کارشناسان داوری درباره صحنه جنجالی‌ بازی مس و استقلال نظر دادند

توپ از خط رد شد یا نه؟

استقلال در شرایطی در هفته بیست و دوم لیگ برتر برابر مس رفسنجان به تساوی رسید که این دیدار با صحنه‌های مشکوک و بحث برانگیزی همراه بود. یکی از مهم‌ترین این صحنه‌ها در دقیقه 80 رخ داد که ضربه مهاجم آبی‌ها به تیر دروازه برخورد کرد و در ادامه‌ نژاد‌مهدی مدافع مس شوت میلاد فخرالدینی بازیکن استقلال را از روی خط برگرداند. در این صحنه بازیکنان استقلال اعتقاد به عبور توپ از خط دروازه داشتند؛ موضوعی که پس از پایان مسابقه نیز اعتراض استقلال را به دنبال داشت و این باشگاه اعلام کرد که از داور شکایت می‌کند. موضوعی که با واکنش جواد نکونام نیز همراه بود و سرمربی استقلال ویدیوی این صحنه جنجالی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد و در استوری نوشت: «دیگه نمی شه با همه چیز جنگید، دشمنی با استقلال شروع شد.» به گزارش ورزش سه، این صحنه با واکنش کارشناسان داوری همراه بود. 
محمدرضا ابوالفضلی: «متأسفانه کمک‌داور جایگیری مناسب ندارد و با خطِ دروازه فاصله دارد اما به نظرم توپ کاملاً از تمامِ خط رد نشده و‌ گلی به ثمر نرسیده است.»
محمدحسین ترابیان: «با این تصاویر و زاویه دوربین قابل ارزیابی نیست که کل توپ از کل خط دروازه عبور کرده یا نه. با توجه به جایگیری کمک داور، به تصمیم تیم داوری احترام می‌گذاریم.»
مهدی عالیقدر: «تکل زده شده توسط مدافع درست است و ادامه بازی تصمیم صحیح داور می‌باشد.»
ابراهیم میرزابیگی: «با وجود اینکه زاویه دوربین مناسب نیست اما به نظر می‌رسد توپ به طور کامل از خط رد نشده است.»
حسین عسگری: «با توجه به اینکه قانون می‌گوید تمام توپ باید از خط رد شده باشد و قطر توپ ۲۲ سانتی‌متر است، به نظر نمی‌رسد توپ گل شده باشد.»
تورج حق‌وردی: «با این زاویه‌ای که دوربین نشان می‌دهد مشخص نیست، ولی جایگیری کمک‌داور عالی است.»
بابک وسیله‌بر: «ورود تمام توپ از تمام خط محرز نیست.»
سعید علینژادیان: «با توجه به تصاویر تلویزیونی برای ما واقعاً قابل تشخیص نیست اما باز هم با جایگیری خوب کمک داور باید به تصمیم‌شان احترام بگذاریم.» 
نادر جعفری: «تمام توپ باید کامل از تمام خط رد شود، اما در این صحنه این اتفاق نیفتاده و تصمیم داوران درست بود.»
علیرضا یزدانی: «با چشم غیر‌مسلح قابل تشخیص بود که توپ از خط رد نشده است. در تصویری هم که باشگاه استقلال منتشر کرده بود، دوربین روی خط  قرار نداشت و نمی‌توان بر اساس آن قضاوت کرد.» 
نوذر رودنیل: «مدافع دقیقاً در لب خط به توپ ضربه می‌زند و به هیچ عنوان توپ از خط رد نشده است.»
سیدمهدی سیدعلی: «با توجه به زاویه دوربین، باید حتماً VAR وجود داشته باشد تا بتوان نظر قطعی داد، اما با این شرایط و تصاویری که وجود دارد، من هم نظر کمک‌داور را تأیید می‌کنم.»
مسعود مرادی: « تصاویر مختلف و متعددی از اینکه توپ از خط رد شده یا نه وجود دارد اما یکی از تصاویر نشان می دهد که احتمالاً تمام توپ از خط دروازه رد شده است و به نظر می‌رسد توپ گل شده باشد.»
در این میان، باشگاه مس هم با انتشار فیلمی مدعی شد، بیژن حیدری در دیدار این تیم مقابل استقلال، در یک صحنه باید یک پنالتی به سود آنها اعلام می‌کرد ولی کارشناسان داوری اعلام کردند که خطایی صورت نگرفته است. اما در حالی که حامد لک هم در یک استوری پاسخ نکونام را داده و به گل دوم گوستاوو بلانکو اعتراض کرده بود، کارشناسان اعلام کردند که این گل استقلال در شرایط سالم به ثمر رسیده است.
صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار
 - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