صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

رئیس دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پی تصویب قطعنامه آتش بس جنگ «غزه» راهی ایران شدند

تهران میزبان رهبران مقاومت

تهران در روزهای پس از تصویب نخستین قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه و آزاد شدن بی‌قید و شرط گروگان‌های حماس، میزبان رهبران مقاومت بود. «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس و «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در شرایطی راهی ایران شدند که سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه از آغاز جنگ ویرانگر علیه غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل با قطعنامه‌ برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند؛ قطعنامه‌ای که در پی شکل‌گیری یک اجماع بین‌المللی و صف‌آرایی اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت در برابر امریکا حاصل شد و این کشور برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ، امکانی برای مخالفت پیدا نکرد و به قطعنامه پیشنهادی رأی ممتنع داد. یک روز پس از تصویب این قطعنامه «هنیه» راهی ایران شد و با مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. چند روز بعد دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در تهران درباره آخرین تحولات غزه با مسئولان کشور در تهران به گفت‌و‌گو نشست، این دیدار و   گفت‌و‌گوها که متناسب با تحولات جاری دیپلماتیک و مبتنی بر تقویت محور مقاومت صورت گرفت، پشتوانه حمایت تاریخی تهران از محور مقاومت را آشکار کرد و جلوه‌هایی از این حمایت معنادار را به نمایش گذاشت.
انتقاد از بی‌عملی سران کشورهای اسلامی
سید ابراهیم رئیسی، هفتم فرودین ماه در دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس، اقدام حماسی این گروه مقاومت در عملیات طوفان‌ الاقصی را رویدادی بی‌نظیر و شکست‌های رژیم صهیونیستی را غیرقابل جبران خواند. رئیس جمهور تحرک دیپلماتیک امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را فریبکارانه دانست و تأکید کرد که امروز کشورهایی که به دنبال عادی‌سازی با این رژیم جنایتکار بودند در پیشگاه مردم خود سرافکنده و شرمگین هستند. آیت‌الله رئیسی همچنین به تلاش‌های جامع جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد هم‌افزایی در میان کشورهای اسلامی در حمایت از مردم مظلوم غزه پرداخت و ضمن انتقاد از انفعال و بی‌عملی سران برخی کشورهای اسلامی در قبال جنایتگری‌های رژیم صهیونیستی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق ملت فلسطین استوار است و همواره در کنار مردم فلسطین خواهد بود. «اسماعیل هنیه» نیز در این دیدار از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی کرد و نگاه دینی و اعتقادی به حمایت از مسأله فلسطین را ناشی از نگاه ریشه‌دار و عمیق مسئولان جمهوری اسلامی ایران دانست.
پیام حمایت محور مقاومت
رئیس جمهور همچنین در دیدار «نخاله»، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تفوق گفتمانی گروه‌های مقاومت و مردم غزه در اثبات ایستادگی و مقاومت به عنوان تنها گزینه مقابله با جنایتگری رژیم غاصب صهیونیستی اشاره کرد و این واقعیت را مورد توجه قرار داد که مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی کشورها و دولت‌های اسلامی مدعی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌ها و اتحادیه‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را به اثبات رسانده و نظم ناعادلانه جهانی را به چالش کشیدند. «زیاد نخاله» نیز تصریح کرد که امروز ملت فلسطین با پایداری خود دشمن صهیونیستی و همپیمانان آن بویژه امریکا را غافلگیر کرده است. به گفته او پشتیبانی و حمایت کم‌نظیر محور مقاومت علاوه بر ارتقای روحیه و انگیزه در دل مردم غزه و مجاهدان فلسطینی، حاوی این پیام مهم بود که ملت فلسطین در مبارزه با دشمن صهیونیستی تنها نیست.
ضرورت قطع شریان‌های اقتصادی اسرائیل
رهبران مقاومت علاوه بر دیدار با رئیس جمهور ایران با دیگر مقام‌های دیپلماتیک کشور نیز به گفت‌و‌گو نشستند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در دیدار «هنیه» قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل را اقدامی دیرهنگام و در عین حال مثبت و یک پیروزی سیاسی برای ملت فلسطین خواند و سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران در پی پیروزی‌های میدانی و نیز سیاسی مقاومت و در آستانه روز جهانی قدس را حائز اهمیت دانست. وزیر امور خارجه با تصریح‌براینکه رژیم صهیونیستی به‌رغم جنایات بی‌سابقه و بی‌شمار علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه غربی، به هیچ‌یک از اهداف راهبردی و اعلام شده خود دست نیافت، یادآور شد که اگر فرمایشات مقام معظم رهبری مورد توجه کشورهای اسلامی قرار می‌گرفت و شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی قطع می‌شد، قطعاً از میزان شهدای غزه و ویرانی‌های آن بسیار کم می‌شد.«هنیه» نیز با تبیین مراحل چندگانه عملیات و اقدامات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در شش ماهه اخیر گفت که این رژیم سه هدف اساسی شامل نابودی حماس و مقاومت، آزاد کردن اسرای صهیونیست و کوچاندن مردم نوار غزه به سمت صحرای سینا را در دستور کار داشت که معنای واقعی آن تغییر واقعیت‌های سیاسی، امنیتی و جمعیتی نوار غزه بود. او نتیجه این اقدامات خونین را حدود ۱۰۰ هزار شهید، مجروح، مفقود و جانباز، تخریب کلی و جزئی حدود ۶۰ درصد نوار غزه و آواره کردن حدود یک و نیم میلیون نفر به سمت رفح دانست و تأکید کرد که دشمن به‌رغم همه جنایت‌ها نتوانست به هیچ‌یک از اهداف خود دست یابد و امروز مظاهر شکست دشمن در سطوح میدانی، سیاسی و بین‌المللی یکی پس از دیگری در حال هویدا شدن است. «هنیه» همچنین خواستار اقدام جدی‌تر و مؤثرتر کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی و ایجاد یک حرکت مؤثر بین‌المللی به‌منظور ایجاد بازدارندگی در مقابل جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شد. رهبر حماس در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان قطعنامه شورای امنیت را نیزنشان دهنده انزوای سیاسی رژیم صهیونیستی دانست. «هنیه» همچین با سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس دیدار کرد.
محور مقاومت در اوج انسجام
امیرعبداللهیان همچنین در دیدار «نخاله» به افزایش بحران‌های چندلایه در داخل رژیم صهیونیستی اشاره و تصریح کرد که امروز ملت فلسطین از هر زمان دیگری مقتدرتر و مورد حمایت ملت‌های جهان است و رژیم صهیونیستی منفورتر و منزوی‌تر از هر زمان دیگری است. دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با اشاره به دیدارها و مشورت‌های متعدد با وزیر امور خارجه کشورمان در طول شش ماه اخیر، جمهوری اسلامی ایران را یک پشتیبان حقیقی برای ملت فلسطین، قدس و جهان اسلام دانست و تأکید کرد که ملت فلسطین به رغم همه جنایات رژیم صهیونیستی، مقاومتی تاریخی از خود نشان داد و با توجه به‌ حمایت نامحدود امریکا و برخی دولت‌ها از این رژیم، جریان‌های مقاومت در لبنان، یمن، عراق و سوریه نیز حمایت شرافتمندانه خود از ملت فلسطین را دریغ نکردند و اکنون محور مقاومت در منطقه بیشترین وحدت و انسجام را دارد. این مقام ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بهای این حمایت را پرداخته و به خاطر حمایت از فلسطین و آرمان فلسطین مورد تحریم قرار گرفته است، یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته حامی فلسطین بوده است و در جریان عملیات طوفان‌الاقصی نیز این حمایت ادامه داشته و یکی از عواملی بوده که باعث شده مردم فلسطین بتوانند در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها به مقاومت ادامه دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی