بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در سالن‌های شهر

گروه فرهنگی/ تئاتر  فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.
به گزارش «ایران تئاتر»، نمایش‌های ویژه کودکان و نوجوانان ازجمله آثاری بودند که از همان نخستین روزهای سال جدید روی صحنه تالارهای نمایشی و فرهنگسراها میزبان تماشاگران شدند و ساعاتی پر از خاطره را در ذهن آنها ثبت کردند. در این میان تعدادی از این نمایش‌ها به روند اجرای خود از سال گذشته تا کنون ادامه داده و تعدادی دیگر از تولیدات جدید ویژه کودکان و نوجوانان به شمار می‌آیند که با موضوعات متنوع و در شیوه‌های اجرایی مختلف روی صحنه رفتند و یا به‌زودی روی صحنه خواهند رفت. در بخشی از این گزارش به تعدادی از نمایش‌های در حال اجرا در سالن‌های شهر اشاره شده است که در ادامه می‌خوانید ؛
«آکادمی پرندگان» و میزبانی از مخاطبان بالای چهار سال
«آکادمی پرندگان»، به نویسندگی و کارگردانی حسین مزینانی، نمایشی شاد و مفرح با همراهی موسیقی است که پیش از این نیز اجرا شده و این بار از بیست‌ودوم فروردین تا بیست‌ودوم اردیبهشت ساعت 18:15 در تالار هنر میزبان کودکان بالای چهار سال و نوجوانان است. «هوش پشه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی سامان کرمی، نمایشی است که پیش از نوروز نیز در تالار هنر اجرا شد. این اثر به تأثیر فضای مجازی و تکنولوژی در زندگی کودکان و نوجوانان اشاره دارد. دور دوم اجرای این نمایش از 15 تا 27 فروردین ساعت 19:45 در تالار هنر میزبان علاقه‌مندان است. «استخوان ماهی جادویی» به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی احسان مجیدی دیگر نمایش این روزهاست که در ادامه روند اجرای خود از سال 1402 در سالن‌های متفاوت روی صحنه رفت و در نخستین روزهای بهار و پس از پایان تعطیلات نوروزی از  پنجم تا سی‌ویکم فروردین 1403 در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مخاطبان را به تماشای انتخاب سارا نشانده است. کنسرت موسیقی تئاتر کودکان «بامانی» با طراحی و آهنگسازی عبد آتشانی، اثری موسیقایی است که قرار است با همراهی همیشگی موسیقی و تئاتر روی صحنه  از 30 فروردین تا 7 اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد میزبان مخاطبان شود. «هر روز نوروزه» به نوشته و کارگردانی امیرحسین انصافی، هنرمند فعال و شناخته شده عرصه تئاتر کودک و نوجوان است که در ادامه تجربه‌های این هنرمند در زمینه نمایش ایرانی روایتگر حضور پیروز 1403 به نمایندگی عمو نوروز روی زمین می‌شود. این نمایش از 13 اسفند 1402 تا 31 فروردین، ساعت 17 در سالن گلستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به صحنه می‌رود.

برداشتی از بهترین داستان‌های برتر جهان
«چمدان شگفت‌انگیز» به نویسندگی و کارگردانی سینا نورایی نیز تنها برای یک تک اجرا در روز پنجشنبه 30 فروردین ساعت 17 در سالن شماره یک خانه نمایش دا میزبان مخاطبان خواهد بود. «شازده کوچولو»، داستان جذاب و شناخته شده‌ آنتوان دوسنت اگزوپری این بار با دراماتورژی و کارگردانی احمد تیموری از 26 دی تا 31 فروردین ساعت 16:30 در فرهنگسرای ابن سینا اجرا می‌شود. «پینوکیو» نوشته کارلو کلودی، داستان پسرکی چوبی که آرزو دارد به یک انسان واقعی تبدیل شود، این بار سوژه نمایشی برای داوود زارع شده است. این اثر در روزهای هفتم، سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ساعت 16:30 در تالار هنر اجراخوانی خواهد شد. «شنل قرمزی» نیز از داستان‌های نام‌آشنا در ادبیات است که مهرداد قرآن‌کیش بر اساس آن و با زاویه نگاه خود به نگارش نمایشنامه‌ای با گرته‌برداری از داستان اصلی پرداخته و از 22 فروردین تا 28 اردیبهشت ساعت 18:30 آن را برای کودکان در فرهنگسرای فردوس روی صحنه می‌برد.«نگو نمیشه» به نویسندگی و کارگردانی پویا شش‌پری از 22 فروردین تا 15 اردیبهشت ساعت 17 در فرهنگسرای فردوس با به نمایش گذاشتن داستان موش بازیگوشی به نام نارنجی که در یک پیشامد دمش کنده شده و در تلاش است تا دم خود را بازگرداند، میزبان بچه‌هاست.

 نمایش‌های کودکانه در تالارهای نمایشی فرهنگسراها
نمایش «خانم قدا گول نخوریا» نوشته ماندانا عبقری با کارگردانی مشترک حسین خمسه و میثم میثاقی از 13 اسفند تا 13 اردیبهشت ساعت 17:30 در مجموعه فرهنگی شهید چمران اجرا می‌شود. «پادرا و گنده‌ها» نوشته علیرضا دهقان است که ماندانا عبقری این بار در مقام کارگردان آن را از 22 فروردین تا 28 اردیبهشت، ساعت 19 در فرهنگسرای ابن‌سینا روی صحنه می‌برد. «بره ناقلا» به نویسندگی و کارگردانی مجید علم‌بیگی از 27 فروردین تا 31 اردیبهشت در خانه موزه استاد انتظامی، ساعت 19 اجرا می‌شود و اما «کارخانه هیولا» به نویسندگی و کارگردانی امین گلستانه دیگر اثری است که کودکان و نوجوانان می‌توانند از 25 فروردین تا 20 اردیبهشت در سالن بلک‌باکس شماره 2 ایران‌مال در ساعت 19 به تماشای آن بنشینند.

جستجو
آرشیو تاریخی