صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۷

حوادث جهان

16 ساعت دلهره میان زمین و آسمان در تله کابین آنتالیا
شکستن یکی از تیرهای حامل خط تله‌کابین ساریسو-تونکتپه در منطقه کنیالتی آنتالیا، باعث شد یکی از کابین‌ها به داخل منطقه صخره‌ای سقوط کرده و 1 نفر در تله کابین جان خود را از دست داده و 10 نفر مجروح شوند.به گزارش اسکای نیوز، وزارت کشور ترکیه روز شنبه اعلام کرد این حادثه حدود ساعت 5 و 30دقیقه بعد از ظهر جمعه در تله کابینی نزدیکی شهر توریستی «آنتالیا» رخ داد و ناگهان حدود 180 سرنشین که در کابین‌ها حضور داشتند بین زمین و آسمان معلق ماندند. یکی از کابین‌ها نیز دچار شکستگی شد و یک تن جان خود را از دست داده و دست‌کم ۱۰ تن دیگر زخمی شدند. نیروهای امدادی با بالگرد، تلاش‌های خود را برای نجات افراد گرفتار شروع کردند که در طول شب نیز عملیات ادامه داشت. عملیات نجات 16 ساعت طول کشید و امدادگران توانستند افراد گرفتار در کابین‌ها را به زمین برسانند.وزارت کشور اعلام کرد که هفت هلیکوپتر و بیش از 500 نیروی امدادی در حال انجام عملیات نجات بودند. مصدومان به بیمارستان منتقل شده و تحقیقات برای بررسی علت وقوع این حادثه آغاز شده است.این تله کابین دارای 36 کابین با ظرفیت 6 نفر است و به طور متوسط 9 دقیقه طول می‌کشد تا به محلی با چشم‌انداز پانوراما از شهر آنتالیا برسد.
 
حمله مرگبار در مرکز خرید سیدنی
مقامات پلیس استرالیا اعلام کردند مردی که در یکی از مراکز خرید در سیدنی، 6 تن را با چاقو کشته و بیش از 8 تن را مجروح کرده، هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت.
به گزارش رویترز، این حادثه صبح شنبه زمانی رخ داد که تعداد زیادی در این مرکز خرید حضور داشتند.روزنامه «سیدنی مورنینگ هرالد» گزارش کرده است که شمار کشته‌ها به ۶ تن رسیده است.
 مرد مهاجم نیز توسط پلیس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.همچنین هنوز انگیزه این حمله مشخص نشده است. پلیس اعلام کرده این مرد با چاقو به حاضران در مرکز خرید حمله کرد و در حالی که مردم وحشت‌زده فرار می‌کردند، او چاقو را بی‌هدف به سمت مردم پرتاب می‌کرد که در این میان یک مادر و نوزادش نیز مجروح شدند.نیروهای امدادی و پلیس در پی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تیراندازی و حمله با چاقو به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران در تلاش برای مداوای افراد زخمی در صحنه حادثه هستند و تصاویر منتشر شده افراد زیادی را نشان می‌دهد که در اطراف این مرکز خرید تجمع کرده‌اند.
 
کشف یک دست دندان 2 کیلویی
 زن فسیل یاب پس از یافتن دندان یک ماموت بزرگ در ساحل، به مناسبت این کشف تکرارنشدنی و تولدش جشن گرفت.
کریس 56 ساله روز تولدش به ساحلی در اِسِکس انگلستان رفت و با همسرش در ساحل مشغول قدم زدن بودند که کریس ایستاد تا روی سنگی کنار آب بنشیند. وقتی به پایین نگاه کرد متوجه یک طرح خطی موج‌دار در شن‌ها شد. کریس گفت: با دستانم شروع به کنار زدن شن‌ها از دور آن جسم عجیب کردم ، اما آنقدر در عمق زمین فرو رفته بود که نمی‌شد با دست آن را درآورد. من و مارک یک بیلچه باغبانی با خودمان آورده بودیم و از آن برای بیرون آوردن جسم کمک گرفتیم. وقتی آن را بیرون آوردیم متوجه شدیم دندان است که کاملاً فسیل شده بود. حدود 2 کیلو وزن داشت امیدوار بودم دندان ماموت باشد، اما مدام به شوهرم می‌گفتم امکان ندارد! اوایل همان روز گفته بودم می‌خواهم دندان ماموت پیدا کنم و تصور نمی‌کردم درست همان روز لحظه‌ای می‌رسد که من و همسرم دندان ماموت را در دست گرفته‌ایم.

قتل عام 11 مسافر یک اتوبوس در «نوشکی»
مسئولان انتظامی در ایالت بلوچستان پاکستان اعلام کردند که مهاجمان مسلح ناشناس‌ پس از ربودن ۱۱ نفر در مسیر کویته-تفتان آنان را به قتل رساندند.به گزارش شبکه‌های خبری پاکستان، مهاجمان ناشناس یک اتوبوس مسافربری را که از شهر کویته (مرکز ایالت بلوچستان) عازم منطقه مرزی تفتان (در نقطه مشترک مرزی با ایران) بود، در منطقه نوشکی متوقف کرده و برخی از سرنشینان آن را ربودند.مسئولان انتظامی ایالت بلوچستان اعلام کردند که تروریست‌ها ۹ نفر را پس از ربودن به‌طور بی‌رحمانه‌ای به قتل رساندند. ۲ نفر دیگر نیز در یک حادثه مشابه توسط مهاجمان ناشناس کشته شدند.میر سرفراز بُگتی سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان این حادثه را یک اقدام تروریستی و وحشتناک خواند و تأکید کرد که تروریست‌ها تحت تعقیب هستند و همه آنان مجازات خواهند شد.تاکنون هیچ گروهی مسئولیت قتل ۱۱ نفر را در بلوچستان پاکستان برعهده نگرفته است.

خسارت 3 میلیارد دلاری به چین بر اثر بلایای طبیعی در یک فصل
دولت چین اعلام کرد: سیل، خشکســـــــــــالــی، زمین‌لرزه و شرایط یخبندان در چین منجر به وارد آمدن خسارت اقتصادی مستقیم ۳.۲۸ میلیارد دلاری در سه ماهه اول سال شده است.به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت مدیریت اضطراری چین در گزارش خود به خسارت‌های ناشی از چندین یخبندان، یک زمین‌لرزه ۷.۱ ریشتری در شمال‌غربی منطقه سین‌کیانگ، رانش‌های زمین در استان جنوب‌غربی «یونان» و سیل در رود زرد اشاره کرد.این وزارتخانه در گزارش خود اعلام کرد: این بلایای طبیعی منجر به مرگ ۷۹ نفر شده، درحالی‌ که ۱۱۰ هزار نفر به جابجایی اضطراری نیاز داشته‌اند و ۱۰.۴ میلیون نفر در ۲۶ منطقه و استان در این مدت زمان تحت تأثیر این بلایا قرار گرفتند.سایر بلایای طبیعی شامل طوفان‌های شن در شمال‌غربی، آتش‌سوزی‌های جنگلی در جنوب‌غربی و جنوب و یک خشکسالی در جنوب‌غربی چین می‌شود که ۴۲۴ هزار هکتار از مساحت زمین‌های کشاورزی را تحت تأثیر قرار داده است.
به‌دنبال این گزارش، روز شنبه یک زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری در منطقه خودمختار تبت به وقوع پیوست اما خسارت یا تلفاتی ناشی از این زمین‌لرزه گزارش نشده است.

جستجو
آرشیو تاریخی