صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و شش - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۹

پرتاب نارنجک دستی به دو اثر تاریخی

حمله به تاریخ


همزمان که خطر از بیخ گوش کتیبه 2500 ساله گنجنامه گذشت و رد پای انفجار بدون وارد شدن آسیب به این اثر پاک شد، برخی از رسانه‌ها با انتشار تصاویری خبر دادند که یک وندال (فردی که به طور ارادی اموال عمومی را تخریب می‌کند) با نارنجک دستی به پل صفوی خواجوی اصفهان آسیب وارد کرده است. پرتاب نارنجک در چهارشنبه سوری علاوه بر اینکه جان بسیاری از مردم را در این شب گرفت و هزاران نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد، به آثار تاریخی چند هزار ساله کشورمان هم رحم نکرد. تصاویری تلخ از ماندن جای نارنجک روی بدنه و سقف گنبدی‌شکل پل خواجو در اصفهان دل هر ایرانی را به درد می‌آورد. ماجرا به همین جا ختم نشد، اصابت نارنجک دستی روی دیوار خانه ‎فروغ فرخزاد در محله امیریه تهران هم منجر به آسیب‌‎هایی به این خانه و انتشار تصاویری زشت از در و دیوارهای این خانه شد. قبل‌تر هم پرتاب نارنجک دستی به طرف کتیبه‌های هخامنشی در گنجنامه همدان آسیب‌هایی هر چند جزئی به آن وارد کرده بود. این ماجراها واکنش شدید و ابراز نگرانی مردم را روی شبکه‌های اجتماعی در پی داشت.
به گفته مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، با اعزام فوری گروه مرمت، در پی پرتاب یک ترقه در شب چهارشنبه ۲۳ اسفندماه به یکی از کتیبه‌های گنجنامه همدان، دوده ناشی از آن از روی کتیبه پاکسازی شد و این کتیبه ارزشمند به حالت اولیه خود بازگشت. محسن معصوم‌علیزاده گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی انجام شده مشخص شد هیچ آسیبی به بنا وارد نشده است و تنها دوده ناشی از این ترقه باعث ایجاد نگرانی برای فعالان میراث‌ فرهنگی شده بود.وی با اشاره به رخ دادن ناگهانی این اتفاق گفت: اقدامات حفاظتی لازم در شب چهارشنبه‌سوری در تمامی اماکن استان پیش‌بینی شده بود اما این اتفاق به طور ناگهانی رخ داد و به محض اطلاع اقدامات لازم انجام گرفت.
این در حالی است که 22 اسفندماه سال گذشته نیز فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن چند نوجوان اقدام به پرتاب ترقه به بدنه پل خواجو کرده بودند و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این موضوع را پیگیری حقوقی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی