صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۸

نیم نگاه

۳۷۰ میلیون تردد نوروزی
زیست بوم- سفرهای نوروزی همچنان ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تعطیلی عید فطر سفرها تا ۲۴ فروردین ادامه داشته باشد. خبر خوب این ایام ثبت بیش از ۳۷۰ میلیون تردد از ۲۴ اسفند 1402 تا پایان سیزدهم فروردین بود. این در حالی است که بسیاری از مردم سفر در آرامش را به ایام پرتردد عید ترجیح می‌دهند و نیمه دوم فروردین راهی جاده‌ها می‌شوند؛ پس همچنان شاهد افزایش آمار سفرهای اوایل بهار هستیم. اما خبر تأسف برانگیز اینکه به گفته پلیس راهور فراجا ۷۴۰ نفر از هموطنان ما در کل کشور جان خود را بر اثر تصادفات جاده‌ای طی این روزها از دست دادند. به گفته سید کمال هادیان‌فر، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، بیشترین آمار تردد مسافران مربوط به محورهای مازندران، گیلان، قم، شیراز، اصفهان و استان‌های جنوبی کشور بوده است. به گفته علیرضا فخاری، استاندار تهران، بر اساس آخرین آمار دریافتی از میزان ترددها در محورهای مواصلاتی استان از آغاز طرح خدمت‌رسانی نوروزی ۱۴۰۳ تا پایان روز نهم فروردین در مجموع ۴۴ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۳۷۰ تردد توسط دستگاه‌های ترددشمار استان ثبت شده است.

۶ میلیون مسافر دریایی بدون سانحه
به گفته الله‌مراد عفیفی‌پور، سخنگوی سفرهای نوروزی سازمان بنادر میزان تردد و سفرهای دریایی در ایام نوروز ۱۴۰۳ تا روز چهاردهم فروردین، بیش از شش میلیون تردد مسافر و گردشگر دریایی بوده است. در همین مدت ۶۴۷ هزار خودرو جابجا شده‌است. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد جابه‌جایی‌ها، بین جزایر استان هرمزگان انجام شده است.

بازدید 6 میلیون نفر از موزه‌ها
موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز امسال بیش از همیشه پرتردد بودند و گردشگران زیادی را از سراسر کشور جذب خود کردند؛ آنقدر که ثبت بیش از ۶میلیون بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در این ایام رقم خورد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، ۶میلیون و ۲۷۴هزار و ۸۲۴ نفر/ بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی‌تاریخی از تاریخ ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ ثبت شد. در این میان آثار تاریخی استان فارس با یک میلیون و ۳۲۹هزار و ۱۲۲ بازدیدکننده رکورددار سایر استان‌ها بودند. استان‌های اصفهان، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، کرمان، آذربایجان شرقی، لرستان و همدان به ترتیب دارای بیشترین آمار بازدیدکننده بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی