صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۴

انتقاد تند نماینده اول جمهوری‌خواهان امریکا از سیاست‌های نژادپرستانه اسرائیل

ترامپ: نتانیاهو در افکار عمومی شکست خورده است

وصال روحانی/ مترجم: دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه امریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که باید در ماه نوامبر (آبان) روبه‌روی جو بایدن قرار گیرد، با ادامه یافتن شکست‌های بنیامین نتانیاهو در افکار عمومی و میدان نبرد با فلسطینیان، از سیاست‌های اسرائیل در جنگ جاری در غزه بشدت انتقاد کرد.
به گزارش «واشنگتن پست» ترامپ از دولت نامشروع تل‌آویو خواست به حملات سبعانه‌خو به نوار غزه که 185 روز از شروع آن می‌گذرد، پایان دهد. ترامپ که در سال‌های 2016 تا 2020 بر کاخ سفید حکم می‌ر‌اند روز جمعه (17فروردین) به هیو هیویت، گزارشگر رادیویی گفت: «اسرائیل مشغول شدیدترین اعمال ویرانگرانه در غزه و کرانه غربی است و ساختمان‌های بزرگ متعددی را هر روز ویران می‌کند و مردمان بیشماری را می‌کشد، این درست نیست. مردم جهان این صحنه‌های فجیع را می‌بینند و متأثر می‌شوند. از همین‌رو اسرائیل هم‌اکنون افکار عمومی را از دست داده است. توصیه صریح من به نتانیاهو این است که هرچه سریع‌تر دست از این کارها بردارد و شرایط را به حالت نرمال و آنچه قبل از جنگ غزه بود، برگرداند. حالت فعلی برای اسرائیل هرچیزی هست به‌جز پیروزی.»
ترامپ با این اظهارات یک بار دیگر خط فکری متفاوت خود با سایر جمهوری‌خواهان را که دال بر حمایت بی‌قید و شرط از اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی بوده است را به نمایش گذاشت، او یک ماه پیش به روزنامه اسرائیل هیوم هم گفته بود: «این جنگ نابرابر هیچ سودی برای تل‌آویو ندارد و برعکس هر روز مردم جهان را بیش از پیش از اسرائیلی‌ها بیزار می‌کند.»
ترامپ دیروز بایدن رئیس‌جمهور فعلی امریکا را هم از انتقادات تند خود مصون نگذاشت. به گزارش «CNN» وی در مورد تشکیلات فعلی کاخ سفید گفت: «دنیا از دیدن این همه همراهی امریکا با اعمال خشونت‌ورزانه اسرائیل در غزه بشدت حیرت‌زده و متأسف شده است. همه اینها بدین خاطر است که ما یک رئیس‌جمهور احمق داریم.»
وی افزود: «پیشتر هم گفته بودم که اگر من رئیس‌جمهور امریکا بودم، هرگز جنگ فعلی غزه به راه نمی‌افتاد و اگر هم شروع می‌شد، بلافاصله آن را تمام و اسرائیل را مهار می‌کردم و امروز همان حرف را با صراحت هر چه بیشتری تکرار می‌کنم.»
موضع‌گیری تند ترامپ در قبال رژیم جعلی اسرائیل درحالی صورت می‌پذیرد که سایر جمهوری‌خواهان حاضر در کنگره امریکا و بویژه «چالرز ای‌شومر» رهبر اکثریت در مجلس سنای این کشور به‌شدت از اقدامات اسفبار اسرائیل در جنگ غزه حمایت کرده‌اند.
 البته به گزارش پولیتیکو (Politico)، شومر سیاستمداران ارشد اسرائیل را به این سمت و سو سوق داده است تا با برگزاری انتخاباتی جدید فردی به‌جز نتانیاهوی تندرو را سرکار بیاورند تا با ایجاد چهره‌ای ملایم‌تر از خود در نزد جهانیان از فروپاشی کامل اسرائیل جلوگیری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی