صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و نه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

حادثه در حادثه

 اعتراف به قتل رقیب عشقی
گروه حوادث/ مرد میانسال وقتی فهمید زن مورد علاقه‌اش با مرد دیگری در ارتباط است و قصد ازدواج دارد نقشه قتل رقیب عشقی خود را اجرا کرد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، اواخر دی سال گذشته گزارش ناپدید شدن مرد سالخورده‌ای به نام منصور به کارآگاهان پلیس آگاهی پایتخت اعلام شد.
در تحقیقات اولیه مشخص شد وی با زن میانسالی به نام فتانه ارتباط داشته است. بنابراین فتانه شناسایی شد و در تحقیقات گفت: از مدتی قبل با منصور آشنا شدم و در این مدت متوجه شدم که او با مشکل مالی مواجه شده است. مردی را به نام امیر می‌شناختم که وام می‌داد. منصور را به او معرفی کردم تا از او وام بگیرد. منصور با امیر قرار گذاشت تا به دیدنش برود؛ بعد از آن دیگر خبری از او ندارم.
در حالی که تحقیقات تیم جنایی برای یافتن ردی از منصور ادامه داشت، بامداد 30 دی سال گذشته پاکبانی در تماس با پلیس از کشف جسد نیمه سوخته‌ای در محدوده قلهک خبر داد. با حضور تیم جنایی در محل، آنها با جسد سوخته مرد سالخورده‌ای مواجه شدند که آثار خالکوبی روی دست او دیده می‌شد. باتوجه به اینکه جسد سوخته با منصور شباهت داشت از خانواده او خواسته شد که برای شناسایی جسد به پزشکی قانونی بروند. خانواده منصور جسد مرد سالخورده را از روی خالکوبی روی دستش شناسایی کردند و آزمایشات دی ان ای نیز این موضوع را تأیید کرد.
در ادامه کارآگاهان جنایی موفق شدند امیر را بازداشت کنند. وی گفت: به فتانه علاقه داشتم و زمانی که فهمیدم پای شخص دیگری در میان است تصمیم گرفتم با او صحبت کنم تا از سر راهم کنار برود. روز حادثه به بهانه وام با منصور در یکی از میدان‌های جنوب تهران قرار گذاشتم. او سوار خودروام شد اما با هم درگیر شدیم و در خودرو را باز کرد و خود را پایین انداخت.
 در ادامه تحقیقات کارآگاهان بار دیگر به سراغ فتانه رفتند که او این بار زبان گشود و راز عجیبی را برملا کرد: امیر قاتل است او بعد از قتل منصور به سراغ من آمد و مرا به محلی متروکه برد. او می‌خواست مرا به قتل برساند و طنابی هم دور گردنم انداخت، اما آنقدر التماس کردم که به یک شرط از قتل من منصرف شد. امیر مرا تهدید کرد که دیگر پرونده منصور را پیگیری نکنم در غیر این صورت مرا به قتل خواهد رساند.
بدین ترتیب امیر بار دیگر تحت بازجویی قرار گفت و گفت: به بهانه وام با منصور قرار گذاشتم و در مسیر باهم دعوایمان شد و او را به قتل رساندم. بعد هم جسد را به آتش کشیدم تا هویتش برملا نشود، زمانی که فهمیدم فتانه به اداره آگاهی می‌رود و در تلاش است تا قاتل شناسایی شود، او را تهدید به قتل کردم.

مجازات مرگ برای قتل با شمشیر
گروه حوادث/ قضات دادگاه کیفری یک استان تهران پسر جوانی را که بعد از آزادی از زندان دوستش را به قتل رسانده بود به قصاص محکوم کردند.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، این پسر جوان حدود 10 سال قبل به خاطر سرقت به زندان افتاده بود اما وقتی آزاد شد اواخر آبان سال ۱۴۰۱ در یکی از خیابان‌های تهرانپارس مرتکب قتل شد.
با شروع تحقیقات و دستگیری متهم، وی به درگیری اعتراف کرد و در تشریح جزئیات ماجرا گفت: سال 1391 به خاطر سرقت به زندان افتادم و پس از گذراندن حبس و رد مال آزاد شدم البته چون وضعیت مالی خوبی نداشتم برخی از دوستانم برای رد مال کمکم کردند. بعد از آزادی متوجه شدم برخی از کسانی که برای آزادی‌ام پول داده بودند سرم منت می‌گذارند و پشت سرم حرف می‌زنند که اگر ما نبودیم او در زندان می‌پوسید. در نهایت یک روز با آنها درگیر شدم و مقتول هم به هواخواهی آنها با من درگیر شد که ناخواسته او را زدم و کشته شد.با تکمیل تحقیقات، پرونده برای رسیدگی به شعبه 10 دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در دادگاه چه گذشت
در ابتدای جلسه اولیای دم درخواست قصاص کردند، سپس متهم به جایگاه رفت و گفت: شب حادثه وقتی درگیر شدیم و فهمیدم مقتول مادرم را با لگد زده است عصبانی شدم و با سرعت به انباری رفتم و شمشیر ۶۰ سانتی‌ام را برداشتم و او را زدم.
قاضی گفت: شاهدان مدعی هستند تو آن شب، هم مست بودی و هم از پشت سر به او ضربه زده‌ای.
متهم جواب داد: هر دو ما مست بودیم و من فقط به کتف و دستش ضربه زدم، با این حال اتهام قتل را قبول ندارم و شاید فرد دیگری او را کشته باشد چون افراد دیگری هم در درگیری بودند.در پایان جلسه قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و وی را به قصاص محکوم کردند.

مجازات جایگزین حبس یک مجرم:
خرید دستگاه بریل برای نابینایان
گروه حوادث/ یکی از قضات شهرستان عجب‌شیر در آذربایجان شرقی با هدف توسعه و ترویج مجازات جایگزین حبس، یکی از مجرمان را به خرید یک دستگاه بریل نویس برای روشندلان ملزم کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی، دادیار شعبه ۲ دادسرای عمومی و انقلاب اسلامی شهرستان عجب شیر متهم را که به علت حمل مشروبات الکلی دستگیر و محاکمه شده بود، با توجه به اینکه وی سابقه کیفری نداشت و نیز ابراز ندامت کرده بود به‌ جای ۶ ماه حبس، با حکم مجازات جایگزین حبس به خرید یک دستگاه بریل نویس (پرکینز) برای مددجویان بهزیستی شهرستان عجب شیر  به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال ملزم کرد.
در متن حکم یاد شده آمده است: با توجه به اینکه استفاده از مشروبات الکلی بارها موجب نابینایی شده است، بنابراین به دلیل اتهام وی مبنی بر حمل مشروبات الکلی، مجرم با خرید یک دستگاه بریل نویس و قرار دادن آن در اختیار اداره بهزیستی شهرستان، در رفع مشکلات روشندلان جامعه سهیم باشد.
طبق ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات‌های جایگزین حبس عبارت از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی است که در صورت گذشت شاکی و وجود جهات تخفیف با ملاحظه نوع جرم و کیفیت ارتکاب آن، آثار ناشی از جرم، سن، مهارت، وضعیت، شخصیت و سابقه مجرم، وضعیت بزه دیده و سایر اوضاع و احوال، تعیین و اجرا می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی