صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و پنج - ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۹

قیمت بلیت اتوبوس در نوروز افزایش چشمگیری نداشت

ویراژ خودروهای شخصی در سفرهای نوروزی

استفاده از ناوگان عمومی در نوروز امسال یک درصد نسبت به نوروز قبل کاهش دارد و در مقابل 23 میلیون پلاک خودروهای شخصی سفر نوروزی ثبت‌شده که افزایش 7 میلیون لیتری استفاده روزانه از بنزین را رقم زده است.
پیش‌بینی و ارزیابی بخش حمل و نقل قبل از نوروز، افزایش 3 تا 5 درصدی سفرهای نوروزی بود اما با پایان سفرها ثبت ترددها از 24 اسفند ماه سال قبل تا 17 فروردین، نشان می‌دهد که میزان تردد نسبت به سال قبل 2 درصد کاهش داشته و همچنین استفاده مسافران ناوگان عمومی هم کاهش را نشان می‌دهد. با کاهش استفاده از ناوگان عمومی در عوض 23 میلیون خودروی شخصی در نوروز امسال تردد بین شهری داشتند که به گفته سید کمال هادیانفر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، تقریباً بیشتر خودروهای شخصی سفر نوروزی دارند. بر این اساس 120 میلیون لیتر بنزین در کمتر از یک ماه سفرهای نوروزی استفاده شده که 6.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل و افزایش 7 میلیون لیتر در روز است.
ناترازی ناوگان نسبت به تقاضا و تحلیل ناوگان عمومی، موضوعی است که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری ارائه آمار سفرهای نوروزی آن را علت افزایش استفاده از خودروهای شخصی دانست.
هادیانفر تأکید کرد که برای توسعه و تقویت ناوگان باید از منابع دولتی و توان بخش خصوص استفاده شود و اعتبارات خاص باید در نظر گرفته شود.
به گفته هادیانفر برای تقویت بخش خصوصی باید هزینه درآمدها هم‌تراز شود که یک راه آن تغییر نرخ بلیت با توجه به تورم و افزایش هزینه بخش حمل و نقل است. وی به طور مثال با اشاره به راه‌آهن تهران و حومه در مسیرهایی همچون پرند و گرمسار گفت: بلیت‌های حدود چهار هزار تومانی در این مسیرها بسیار اندک است و حتی مردم نیز آن را بیش از اندازه ارزان می‌دانند، لذا باید اصلاحاتی در قیمت‌ها انجام شود.
وی در پاسخ به «ایران» در خصوص تصمیم‌گیری در مورد قیمت بلیت‌ها در بخش‌های مختلف حمل و نقل گفت: جلساتی با بخش‌های مختلف برای تعیین قیمت بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار در سال جدید برگزار شده و جمع‌بندی‌های لازم صورت گرفته است؛ در آخرین جلسه به معاون رئیس‌جمهور گزارش اصلاحات را ارائه کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این اصلاحات به گونه‌ای است که خیلی به مردم فشار وارد نشود و در عین حال زیان شرکت‌ها نیز به حداقل برسد. ستاد تنظیم بازار در نهایت با تصویب قیمت‌های جدید آن را اعلام خواهد کرد.
بر اساس این گزارش در حالی که سال گذشته قرار بود حدود 2 هزار اتوبوس مسافری وارد یا تولید شود، اما معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال گذشته فقط 6 دستگاه اتوبوس جدید شماره‌گذاری و وارد ناوگان شده است.
وی تصریح کرد: واردات این تعداد اتوبوس نیازمند ۱۵۰ میلیون یورو ارز است، هرچند یکصد دستگاه وارد گمرکات شده اما هنوز پلاک نشده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در تلاشیم بتوانیم دست کم یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال که از ایمنی کافی برخوردارند، وارد ناوگان عمومی کنیم.
هادیانفر در ادامه با بیان اینکه افزایش چشمگیری در ایام نوروز در قیمت بلیت اتوبوس‌ها نداشتیم، افزود: در حوزه هوایی در این ایام با ۱۸ شرکت و آژانس برخورد جدی شد و پول‌های اضافه گرفته شده توسط ایرلاین‌ها به مردم پرداخت می‌شود.
در خصوص آمار کشته‌شدگان در سفرهای نوروزی نیز که 828 نفر اعلام شده است، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی این آمار را نهایی ندانست و اعلام کرد، ممکن است برخی مجروحان بدحال نیز فوت کنند احتمالاً آمارها افزایش می‌یابد و آمار نهایی تا یک ماه آینده به‌طور قطعی اعلام می‌شود.
بر اساس برنامه هفتم توسعه، فوتی‌های ناشی از تصادفات نوروزی باید در طول اجرای این برنامه 50 درصد یعنی سالانه حدود 10 درصد کاهش یابد، که در این خصوص نیز هادیانفر تأکید کرد علاوه بر وزارت راه و شهرسازی بسیاری دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت دارند.
 محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با ارائه آماری از افزایش پروازهای نوروزی و کاهش تأخیر پروازها خبر داد و گفت: متوسط تأخیر پروازها در ایام نوروز امسال به کمتر از ۱۵ دقیقه رسید.
وی اظهار داشت: در بازه زمانی سفرهای نوروزی یعنی ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۲ لغایت ۱۷ فروردین هیچ مورد امنیتی و ایمنی در کل پروازها مشاهده نشد؛ جمع پروازها در نوروز امسال به ۲۷ هزار و ۴۶۸ پرواز با جابه‌جایی سه میلیون و ۳۹۶ هزار نفر رسید.
 معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد:‌ از این تعداد، ۲۱ هزار و ۶۷۸ پرواز سهم پروازهای داخلی و پنج‌هزار و ۷۹۰ پرواز سهم ‌خارجی‌ها بوده است. در این ایام ۲ میلیون و ۵۵۹ هزار نفر در پروازهای داخلی و ۸۳۷ هزار نفر در پروازهای بین‌المللی اعزام و 
پذیرش شدند.
محمدی‌ بخش گفت: ۷۰ درصد پروازها در این ایام سهم پروازهای داخلی و ۳۰ درصد دیگر پروازهای بین‌المللی بود و درمجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت درصد رشد در این حوزه به ثبت رسید.
 وی افزود: اکنون ایران به ۱۰۸ نقطه جهان پرواز دارد، به ۳۸ مقصد جهانی به طور مستقیم پرواز داریم و ۳۴ شرکت بین‌المللی در داخل کشورمان فعالیت دارند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه گفت: قیمت‌گذاری بلیت هواپیما در دیوان عدالت اداری در حال تعیین تکلیف شدن است که پس از تصویب و ابلاغ، برای این سازمان مبنای قانونی خواهد بود و بر اساس آن عمل خواهد شد.
 
کاهش ۷ درصدی گردشگران دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از کاهش ۷ درصدی سفرهای دریایی در حوزه گردشگری نوروز امسال خبر داد و گفت: در این ایام ۶.۵ میلیون سفر دریایی ثبت شد.
علی اکبر صفایی در خصوص جزئیات اختلاس صورت گرفته در بندر امام خمینی(ره) و اقدامات سازمان بنادر در این رابطه، اظهار کرد: از مردم عزیز بابت بروز این اتفاق عذرخواهی کرده و تلاش می‌کنیم مبلغ را برگردانیم؛ شخصی به نام آرش اشتری، کارشناس مسئول یکی از بنادر تابعه بوده که به صورت شیادانه 108 میلیارد تومان را جابه‌جا کرده است.
وی افزود: حراست بندر چند روز بعد این اختلاس را کشف کرد و با حمایت سازمان‌های مربوطه از جمله اطلاعات سپاه ردیابی‌های لازم در حال انجام است.
  
۱.۷ میلیون نفر در ایام نوروز با ناوگان ریلی جابه‌جا شدند
سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در نشست ارائه گزارش خدمت‌رسانی، اقدامات و عملکرد سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ از استفاده یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سفرهای نوروزی از قطار و حمل و نقل ریلی خبر داد.
 وی اظهار داشت: این میزان جابه‌جایی در بازه زمانی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ با چهار هزار و ۳۱۰ رام قطار انجام شد.
مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: همچون پارسال، در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ میزان تأخیر از مبدأ زیر یک دقیقه و تأخیر در مقصد ۲۵ دقیقه بود.
 

برش

3 کشور در صدر سفرهای خارجی 
 مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با اشاره به انجام ۳۹۹۴ پرواز خارجی در ایام نوروز، گفت: ترکیه در صدر بیشترین مقصد سفر در ایام نوروز قرار گرفت. سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امام (ره) بیان کرد: بیشترین پروازها به ترکیه، امارات و عراق صورت گرفته است.
 

جستجو
آرشیو تاریخی