آزادراه 212 کیلومتری، ۷۰ درصد ترافیک بزرگراه را جذب میکند
ترددهای ایمن در مسیر اصفهان – شیراز در آستانه نوروز
ایران زمین – مسافران و گردشگران مسیر اصفهان- شیراز در نوروز امسال ترددهای آسان و ایمنتری نسبت به سالهای گذشته خواهند داشت چراکه امسال 350 کیلومتر بر راههای مواصلاتی بین این دو استان اضافه شده است. یکی از این راهها، آزادراه 212 کیلومتری شیراز–اصفهان است که علاوه بر افزایش ایمنی سفر، مسیر این دو شهر گردشگرپذیر را کوتاهتر هم کرده است.
پروژه آزادراه شیراز-اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، ۲۰مهر ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیسجمهور افتتاح و اعلام شد با بهرهبرداری از این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد.
به گفته محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس شهر شیراز بهدلیل وجود جاذبههای گردشگری تاریخی، طبیعی و زیارتی همه ساله شاهد حضور تعداد زیادی از هموطنان در این استان هستیم که این مسأله سبب افزایش تردد خودروها در راههای این استان میشود.
وی افزود: «با توجه به افتتاح پروژه آزادراه شیراز–اصفهان، بخشی از بزرگراه جهرم لار، محور فراشبند-کازرون و دیگر راههای اصلی و فرعی در سال جاری، انتظار داریم که شرایط تردد مسافران در نوروز پیش رو تسهیل شود و در مقایسه با سنوات گذشته شاهد کاهش تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن باشیم.»
آزاد راه ایمن برای مسافران نوروزی
از سوی دیگر مدیرعامل آزادراه شیراز-اصفهان گفت: «پیشبینی ما این است که با آماده شدن و تکمیل تمام زیرساختها و امکانات آزادراه شیراز – اصفهان، ۶۰ تا ۷۰ درصد تردد خودروها از بزرگراه شیراز–اصفهان (محور قدیمی) به این محور جدید منتقل شود.»
رضا محمدیان افزود: «در حال حاضر با توجه به اینکه دستگاههای تردد شمار هنوز در محور آزادراه نصب نشده امکان ارائه آمار دقیقی از تردد خودروها وجود ندارد اما بررسیهای اولیه نشان میدهد که تا این مقطع ۴۰ درصد تردد بزرگراه شیراز–اصفهان به آزادراه منتقل شده است.»
وی، آزادراه شیراز–اصفهان را به لحاظ فنی یکی از ایمنترین آزادراههای کشور دانست و ادامه داد: «در این پروژه ۲۵ پل بزرگ و ۵۹۰ پل کوچک احداث شده و بزرگترین پل این مسیر یعنی پل شهید سلیمانی نیز یک شاهکار مهندسی است که درصدد هستیم با انجام یکسری نورپردازیها این پل را بهتر و بیشتر در معرض دید کاربران این محور قرار دهیم.»
او اظهار کرد: «در جریان اجرای این پروژه بسیاری از بخشهای محیط زیست را حفظ کردیم و از مسیرهایی که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد میکرد عبور کردیم و همچنین تلاش شد که مسیر آزادراه را به گونهای بسازیم که در فصل زمستان کمترین سایه و یخبندان را داشته باشد تا مشکلی برای رانندگانی که از این مسیر عبور میکنند، ایجاد نشود.»
مدیرعامل آزادراه شیراز–اصفهان افزود: «روسازی بتنی که به طول ۵۰ کیلومتر در قطعه یک اجرا شده نیز یکی از شاهکارهای مهندسی است که باوجود مشکلاتی که نگهداری زمستانی آن ایجاد میکند این کار صورت گرفته است.»
محمدیان ادامه داد: «آزادراه شیراز–اصفهان نخستین آزادراه کشور است که قبل از افتتاح، فیبر نوری در آن اجرا شد و در این محور هماینک زیرساخت فیبر نوری و هوشمند وجود دارد که هم برای دوربینهای ثبت تخلف، دوربینهای نظارتی و دوربینهای عوارضی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و هم مجتمعهای خدمات رفاهی و سایر خدمات میتوانند از این زیرساخت استفاده کنند.»
تکمیل تأسیسات آزادراه
وی درخصوص ایمنی آزادراه و کاهش تصادفات در این محور نیز گفت: «در ماههای اخیر آزادراه شیراز–اصفهان در مقایسه با سایر محورهای مواصلاتی استان فارس کمترین میزان حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن را داشته است.»
او اظهار کرد: «در آزادراه شیراز–اصفهان هشت مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی پیشبینی شده که از این تعداد ۲ مجتمع مجهز به جایگاه ثابت سوخت راهاندازی شده و سه جایگاه سیار سوخت نیز در این محور پیشبینی کردهایم.»
وی ادامه داد: «تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی و راهنمای مسیر نیز بهطور کامل نصب شده و دوربرگردانها هم به میزان کافی و بهطور میانگین در فاصله ۲۰ کیلومتری یکدیگر ایجاد شدهاند.»
او اظهار کرد: «همزمان با افتتاح آزادراه، سه گشت حراست آزادراه بهطور ۲۴ ساعته در این محور حضور دارند که از تأسیسات آزادراه حراست میکنند و علاوه بر این کار، به خودروهایی که دچار سانحه شدهاند نیز امدادرسانی اولیه انجام میدهند.»
مدیرعامل آزادراه شیراز-اصفهان با اشاره به استقرار پنج گشت راهداری در این محور افزود: «برای پلیس راه، هلال احمر و اورژانس نیز ایستگاههای موقت احداث و تجهیز کردهایم تا بتوانند با حضور در این محور به کاربران جادهها خدمات ارائه دهند.»
محمدیان درباره زمان تکمیل و بهرهبرداری از قطعه هفت آزادراه که هم اینک با مختصات بزرگراهی زیر بار ترافیک است، گفت: «این قطعه را در صورت تأمین اعتبار، وزارت راه و شهرسازی تا قبل از نیمه اول سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد کرد.»