکن پرداخت می‌کند، دریافت کنند.
وی در توضیح تفاوت میان وام تحصیلی و وام شهریه، بیان کرد: وام شهریه برای دانشجویان شهریه‌پرداز و وام تحصیلی برای دانشجویان غیر شهریه‌پرداز و روزانه‌هاست.
گنجی در پاسخ به این پرسش که دانشجویان باید دارای چه شرایطی باشند تا در اولویت دریافت وام قرار بگیرند، گفت: دانشجویان اولاً باید نیازمند به وام باشند، به همین خاطر نیز ما اول به‌دنبال این بودیم تا دهک‌بندی‌هایی را که دولت انجام می‌دهد، معیار قرار دهیم و بر اساس همان دهک‌بندی دولت به دانشجویان وام بدهیم. ولی با توجه به اینکه ما زیرساخت‌های این موضوع را نداشتیم، نشد که با این رویه پیش برویم. مثلاً برنامه داشتیم اول به دهک اول و بعد به دهک‌های بعدی وام پرداخت کنیم اما اکنون اولویت با آن‌هایی است که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند.
فرصت 7 ساله برای بازپرداخت وام‌های دانشجویی
رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره شرایط تسویه این وام‌ها گفت: لازم نیست افراد وام‌ها را در همان زمان دانشجویی خود بازپرداخت کنند. دانشجویان می‌توانند بعد از پایان هشت ترم و دوران دانشجویی و حتی اگر دوره سربازی دارند، 9 ماه پس از پایان دوره سربازی، به بازپرداخت وام‌های خود اقدام کنند. در واقع وامی که امروز دانشجویان می‌گیرند پس از هفت سال قابل پرداخت است و بعد از هفت سال هم پول زیادی نمی‌شود که او از عهده پرداخت برنیاید. در حال حاضر کف قسط وام‌های دانشجویی ۲۰۰ هزار تومان است. وی افزود: تعداد معدودی از دانشجویان وام خود را بازپرداخت نکرده‌اند. اکثر دانشجوها اقساط وام‌ها را پرداخت می‌کنند.گنجی در واکنش به این پرسش که هر دانشگاهی اعتبار خاص خود را برای وام دارد و در حال حاضر بیشترین اعتبار وام برای کدام دانشگاه است، گفت: اجازه بدهید اسم دانشگاه را نیاورم اما ما همه دانشگاه‌هایی که واجدشرایط وام دانشجویی بودند را در نظر داریم. در سه ترم متوالی اعتبار منظمی برای وام به دانشگاه‌ها تخصیص داده شده و تا امروز هم مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.
هدف، افزایش 5 برابری خوابگاه‌های متأهلی تا پایان دولت سیزدهم است
رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره شرایط خوابگاه‌های دانشجویی گفت: از سال ۱۴۰۰ تا الان، ۳۰ هزار ظرفیت خوابگاهی به خوابگاه‌های مجردی اضافه شده است و خوابگاه‌های متأهلی را تا میزان صددرصد افزایش داده‌ایم. امیدواریم در عرض یک سال و نیم آینده یعنی تا پایان دولت سیزدهم، آمار آن را به ۵ برابر افزایش دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی