صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۵

حزب‌الله لبنان گران‌ترین پهپاد اسرائیل را ساقط کرد

شکار «هرمس»

امیر فرشباف
خبرنگار

رزمندگان حزب‌الله یک پرنده گرانقیمت و راهبردی ارتش صهیونیستی را در آسمان لبنان شکار کردند. در بیانیه حزب‌الله آمده است: «مجاهدین مقاومت اسلامی در حمایت از ملت ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، ساعت 20:50 شنبه یک فروند پهپاد مسلح دشمن از نوع هرمس 450 را سرنگون کردند.» لحظاتی بعد، پس از کشف دقیق ماهیت این پهپاد، رسانه مقاومت در اصلاحیه‌ای اعلام کرد که پهپاد سرنگون شده اسرائیلی، هرمس 900 است.
به گزارش المیادین، ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای اعتراف کرد، یک فروند موشک زمین به هوا به سمت یک پهپاد نیروی هوایی اسرائیل در حریم هوایی لبنان شلیک شد که منجر به اصابت و سقوط آن شد.
کانال ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی با اشاره به سرنگونی این پهپاد نوشت: «حزب‌الله اسنادی را منتشر کرده که نشان‌دهنده سرنگونی یک هواپیمای شناسایی اسرائیلی از نوع هرمس ۹۰۰ است.» این رسانه در ادامه با اشاره به اهمیت این اتفاق افزود: این یک دستاورد مهم برای حزب‌الله است؛ چرا که هرمس ۹۰۰ سنگین‌ترین هواپیمای شناسایی تهاجمی اسرائیل است که بزرگ‌تر از هرمس ۴۵۰ است که قبلاً توسط آنها سرنگون شده بود.
 
پیام این سرنگونی
در گزارش المیادین درباره ویژگی‌های این پرنده اسرائیلی آمده است: «هرمس 900 ساخت شرکت «البیت سیستم» است که 970 کیلوگرم وزن دارد و محموله‌ای به وزن 350 کیلوگرم حمل می‌کند. این هواپیما دارای تجهیزاتی است که امکان انجام بسیاری از وظایف و مأموریت‌ها از جمله عملیات اطلاعاتی، کمک به نیروهای زمینی و عکاسی تجسسی از زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند. این پهپاد در یک سورتی پرواز تا 30 ساعت استقامت دارد و ارتفاع پرواز آن به 30 هزار پا می‌رسد. از ویژگی‌های تسلیحاتی آن می‌توان تجهیز به 4 موشک هدایت‌شونده با برد 10 کیلومتر مدل اسپایک اشاره کرد.»
در سایت شرکت سازنده این پهپادها به تجهیز آنها به سیستم‌های لیزری و حسگرهای هوشمند برای پرواز در مناطق مختلف برای عکسبرداری فوری و باکیفیت و جمع‌آوری اطلاعات از فاصله امن اشاره شده است.
شکار این پرنده غیر از پیام‌های نظامی و اطلاعاتی، دربردارنده پیام‌های سیاسی و اقتصادی نیز هست. پس از سرنگونی پهپاد اسرائیلی، عضو شورای حزب‌الله اعلام کرد: «قطعات این پهپاد نزد ماست.» به لحاظ نظامی، دستیابی به قطعات این پهپاد، یعنی تکمیل گام‌های مهندسی معکوس آن توسط حزب‌الله و متحدانش و این خود علاوه بر اسقاط ارزش عملیاتی این پهپادها، لطمه‌ای بزرگ به حیثیت نظامی رژیم صهیونیستی و نشانگر دقت عملیاتی موشک‌های زمین به هوای حزب‌الله و دست برتر مقاومت منطقه در تعیین معادلات سیاسی و نظامی خواهد بود.
اما یکی از مهم‌ترین پیامدهای عملیات حزب‌الله، ضربه به بازار تسلیحاتی رژیم است؛ هرمس 900 که یکی از پر فروش‌ترین پهپادهاست و لقب «ستاره» را یدک می‌کشد، قیمتی بالغ بر 80 میلیون دلار دارد و یکی از منابع درآمد اصلی اسرائیل از صنایع نظامی است. گفتنی است، شیلی، جمهوری آذربایجان، تایلند، کلمبیا، سوئیس، برزیل و مکزیک از مشتریان این نوع پهپاد هستند.
شایان ذکر است، از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، یک‌بار گردان‌های القسام موفق شد با استفاده از راکت‌های ضدهوایی، یک پهپاد هرمس 900 را ساقط کند و یک‌بار هم سرایا القدس در بیت لاهیا این کار را انجام داد. حزب‌الله لبنان نیز یک‌بار در ماه فوریه یک پهپاد هرمس 450 را در جنوب لبنان سرنگون کرده بود.
 
مجموعه عملیات حزب‌الله
یکصد و هشتاد و چهارمین روز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه با چند عملیات علیه مواضع و پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی همراه بود. در بیانیه‌هایی که توسط مجاری رسمی اطلاع‌رسانی مقاومت لبنان منتشر می‌شود به چند عملیات اشاره شد. رزمندگان حزب‌الله صبح دیروز در عملیات نخست، در واکنش به حملات دشمن اشغالگر به جنوب لبنان، مقر فرماندهی دفاع هوایی، موشکی و توپخانه‌ای در پادگان «کیلع» را با ده‌ها راکت کاتیوشا هدف قرار دادند.
در دومین عملیات نیز مجاهدان مقاومت اسلامی، توپخانه جدید دشمن را هدف گلوله‌های توپخانه‌ای خود قرار دادند. حزب‌الله همچنین تجمع نظامیان و خودروهای ارتش صهیونیستی در موقعیت «السماقه» در کفر شوبا را به‌دقت مورد اصابت قرار دادند.

جستجو
آرشیو تاریخی