صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و سه - ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

مسن‌ترین مرد دنیا درگذشت
خوان وینستن پرز، مسن‌ترین مرد جهان در سن ۱۱۴ سالگی و کمتر از دو ماه قبل از تولد ۱۱۵ سالگی‌اش درگذشت. این مرد ونزوئلایی در فوریه ۲۰۲۲ با ۱۱۲ سال و ۲۵۳ روز سن، رکورد مسن‌ترین مرد جهان را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده بود. خوان در ۲۷ ماه مه ‌۱۹۰۹ به دنیا آمد و تا سال ۱۹۹۷ به مدت ۶۰ سال با همسرش زندگی کرد. نتیجه این وصلت، یازده فرزند، ۶ پسر و ۵ دختر بود. آن دو ۴۲ نوه، ۱۸ نتیجه و ۱۲ نبیره داشتند.
 
یک کشته در تیراندازی کالیفرنیا
وقوع تیراندازی در بزرگراهی در ایالت کالیفرنیای امریکا یک کشته برجا گذاشت. به گزارش ان‌بی‌سی، در پی وقوع تیراندازی در نزدیکی یک مرکز خرید در شهر کریتوس در ایالت کالیفرنیای امریکا، یک نفر کشته شد. براساس اعلام پلیس گشت بزرگراه کالیفرنیا پس از وقوع تیراندازی در نزدیکی این مرکز خرید، نیروهای گشت مجبور به تعقیب و گریز مظنون شدند. در جریان این تیراندازی مظنون پس از اصابت گلوله به بیمارستان منتقل و به علت شدت جراحت وارده کشته شد. در پی این تیراندازی، مرکز خرید مورد نظر برای مدتی نامشخص قرنطینه شد.
 
معمای عجیب پسر گمشده
معمای ناپدید شدن امیل سولی در ژوئیه سال گذشته با وجود کشف جمجمه و دندان‌های وی هنوز حل نشده است. این پسر بچه در ماه ژوئیه گذشته ناپدید شد و فرانسه را شوکه کرد. یک زن کوهنورد شنبه گذشته یک جمجمه و چند دندان را در فاصله ۲۵ دقیقه پیاده‌روی از روستایی که این پسر بچه آخرین بار در آن دیده شده بود، پیدا کرد. استخوان‌ها در محدوده‌ای پیدا شدند که به گفته پلیس چندین بار توسط ساکنان محلی، پلیس و بالگرد‌های مجهز به دوربین حرارتی جست‌وجو شده بودند. جمجمه به سرعت با دی‌ان‌ای پسر گمشده مطابقت داده شد و پزشکی قانونی اعلام کرد که آزمایش دی‌ان‌ای مثبت بوده است. یک تی‌شرت، کفش و شلوارکی که امیل در روز ناپدید شدنش به تن داشت، پیدا شده که در منطقه کوچکی در حدود ۱۵۰ متری جایی که بقایای او پیدا شد، پراکنده شده بود.
ژان لوک بلانشون، دادستان پرونده گفته است توضیحی برای مرگ امیل وجود ندارد. هنوز مشخص نیست که امیل سولی قربانی تصادف شده است یا جنایت. امیل، که دو سال و نیم داشت، تنها چند ساعت پس از حضور در روستای هو-ورنه در جنوب شرقی فرانسه ناپدید شد. امیل به ویلای پدربزرگ و مادربزرگش در این روستای کوچک در دامنه رشته کوه تواز-اِوِشه رفته بود تا مدتی پیش آنها باشد. تنها ۲۵ نفر در روستای هو-ورنه زندگی می‌کنند. او آخرین بار در ساعت ۱۷:۱۵ روز شنبه ۸ ژوئیه توسط همسایگان با تی‌شرت زرد و شلوارک سفید درحالی که تنها در خیابان روستا قدم می‌زد، مشاهده شد. مادربزرگش اندکی بعد پلیس را در جریان گذاشت. صد‌ها نفر برای جست‌وجو به پلیس و سگ‌های زنده‌یاب پیوستند و خیلی سریع برای این پرونده که حالا به یک خبر ملی مهم تبدیل شده بود، دو قاضی تحقیقات تعیین شد. ژان لوک بلانشون در یک کنفرانس خبری گفت، جمجمه پس از مرگ پسر «شکستگی‌ها و ترک‌های کوچکی» داشته و همچنین نشانه‌های گاز گرفتن یک یا چند حیوان مشاهده شده است.
همچنین، پلیس احتمال این را که بقایای او به خاطر وجود بته‌های پرپشت هنگام جست‌وجو‌های تابستان گذشته پنهان مانده بود، رد نمی‌کند.
 
