صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و یک - ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

پرتاب کپسول زیستی به فضا 
در سال جدید
رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه‌ریزی برای پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بالاتر در سال جدید خبر داد.
به گزارش مهر، حسن سالاریه گفت: در سال ۱۴۰۲، بعد از سال‌ها توقف، نخستین پرتاب زیر مداری کپسول زیستی انجام شد. جرم این کپسول زیستی حدود ۵۰۰ کیلوگرم بود که به نسبت پرتاب‌هایی که در سال‌های قبل یعنی سال‌های دهه‌ ۸۰ و اوایل دهه‌ ۹۰ داشتیم، تجربه کاملاً متفاوتی بود.
وی تصریح کرد: داده‌های کپسول زیستی که در سال گذشته پرتاب شد، دریافت شده و در طراحی کپسول‌های بعدی از آن استفاده می‌کنیم. نقاط ضعف و قوت این کپسول شناسایی شده، کیت‌های زیستی قرارگرفته در آن، ارزیابی و بررسی شده و برای طراحی ساخت کپسول بزرگ‌تر همه این داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سالاریه افزود: قرارداد جدیدی برای ارتقای این کپسول با جرم و حجم بالاتر منعقد کردیم و ان‌شاءالله دنبال این هستیم که در قدم اول با پرتاب‌های اولیه قابلیت زیست در فضا را در پرتاب‌های زیرمداری به لحاظ تکنولوژیکی امتحان و تست کنیم تا به قابلیت اعتماد بالا برسیم. پس از آن از ظرفیت موجود استفاده خواهیم کرد تا به نقطه‌ای برسیم که قابلیت حمل انسان در کپسول‌های زیستی با قابلیت اطمینان بسیار بالا ایجاد شود.
وی درخصوص پرتاب کپسول زیستی در سال ۱۴۰۳ و سال‌های آینده گفت: به دلیل اینکه به لحاظ تکنولوژیک تست خیلی از موارد قبل از پرتاب اصلی یعنی پرتاب فضانورد به فضا لازم است، بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بیشتری داشته باشیم. 

پذیرش ۵ شرکت دانش‌بنیان 
در بازار نوآفرین
مدیرکل دفتر تأمین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از افزایش ۱۰۰هزار میلیارد ریالی ( ۱۰ همتی) ظرفیت صدور ضمانتنامه در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور خبر داد و گفت: با افتتاح بازار نوآفرین اکنون ۷ شرکت در این بازار پذیرش شده‌اند که از این تعداد ۵ شرکت دارای تأییدیه دانش‌بنیان است.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، عبدالمجید مرشدی خاطرنشان کرد: در این مسیر از صندوق‌های مستقر در مناطق کمتر برخوردار نیز حمایت مناسبی صورت گرفت و در راستای استفاده از ظرفیت کمک‌های فنی و اعتباری پیش‌بینی شده از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور با همکاری نهادهای همکار طی برنامه‌ریزی انجام شده نسبت به افزایش سرمایه صندوق‌ها اقدامات لازم صورت گرفت که مبلغ بیش از ۳۰۲۰ میلیارد ریال به‌عنوان سهم بخش دولتی به صندوق‌های منتخب اختصاص یافت.
وی ایجاد بازار اختصاصی تحت عنوان «بازار نوآفرین» برای شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق، فناور و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال را از مهم‌ترین دستاوردهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۲ برشمرد و اظهار کرد: بازار نوآفرین، بخشی از بازار معاملاتی فرابورس است که تنها مختص شرکت‌های کوچک نیست و شرکت‌هایی که ریسک بالاتری دارند یا در صنعت جدیدی فعال هستند را هم شامل می‌شود. 

وزیر ارتباطات عنوان کرد
کاهش اختلال پیام‌رسان‌ها 
با راه‌اندازی دیتاسنتر
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت برخی اختلال‌ها در پیام‌رسان‌ها توضیح داد و اعلام کرد در حال راه‌اندازی دیتا سنتر دوم این پیام‌رسان‌ها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.
به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور درباره اختلال در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: این پیام‌رسان یک مشکل سخت‌افزاری داشت که حل شد و تلاش بر این است که مردم این اختلال‌ها را تجربه نکنند. وی درباره تعدد اختلال‌ها در پیام‌رسان‌ها گفت: یک پیام‌رسان خارجی هم چند ساعت اختلال داشت. گاهی اختلال طبیعی است، ولی باید تلاش شود که تکرار نشود و به حداقل برسد. زیرساخت این پیام‌رسان‌ها را وزارت ارتباطات تأمین می‌کند و تلاش ما این است که روز به روز کیفیت زیرساخت‌ها تقویت شود. وی در ادامه یادآور شد: در حال راه‌اندازی دیتا سنتر دوم این پیام‌رسان‌ها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی