صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

«ایران» از شفاف‌سازی علل نوسانات بازار طلا گزارش می‌دهد

طلای جهانی روی مدار صعود قیمت

قیمت «طلا» نه تنها در بازار ایران، بلکه در سایر کشورها هم افزایش یافته است. این رشد دلایل مختلفی دارد که از اوایل سال میلادی کارشناسان آن را پیش‌بینی کرده بودند. روزهای آخر سال 2023 بود که تحلیلگران بازار طلا، عنوان کردند که قیمت هر اونس طلا به بیش از
2 هزار و 500 دلار می‌رسد. این پیش‌بینی برای برخی‌ها قابل باور نبود اما با شروع سال میلادی، تغییر و تحول در قیمت‌ها آغاز شد و حتی بازارهای جهانی قیمت تا 2 هزار و 430 دلار را هم تجربه کردند. متناسب با این افزایش،‌ قیمت طلا در بازار ایران هم بالا رفت. حال برخی‌ها برای آنکه عملکرد دولت سیزدهم را تخریب کنند،‌ تحلیل‌هایی از بازار دارند که با هیچ منطقی، قابل توجیه نیست.
منتقدان دولت، پافشاری دارند که سیاست‌های دولت سیزدهم، عامل اصلی افزایش قیمت طلا در بازار جهانی است و با این نگاه و تفسیرهای غلط می‌خواهند یأس و ناامیدی ایجاد کنند؛ اما کارشناسان و تحلیلگران بازار تأکید دارند که افزایش قیمت طلا هیچ ارتباطی با دولت و سیاست‌های آن ندارد.
در معاملات نقدی روز جمعه
(24 فروردین) قیمت طلای جهانی بر مدار صعود قرار گرفت و آن طور که شواهد نشان می‌دهد طلا به قله‌های جدیدی رسیده است. با این حساب فلز زرد رنگ طی ۴۰ روز گذشته حداقل ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. این اتفاق در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها از آغاز سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌ مرکزی امریکا در سال ۲۰۲۴ حکایت دارد.
البته فعالان اقتصادی درباره جهش قابل‌ توجه اونس طلا بر ۲ دلیل مهم تأکید دارند؛ از نگاه آنها نخستین دلیلی که موجب رشد قیمت طلا شده، انتشار آمار تورم امریکا در ماه مارس است که موجب شده معامله‌گران تا حدودی نسبت به ‌احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو دلسرد شوند. در همین راستا سرمایه‌گذاران طلا را به‌عنوان پناهگاه امن خود در نظر گرفته‌اند. از سوی دیگر، افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در روزهای اخیر به عنوان دومین عامل برای تقویت زمینه نوسانی شدن بازار طلا معرفی شده است.
 
افزایش قیمت طلا،‌ جهانی است
در همین رابطه، نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به «ایران»‌ گفت: از نخستین روزهای سال جاری تاکنون،‌ قیمت اونس حدود 250 دلار افزایش داشته است. این موضوع هیچ ارتباطی با شرایط داخلی کشور ندارد. چه افزایش و چه کاهش،‌ تمام بازارهای جهانی بر این اساس حرکت می‌کنند. یک بخش بسیار کوچکی از افزایش قیمت طلا در بازار داخلی، ‌مربوط به نرخ ارز و‌ تنش‌های سیاسی و اقتصادی خاورمیانه بوده است؛ اما دولت تحت هیچ شرایطی باعث و بانی افزایش قیمت طلا نیست و قیمت‌ها تحت تأثیر نرخ جهانی است و اکنون تمام کشورها افزایش قیمت طلا را تجربه می‌کنند.
او ادامه داد: باید پذیرفت افزایش 250 دلاری قیمت اونس طلا طی یک ماه، خیلی زیاد است؛‌ قاعدتاً این امر بر تمام بازارهای جهانی اثر منفی گذاشته،‌ در این میان نرخ ارز و خبرهای سیاسی هم بر قیمت طلا در بازار داخلی تأثیرات جزئی داشته است. اما عمده دلیل، قیمت جهانی است و نمی‌توان این امر را کتمان کرد.
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران، ‌افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی را در چهار بخش نوسانات سیاسی و مالی کشورها بخصوص اخبار مربوط به خاورمیانه،‌ افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی،‌ نوسان قیمت در بازار نفت و نرخ بهره امریکا،‌ دانست و گفت: با وجود افزایش  قابل توجه اونس جهانی، ‌بازار داخلی بسیار آرام است و شاهد هیچ التهابی نیستیم؛‌ حتی تشدید تقاضا هم صورت نگرفته است. بازار شرایط کاملاً عادی و طبق روال خود را دارد.
او تصریح کرد: تجربه نشان داده است ‌در صورتی که بانک مرکزی‌ یک مقدار نظارت و کنترل خود را بر بازار ارز بیشتر کند و فروش سکه و همچنین عرضه شمش‌های وارداتی را با قیمت پایین از طریق مرکز مبادله عملیاتی کند،‌ می‌توان قیمت‌ها را در بازار کاهش داد و یا ثبات بخشید. با عرضه سکه، قیمت دلار ریزش خواهد کرد.
قیمت طلا ربطی به سیاستگذاران کشور ندارد
سهراب اشرفی، کارشناس ارشد بازارهای مالی نیز به «ایران» گفت: دو فاکتور مهم در تعیین قیمت طلا در بازار داخلی اثر دارد؛ یک فاکتور مهم قیمت اونس جهانی و دیگری قیمت دلار در بازار داخلی است. طی یک ماه اخیر شاهد روند افزایشی نرخ طلا در بازارهای جهانی بودیم. علت اصلی افزایش طلا در بازار داخلی و جهانی، مربوط به خرید بیش از حد طلا توسط بانک‌های مرکزی دنیا است و همچنین برخی اخبار درخصوص تصمیمات فدرال رزرو که معامله‌گران نگران شدند این مجموعه نرخ بهره خود را کاهش دهد. سابقه این امر پیش از این نیز بوده است. هر زمان که فدرال رزرو نرخ بهره خود را کاهش می‌داد،‌ نرخ اونس جهانی بشدت بالا می‌رفت.
او اذعان داشت: این نگرانی‌ها در بازارهای جهانی سبب شد که طی
یک ماه اخیر،‌ روند افزایشی در قیمت اونس جهانی داشته باشیم. قیمت اونس از کمتر از 2 هزار و 200 دلار تا تقریباً به 2 هزار و 430 دلار (جمعه 24 فروردین ماه ساعت 6:30 عصر این عدد ثبت شد) رسید و البته این روند دوباره کاهشی و قیمت جهانی در حدود 2 هزار و 345 دلار  بسته شد. با این اوصاف علت مهم افزایش قیمت طلا در بازار ایران بعد از تعطیلات نوروز 1403،‌ جهانی بوده و هیچ ارتباطی به سیاستگذاران و مباحث داخلی ندارد. مقدار بسیار کمی از رشد قیمت طلا به نرخ دلار در بازار داخلی برمی‌گردد که‌ این سهم خیلی اندک است.

 

بــــرش

بازار طلا طی ماه‌های آینده
کارشناس ارشد بازارهای مالی اظهار کرد: یکسری از خرید و فروش‌های کالا در بازار با دلار و طلا انجام می‌شود و قطعاً این امر می‌تواند تقاضای کاذب ایجاد کند؛ بروز و ظهور این امر مربوط به مالیات است. برخی از معامله‌گران برای آنکه مالیات پرداخت نکنند، به این سمت رفته‌اند. این مهم در شرایطی است که هنوز موضوع دریافت مالیات از سوداگران تصویب نهایی نشده است؛‌ دریافت مالیات از سوداگران هنوز مورد بررسی در شورای نگهبان، ‌مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس است. در برخی از خریدها مثل مسکن،‌ طلا به صورت کیلویی رد و بدل می‌شود. این رویه باعث می‌شود که از میزان دلار کاغذی و طلا در بازار کاسته شود.
او با پیش‌بینی از قیمت طلا در بازار جهانی اظهار داشت: دو ماه پیش تحلیلگران بازار جهانی در بررسی‌هایی که داشتند، عنوان کردند در سال میلادی 2024، قیمت طلا ‌تا 2 هزار و 500 دلار افزایش پیدا می‌کند و  اکنون  دیدیم که نرخ 2 هزار و 430 دلار هم تجربه شد. لذا رسیدن به عدد پیش‌بینی شده دور از باور نیست. اما بعید است با توجه به شاخص‌های اقتصاد جهانی و شاخص ارزش دلار، ‌قیمت طلا به بالاتر از 2 هزار و 700 دلار برسد. تا آخر سال محدوده قیمتی بین 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 500 دلار خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی