صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

1800 میلیارد تومان اعتبار در دولت سیزدهم به سومین ابر پروژه ریلی کشور تزریق شد

راه‌آهن رشت - کاسپین در ایستگاه بهره برداری

ترانزیت کالا از مسیر ایران به کشورهای اروپایی و روسیه رونق می‌گیرد

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

راه‌آهن رشت - کاسپین یکی از مهم‌ترین مسیرهای ریلی کشور و آخرین حلقه اتصال کریدور شمال به جنوب، با همت دولت سیزدهم به ایستگاه پایانی رسیده و طبق گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان به «ایران» بزودی و با حضور رئیس جمهور افتتاح شده و صدای سوت قطار باری در منطقه آزاد و بندر کاسپین به مقصد خلیج فارس و منطقه ویژه اقتصادی طنین‌انداز خواهد شد. پروژه‌ای راهبردی که علاوه بر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و کشورهای همسایه قادر است تحولی بزرگ در تجارت کشور با منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و اوراسیا ایجاد کرده و منجر به شکوفایی اقتصادی در منطقه آزاد انزلی، استان گیلان و کل کشور شود.
راه‌آهن رشت- کاسپین، سومین ابر پروژه ریلی کشور محسوب می‌شود که قرار است ایستگاه راه‌آهن رشت در ۱۲ کیلومتری جنوب شهر رشت واقع در روستای فلک‌ده را به بندر انزلی و سپس بندر کاسپین متصل کند. مسیر این خط آهن از رشت تا بزرگراه کناره کشیده شده و تا بندر کاسپین ادامه دارد. عملیات اجرایی این ابر پروژه اگرچه 18 سال پیش آغاز شد اما تا سال 1398 تنها 3 درصد پیشرفت فیزیکی داشت. 5 سال پیش عملیات احداث این طرح پس از افتتاح خط آهن قزوین - رشت در دستور کار دولت سابق قرار گرفت اما با تزریق قطره‌چکانی اعتبارات به سرانجام نرسید. رویه‌ای که با روی کارآمدن دولت آیت‌الله رئیسی تغییر جهت پیدا کرده و با تزریق اعتبارات کلان، به سرانجام رسید.

تزریق اعتبارات جدید
«موسی فکور»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اتصال کریدور شمال به جنوب از طریق راه‌آهن رشت- کاسپین به «ایران» می‌گوید: «برای تکمیل قطعه 35 کیلومتری، تاکنون 2800 میلیارد تومان با احتساب 600 میلیارد تومان مطالبات هزینه شده که از این میزان 1800 میلیارد تومان اعتبار در دولت سیزدهم به تکمیل این ابرپروژه اختصاص پیدا کرده است.»
وی می‌افزاید: «در پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین حدود 270 پل کوچک، متوسط و آب‌رو به همراه 16 مورد پل بزرگ ساخته شده است. یکی از سخت‌ترین مراحل ساخت این پروژه، مربوط به ساخت قطعه‌ای است که در منطقه شالیزاری واقع شده بود. بخشی دیگر از عملیات اجرایی طرح نیز در منطقه آزاد انزلی و در تعهد این منطقه قرار داشت که در حال حاضر بتن‌ریزی، ریل‌گذاری، نصب سینی دوار و سوزن‌ها در داخل بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی نیز به اتمام رسیده است. همچنین ریل قاشقی به منظور افزایش ایمنی و جلوگیری از خطر خروج از خط وسیله نقلیه و مهار کردن هرچه بیشتر لبه چرخ، در اسکله‌های رورو مورد استفاده قرار گرفته است.»

راه‌آهن در ایستگاه پایانی
طبق گفته این مقام مسئول، در حال حاضر عبور قطار در مسیر راه‌آهن رشت -کاسپین کاملاً میسر بوده و حتی در منطقه آزاد نیز تردد می‌کند. تنها ۶ مورد اتصالات و تقاطع همسطح در پروژه باقی مانده که نیازمند راهبند (به منظور حفظ ایمنی مسیر) و کانکس است که با تکمیل آن، طی روزهای آینده افتتاح خواهد شد.
موسی فکور ادامه می‌دهد: «این پروژه مهم بزودی در سفر دوم رئیس جمهور به استان گیلان افتتاح خواهد شد. قرار است در این سفر به جز پروژه راه‌آهن رشت -کاسپین، تعدادی از پروژه‌هایی که در سفر اول ریاست جمهوری در استان پایه‌گذاری شده و هم‌اکنون به سرانجام رسیده نیز توسط آیت‌الله رئیسی افتتاح شود.»

پل ارتباطی اروپا با خلیج فارس
وی درباره علل تأخیر چندین ساله در تکمیل پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین نیز می‌گوید: «این طرح به‌دلیل تزریق قطره‌چکانی اعتبارات در دولت سابق برای مدتی تعطیل شد اما پس از سفر رئیس جمهور به استان گیلان مجدداً آغاز به کار کرده و خصوصاً در ایام اخیر با سرعت بیشتری به پیش رفته و در نهایت به سرانجام رسید.» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، درباره مزیت‌های افتتاح مسیر راه‌آهن رشت- کاسپین نیز می‌گوید: «این ابر پروژه، پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس محسوب شده و ظرفیت بسیار خوبی را برای منطقه و استان پدید خواهد آورد. همچنین پروژه راه‌آهن رشت-کاسپین ظرفیت بسیار خوبی برای اتصال آسیا به اروپا را پدید آورده و در بحث ترانزیت کالا از مسیر ایران به کشورهای اروپایی و روسیه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.»

 اتصال کریدور جنوب به شمال
راه‌آهن رشت- کاسپین در حالی با تزریق 1800 میلیارد تومان اعتبار در دولت سیزدهم به ایستگاه پایانی رسیده و بزودی افتتاح می‌شود که به باور کارشناسان اقتصادی، با بهره‌برداری از این طرح ملی که دستاوردهای بین‌المللی قابل توجهی را نصیب کشور خواهد کرد، نه تنها دو دریای شمالی و جنوبی ایران با خطوط ریلی جدید به یکدیگر متصل می‌شوند بلکه با فراهم‌سازی زمینه تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال به جنوب، یکی از مهم‌ترین راهبردهای دیپلماسی اقتصادی ایران تحقق پیدا کرده و شاهد گسترش مناسبات حمل‌ونقل ترکیبی میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر با کشورهای جنوبی خلیج‌فارس و اقیانوس هند خواهیم بود. همچنین همزمان با گسترش حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه، پتانسیل‌های تجارتی گسترده‌تر شده و با رونق همگرایی میان کشورهای اروپایی، آسیای غربی و آسیای میانه، کریدور شمال به جنوب را به یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی اوراسیا تبدیل خواهد کرد. از طرفی افتتاح خط راه‌آهن رشت- کاسپین، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه مناطق آزاد محسوب شده و با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری در پیر بازار رشت، شاهد اتصال ۲ دریای شمالی و جنوبی ایران خواهیم بود. در این میان، استان گیلان، جورچین اقتصادی و تجاری کشورهای آسیای میانه، اوراسیا و حاشیه خزر با کشورهای اروپایی و سراسر جهان تلقی شده و حلقه واصله میان خط ریلی «رشت به کاسپین» محسوب می‌شود. با افتتاح خط راه‌آهن رشت- کاسپین، تجارت و اقتصاد استان گیلان رونقی دوباره گرفته و شاهد ثمردهی اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی برای کشور عزیزمان خواهیم بود.

جستجو
آرشیو تاریخی