 
زندگی پسر آلمانی در قطار
یک جوان 17ساله آلمانی بعد از ترک خانه والدین تصمیم گرفت زندگی خود را به داخل قطارها منتقل و در آنجا زندگی و کار کند. روزنامه اماراتی الخلیج در خبری نوشت: «لاسی ستولی» 17ساله بیش از یک سال و نیم است که در ساعات روز در کوپه‌های قطار می‌نشیند و با لپ‌تاپ خود به برنامه‌نویسی می‌پردازد و شب‌ها نیز در کوپه‌های قطار سریع‌السیر می‌خوابد.

چهار هزار خانه در روسیه زیر آب رفت
طغیان رودخانه‌ها در منطقه «اورال» و «سیبری غربی» در روسیه و در سراسر قزاقستان منجر به وقوع سیل‌های گسترده شده است. به گزارش شینهوا، «رومن ویلفاند»، مدیر علمی مرکز هواشناسی روسیه هشدار داد افزایش سطح آب در چندین رودخانه کوچک و متوسط در بخش اروپایی این کشور به مرزهای خطر رسیده یا از آن فراتر رفته است. سیلاب بشدت در حال افزایش است. همچنین جاده‌های محلی را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و دسترسی به برخی مناطق را قطع کرده است. روز جمعه سدی در شهر «اورسک» در جنوب روسیه در منطقه «اورنبورگ» در رودخانه «اورال» شکسته شد و بیش از ۴۰۰۰ خانه زیر آب رفت و بیش از ۱۰ هزار نفر از ساکنان تحت‌تأثیر قرار گرفتند. این شهر وضعیت اضطراری اعلام کرده است. تاکنون هیچ مصدومیت یا تلفاتی از سوی مقامات محلی گزارش نشده است.


پایان زندگی مخفیانه قاتل رقیب عشقی
تاجر معروف زیمبابوه‌ای که به دلیل قتل رقیب عشقی‌اش و مجروح کردن همسر و خواهرش متواری شده بود و ۳ سال مخفیانه زندگی می‌کرد، دستگیر شد.
  به گزارش ای بی‌سی، ۲۲ آوریل سال ۲۰۲۱، پیتر دوبه تاجر و دلال خودرو، وقتی متوجه شد که همسرش نیاشا و خواهرش نیارادزو، به همراه دوستش چیدوکو بدون اطلاع او به شهرماسوینگو رفتند از آنجایی که او به خیانت بین نیاشا و چیدوکو مشکوک بود، به دنبالشان رفت و وقتی آنها را در خانه‌ای پیدا کرد بدون معطلی با ضرب شلیک گلوله چیدوکو را از پا درآورد. همچنین به نیاشا و نیارادزو هم شلیک کرد و از آنجا گریخت. با وجود این نیشا و نیارادزو خوش شانس بودند، زنده ماندند و به بیمارستان گورو منتقل شدند و جراحان با موفقیت آنها را عمل کردند. بعد از این ماجرا دوبه با تهیه مدرک هویتی و پاسپورت جعلی با نام خولیله متصالی به اسواتینی در آفریقای جنوبی گریخت.
  وقتی پلیس در جریان این جنایت قرار گرفت، تحقیقاتی را برای پیدا کردن عامل جنایت آغاز کرد. اما او برای اینکه شناسایی نشود به ایرلند و از آنجا به دوبلین رفت. او سال گذشته در دوبلین به دلیل نقض قوانین مهاجرتی آن کشور دستگیر اما مدعی شد شهروند موزامبیکی به نام آرماندو کوئنته موچانگا است، تا از اخراجش به زیمبابوه خودداری کند. از این رو او را به موزامبیک تبعید کردند، اما در آن کشور متوجه شدند که او زیمبابوه‌ای است و او را اخراج کردند. وقتی او مجبور شد که به کشور برگردد در فرودگاه بین‌المللی رابرت گابریل موگابه دستگیر شد.  دادگاه استان گورو اعلام کرد که تا پایان تحقیقات این پرونده او بازداشت است و بزودی محاکمه خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی