صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

اخبار

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد
براساس گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران،‌ در سال گذشته،‌ارزش صادرات زنجیره فولاد ۱۸ درصد معادل تقریبی ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یافته و صادرات حدود ۳۰ میلیون تن از محصولات زنجیره فولاد به جهش ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال 1401 رسیده است. همچنین افزایش ۴.۳ درصدی حجم (تناژ) صادرات فولاد میانی هم به دلیل رشد ۲۳.۱ درصدی حجم صادرات اسلب به وجود آمده است. کاهش ۵.۶ درصدی ارزش صادراتی میلگرد (کاهش ۷۵ میلیون دلاری) همزمان با افزایش ۵.۴ درصدی حجم صادرات آن و رشد ۶۲۱ درصدی (بیش از ۷ برابر شدن) حجم صادرات کنسانتره سنگ آهن که البته نسبت به آمار ۱۱ ماهه آهنگ نزولی داشته را باید از جمله آمار عملکرد زنجیره فولاد در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

رشد 39درصدی صادرات ایران به پاکستان
سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: سال گذشته ۲ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار کالا به پاکستان صادر شده که بیانگر رشد ۳۹ درصدی است. سیدروح الله لطیفی در خصوص تجارت ایران با پاکستان اظهار کرد: با وجود برخی فراز و نشیب‌ها، با اراده دو کشور ایران و پاکستان مبنی بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، تجارت غیرنفتی کشورمان با این کشور همسایه جنوب شرقی در سالی که گذشت، به چهار میلیون و ۹۳۳ هزار و ۳۸۵ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۵۲ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۳۹۱ دلار رسید که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۴.۷ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است. او افزود: از این میزان بیش از چهار میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا، به ارزش دو میلیارد و ۷۸ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۲۶۱ دلار، سهم صادرات کشورمان به پاکستان بود که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش داشته است. لطیفی در خصوص میزان واردات کشورمان از پاکستان گفت: واردات ایران از پاکستان در سال ۱۴۰۲ به ۵۵۴ هزار و ۲۵۰ تن کالا، به ارزش ۶۷۳ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۱۳۰ دلار رسید که این میزان نسبت به سال ماقبل کاهش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۳ درصدی در ارزش داشته است که عمده‌ترین دلیل این کاهش، افزایش تولید برنج در کشور و عدم نیاز به واردات این محصول مانند سال‌های قبل از کشورهایی نظیر پاکستان و هند بوده است.

بخش خصوصی به دنبال تسهیل رفت و آمدهای تجاری
رئیس اتاق ایران، با تاکید برعزم اتاق ایران برای افزایش تجارت خارجی، گفت: یکی از خواسته‌های اصلی بخش خصوصی، تسهیل رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری با دیگر کشورها و جلب نظر کشورهای مقابل برای تسهیلگری در این حوزه است. صمد حسن‌زاده، در ضیافت نوروزی اتاق ایران که با همکاری وزارت امور خارجه و با حضور سفرای کشورهای مختلف، رؤسای اتاق‌های مشترک و جمعی از فعالان اقتصادی برگزار شد، بیان کرد: حضور ارزشمند شما فرصت مغتنمی برای اشاعه دوستی‌ها، صمیمیت‌ها و تجدیدعهد برای توسعه و تقویت همکاری‌ها را در سال جدید فراهم کرده است.  او با تأکید بر اهمیت تقویت و گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ایران و دیگر کشورهای جهان، ادامه داد: در دوره جدید اتاق ایران، ما با عزمی جدی برای همکاری نزدیک و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه، آمادگی خود را برای توسعه روابط بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای جهان اعلام می‌کنیم.

افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران گفت: در تعطیلات نوروز امسال، افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین برای منطقه تهران ثبت شده است. فریدون یاسمی اعلام کرد: مصرف بنزین در منطقه تهران از آغاز تعطیلات نوروزی به بیش از ۱۹۰ میلیون لیتر رسید که در مقایسه با مصرف ۱۷۴ میلیون لیتری بنزین در دوره مشابه پارسال ۹درصد افزایش یافته است. وی افزود: از ۲۰ اسفندماه پارسال گروه‌های ویژه بازرسی در قالب طرح نظارت بر سوخت‌رسانی نوروزی بر عملیات و روند سوخت‌رسانی در جایگاه‌های عرضه سوخت نظارت داشتند که این بازرسی‌ها تا پایان تعطیلات عید سعید فطر نیز ادامه دارد.  مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران تأکید کرد: در این مدت کل جایگاه‌های منطقه تهران فعال خواهد بود و عملیات سوخت‌رسانی به شهروندان و مسافران به صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود و سامانه پاسخگویی و ارتباط با مشتریان ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، آماده دریافت شکایات، انتقادها و پیشنهادهای هموطنان است.

جستجو
آرشیو تاریخی