صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و دو - ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

تحویل 67هزار واحد باقیمانده مسکن مهر از خرداد

سرعت ساخت با مشارکت مردم 2 برابر می‌شود

 در خرداد ماه امسال با تکمیل ۳۵۰۰ مسکن مهر شهر پردیس، تحویل واحدها شروع و تا پایان سال ۶۷ هزار مسکن مهر باقیمانده به صاحبان آن واگذار می‌شود.

در ابتدای دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار واحد باقیمانده مسکن مهر برای تکمیل به این دولت محول شد که تاکنون نیمی از آنها تکمیل و تحویل داده شده‌ است. در مجموع ۱۲۵ هزار و ۶۷۸ واحد باقیمانده است که ۸ هزار و ۳۵۹ واحد سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۴۳ هزار و ۸۱ واحد سهم شهرهای جدید است که بیشتر آن واحدها مربوط به پردیس، پرند و مهستان (هشتگرد) و ۵۹ هزار واحد نیز سهم ادارات کل راه‌و‌شهرسازی استان‌ها است.
واحدهای باقیمانده مسکن مهر نیز در برنامه نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود. در این برنامه، هم‌اکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در حال ساخت است.
افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن سیاستی است که براساس آن سرعت ساخت و تحویل واحدها افزایش می‌یابد.
به گفته ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی روند ساخت و اجرای دو میلیون پروژه‌های نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم دو برابر می‌شود.
وی با بیان اینکه روند ساخت بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شده است گفت: به طور قطع با حضور و مشارکت بخش خصوصی ما شاهد بهبود و تسریع در اجرای تمامی پروژه‌های در حال ساخت و همچنین پروژه‌های جدیدی که‌ کلید زده می‌شود خواهیم بود.
 
مسکن مهر در خط پایان
با توجه به اولویت تکمیل مسکن مهر در بخش‌های مختلف ساخت مسکن نهضت ملی، تکمیل و تحویل واحدها از خرداد ماه تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است. به گفته سیداحمد خادمیان، مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر ۶۷هزار و ۶۰۷ واحد باقیمانده مسکن مهر پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و بالاتر را دارند که با تأکید وزیر راه و شهرسازی، بخش عمده‌ای از آنها در نیمه نخست امسال تکمیل، فروش اقساطی و تحویل متقاضیان می‌شود.
بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، ۲۱ هزار و۵۳۲ واحد از تعداد کل باقیمانده مسکن مهر زیر ۳۰ درصد پیشرفت دارند که بخش عمده‌ای از آنها دارای پرونده‌های حقوقی و در حال تعیین تکلیف برای نحوه ادامه ساخت هستند زمین این پروژه‌ها متعلق به دولت است.
از تعداد ۲۱ هزار و ۵۳۲ واحد مسکن مهر باقیمانده که کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، یک‌هزار و ۴۶۷ واحد مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۷ هزار و ۳۱۱ واحد متعلق به شهرهای جدید و ۱۲ هزار و ۷۵۴ واحد مرتبط با اداره کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور است. از مسکن‌های مهر باقیمانده، ۴۱ هزار و ۴۳۷ واحد بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی، ۱۰ هزار و ۴۹۱ واحد بین ۹۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، ۵ هزار و ۲۲۴ واحد بین ۸۵ تا ۹۰ درصد، ۵ هزار و ۱۹۴ واحد بین ۸۰ تا ۸۵ درصد و ۵ هزار و ۲۶۱ واحد بین ۷۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در اولویت تکمیل و تحویل قرار دارند.

تحویل ۳۵۰۰ مسکن مهر پردیس
با توجه به اینکه درصد بالایی از مسکن‌های مهر باقیمانده متعلق به شهرهای جدید در اطراف تهران است، سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام اینکه ۵۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن پردیس در آستانه افتتاح است گفت: در برنامه افتتاح خردادماه تعداد ۳هزارو ۵۰۰ واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان خواهد شد.
وی با تأکید بر استفاده از کلیه ظرفیت‌ها برای تکمیل سریع پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن و افتتاح اولین سری از این واحدها تا پایان خردادماه گفت: اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر و تحویل آن به متقاضیان به صورت دوره‌ای از اواخر خرداد ماه تا پایان سال‌جاری خواهد بود.
سعید غفوری گفت: با توجه به تأکید ریاست جمهور و وزیر راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۳ سالی است که باید کلیه پروژه‌های مسکن مهر را تحویل مالکان دهیم و صرفاً بخش اندکی که مربوط به پروژه‌های معارض‌دار بوده و دیرتر آغاز شده، به مرور در سال آینده تحویل شود.
غفوری همچنین تأکید کرد: با توجه به بازدید اخیر از روند ساخت و آماده‌سازی پروژه‌ها، در برنامه افتتاح خردادماه تعداد 3هزار و 500 واحد مسکن مهر تحویل متقاضیان خواهد شد و بخش قابل توجه دیگری را در هفته دولت به انجام خواهیم رساند. با توجه به تکمیل بخش عمده عملیات ساختمانی پروژه‌های طرح نهضت ملی، پس از ورود دستگاه‌های خدمات‌رسان و تسریع در عملیات آماده‌سازی واحدهای مذکور بزودی اولین کلیدهای این پروژه در پردیس تحویل مالکان خواهد شد.
وی افزود: در صورت همکاری بیشتر دستگاه‌های خدمات‌رسان و تکمیل آماده‌سازی و محوطه‌سازی، اواخر خردادماه نخستین برنامه افتتاح طرح نهضت ملی پردیس را با حضور وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت.
براساس این گزارش ۳۰ هزار واحد مسکن مهر از ابتدای دولت سیزدهم در پردیس باقی مانده‌ بود که ۱۶ هزار واحد در دو مرحله و در مهر و اسفند سال گذشته تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

نوسازی ۳۵۰ هزار مسکن روستایی
بخش قابل توجه دیگری از برنامه نهضت ملی مسکن مربوط به مسکن روستایی و ساخت و نوسازی این مسکن است. براساس آمار ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن، نوسازی ۳۵۰ هزار مسکن روستایی تاکنون شروع شده است.
مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن در این خصوص و با بیان اینکه هدفگذاری انجام شده برای ساخت ۳۵۰ هزار واحد مسکن روستایی از سال گذشته کلید خورده است گفت: بخش عمده‌ای از ساخت ۳۵۰ هزار واحد مسکونی با حضور و مشارکت خود مردم روستا اجرا شده است و همین امر خود باعث می‌شود که روند سرعت ساخت و اجرای پروژه‌ها تشدید شود.
وی افزود: پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی که از سال گذشته کلید خورده است خود نقش مؤثری در افزایش سرعت ساخت و اجرای پروژه‌های مسکن روستایی داشته است. به طور قطع با اجرای این اقدامات ما شاهد بهبود و روند اجرای پروژه‌های مسکن روستایی در سراسر کشور خواهیم بود‌.
تسهیلات مسکن روستایی از ۲۰۰ به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و با حمایت دولت و اجرای برنامه تحویل زمین رایگان به متقاضیان روستایی، ساخت وساز در روستاها پیشرفت قابل قبولی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی