صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۲

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیأت دولت اعلام کرد

کاهش نرخ رشد نقدینگی به 24.3 درصد در سال 1402

رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی درباره جابه‌جایی و تردد بیش از 8 میلیون مسافر نوروزی از طریق بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، آمار ارائه شده از سفرهای نوروزی و حضور گردشگران در اقصی‌نقاط کشور را امیدبخش و از نشانه‌های نشاط اجتماعی دانست. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر تقویت زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری و اهتمام دولت به خدمات‌دهی بهینه به مردم، تبیین اقدامات انجام شده برای افکار عمومی را خواستار شد.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گزارشی از خدمت‌رسانی به مسافران در طرح نوروزی گفت‌: 5 میلیون و 800 هزار نفر از مسافران نوروزی از شبکه حمل و نقل جاده‌ای، حدود 1.5 میلیون نفر از شبکه ریلی و شبکه حمل و نقل هوایی و فرودگاهی با 3 میلیون سفر هوایی داخلی و خارجی در 25 هزار پرواز استفاده کرده‌اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به نرخ پایه پولی کشور در مقایسه با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: سهم بدهی دولت از پایه پولی در امریکا 69 درصد، در کانادا 91 درصد، در فرانسه 65 درصد، در ایتالیا بالای 100 درصد، در اسپانیا 91 درصد، در ژاپن 76 درصد و در برزیل70 درصد پایه پولی‌شان را بدهی دولت به بانک مرکزی تشکیل می‌دهد، اما این عدد در ایران کمی بیشتر از 
3 درصد است. به این معنا که تنها 3 درصد از پایه پولی کشور ما بدهی دولت به بانک مرکزی است، به عبارت دیگر برخلاف همه دنیا که بزرگترین جزء پایه پولی را مطالبات بانک مرکزی از دولت تشکیل می‌دهد در کشور ما عمده‌طلب بانک مرکزی از بانک‌هاست و دولت درصد بسیار اندکی به بانک مرکزی بدهی دارد.
در ادامه رئیس کل بانک مرکزی هم گزارشی از کنترل رشد نقدینگی در دولت ارائه کرد و گفت: در سال 1402 نرخ رشد نقدینگی به 24.3 درصد کاهش یافت که این عدد پایین‌ترین میزان رشد نقدینگی در چند سال اخیر است و از سوی دیگر طی 20 سال گذشته تعداد بسیار کمی از سال‌ها، نرخ رشد نقدینگی زیر 25 درصد بوده و از این جهت اتفاق بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است. محمدرضا فرزین افزود: همچنین در سال 1401 نرخ رشد پول 65.2 درصد بود که خوشبختانه در سال 1402 این رقم به 17.8 درصد رسید که کاهش شدید رشد پول در کشور ناشی از کنترل انتظارات تورمی را نشان می‌دهد.
 
جستجو
آرشیو تاریخی