حوادث جهان

وقوع ده‌ها حریق جنگلی
 و وضعیت هشدار قرمز در یونان
مقامات یونان روز یکشنبه پس از گزارش بیش از ۷۰ مورد حریق جنگلی در سراسر این کشور، هشدار آتش‌سوزی جنگلی را برای چندین منطقه به سطح «پرخطر» افزایش دادند.
به گزارش دویچه وله، مقامات آتش‌نشان این کشور اظهار کرده‌اند بیشتر این آتش‌سوزی‌ها تحت کنترل قرار گرفتند و تاکنون سه تن در این حوادث به طور جزئی مصدوم شده‌اند.
مقامات این کشور اعلام کردند این در حالی است که برای بخش‌هایی از یونان وزش باد شدید با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی می‌شود که وضعیت را برای گسترش آتش‌سوزی بسیار خطرناک می‌کند.
حدود ۱۵۰ آتش‌نشان با کمک سه بالگرد با شعله‌های آتش مقابله کردند اما تیم‌های اورژانس به دلیل پیش‌بینی وزش باد شدید در روزهای آینده همچنان در حالت آماده باش هستند. گفتنی است یونان سال گذشته گرم‌ترین زمستان تاریخ خود را پشت سر گذاشت.این کشور به دلیل تغییرات اقلیمی امسال کم‌بارشی را تجربه می‌کند و همین شرایط منجر به وقوع آتش‌سوزی‌ها نیز می‌شود.

مرگ ۹۰ نفر در واژگونی لنج
واژگونی یک لنج در سواحل موزامبیک جان ۹۰ نفر را گرفت.
به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های محلی می‌گویند بیش از ۹۰ نفر از جمله چندین کودک در پی واژگون شدن یک لنج در آب‌های ساحلی شمال موزامبیک غرق شدند.
مقام‌ها در استان «نامپولا» می‌گویند پنج نفر نجات یافته‌اند اما از سرنوشت مابقی سرنشینان خبری در دست نیست. به گفته مقامات، حدود ۱۳۰ نفر از بیم شیوع وبا سوار بر این لنج شده بودند تا منطقه را ترک کنند.«جیمی نتو» از مقام‌های نامپولا گفته است احتمالاً کودکان بسیاری هم در میان غرق‌شدگان هستند.
این مقام محلی گفت از آنجا که این لنج بیش از ظرفیت سرنشین سوار کرده بود، در نهایت واژگون شده است.لنج ظاهراً قصد داشته از «لونگا» به جزیره موزامبیک که از سواحل استان نامپولا جداست، برود.نامپولا با یکی از بدترین همه‌گیری‌های وبا روبه ‌رو است که از ماه ژانویه سال گذشته تاکنون چندین کشور در جنوب قاره آفریقا را در بر گرفته است.بنابر گزارش سازمان ملل متحد، وضعیت فعلی شیوع وبا در جنوب آفریقا، بدترین همه‌گیری وبا طی ۲۵ سال اخیر بوده است.

انفجار شدید در یک سکوی نفتی در جنوب مکزیک
وقوع انفجار و آتش‌سوزی شدیدِ متعاقب آن در یک سکوی نفتی دریایی در آب‌های جنوب مکزیک شماری کشته و زخمی برجا گذاشت.
بنابر گزارش‌های غیررسمی تاکنون دست‌کم ۱۱ تن در اثر این انفجار، کشته و چندین نفر دیگر مجروح شده‌اند، هرچند هنوز دقیقاً مشخص نیست چه تعداد از پرسنل این میدان نفتی تحت تأثیر حادثه قرار گرفته‌اند.
منابع خبری محلی اعلام کردند این انفجار عصر یکشنبه به وقت محلی در سکوی نفتی دریایی Akal Bravo در خلیج «کامپچه» واقع در آب‌های جنوب مکزیک رخ داده است.در حال حاضر تیم‌های اورژانس و آتش‌نشانی در حال واکنش به این انفجار مهیب هستند. آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و تاکنون جزئیات بیشتری از حادثه گزارش نشده است.میدان‌های مهم نفتی خلیج کامپچه در دهه ۱۹۷۰ توسعه یافت و این منطقه در اوایل دهه ۱۹۸۰ به یکی از بزرگترین مناطق تولیدکننده نفت مکزیک بدل گردید.

آتش‌سوزی در ساختمانی در پاریس ۳ قربانی گرفت
در پی وقوع حریق در ساختمانی هشت طبقه در بخش شرقی پاریس، پایتخت فرانسه سه تن جان خود را از دست دادند.
به گزارش شینهوا، این حادثه روز یکشنبه رخ داده است.رسانه‌های محلی گزارش دادند این آتش‌سوزی ساعت هشت شب شروع شده است.مقامات آتش‌نشان محلی ۱۷ ماشین آتش‌نشانی را به محل وقوع این حادثه اعزام کرده و موفق به مهار حریق شدند. خطر گسترش بیشتر آتش‌سوزی وجود ندارد.همچنین رسانه‌ها از شنیده شدن صدای انفجار قبل از آتش سوزی خبر داده‌اند.تاکنون علت وقوع انفجار و آتش‌سوزی مشخص نشده و تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.

قزاقستان و اورنبورگ روسیه در چنگال سیلاب بی‌سابقه
قزاقستان و همچنین منطقه اورنبورگ روسیه با عواقب جدی ناشی از سیلاب‌های بهاری مواجه شده‌اند. به گفته قاسم ژومارت توکایف، رئیــــــــس‌جمـــهور قزاقستان، «این بزرگترین فاجعه از نظر مقیاس و پیامدهای آن در بیش از ۸۰ سال گذشته در این کشور» است.
در حال حاضر در ۱۰ منطقه قزاقستان شامل آبای، آکمولا، آکتوبه، آتیراو، قزاقستان غربی، کاراگاندا، کوستانای، پاولودار، قزاقستان شمالی و اولیتائو وضعیت اضطراری اعلام شده است. تارنمای مدوزا نوشت: منطقه اورنبورگ روسیه در همسایگی قزاقستان نیز با عواقب جدی ناشی از سیلاب‌های بهاری مواجه شد. بیش از ۱۰ هزار خانه در این منطقه زیر آب رفت و بیش از چهار هزار نفر تخلیه شدند.
 وضعیت اضطراری در این منطقه فدرال روسیه اعلام شده است. در اورسک، سدی روی رودخانه اورال شکست و تارنمای مدوزا خبر داد که شهر در آنجا تخلیه می‌شود.اورسک، دومین شهر بزرگ در منطقه اورنبورگ با جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر، همچنان توسط رودخانه اورال تهدید می‌شود، که سطح آن در طول دوره سیل، همان‌طور که مقامات می‌گویند، به قدری افزایش یافته که رکورد مواقع دیگر را شکسته است.
مشاهدات و پیش‌بینی‌های هواشناسی سدها نتوانستند با فشار آب مقابله کنند. آژیرهای خطر در شهر سیل زده به صدا درآمده و تخلیه جمعی همچنان ادامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی