صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست و پنج - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر دفاع اعلام کرد

4 برابر شدن صادرات دفاعی ایران در 2 سال گذشته

 
روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت به میان خبرنگاران آمدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. گزارش این پاسخ‌ها را، که دربردارنده واقعیت‌های کشور و فرایندهای آینده است، می‌خوانید.
 
 
زارع‌پور: ۵ گیگابایت عیدانه دولت
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان، بسته اینترنت ۵ گیگابایتی رایگان معادل ۱۲ گیگ ترافیک داخل به مردم اختصاص پیدا می‌کند. عیسی زارع‌پور با اشاره به اینکه تا عید فطر امکان استفاده از این بسته فراهم خواهد بود، اضافه کرد: کسانی که تمایل دارند می‌توانند با مراجعه به سایت .my.gov.ir و واردکردن یکی از شماره‌های همراه خود، اینترنت هدیه را فعال کنند.
وی درباره عملکرد یک سال گذشته این وزارتخانه، از 3 برابر شدن خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری و رسیدن به 7 میلیون خانوار خبر داد و گفت: برای ۳۵ درصد مردم دسترسی به اینترنت‌های پرسرعت هزار مگابایت بر ثانیه فراهم شده است. وزیر ارتباطات درباره پنجره هوشمند هم افزود: بیش از ۶۰ درصد خدمات از این طریق ارائه می‌شود.
 
 خاندوزی: تعیین تکلیف وام‌های ازدواج و فرزندآوری
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با اشاره به تأکید ویژه رئیس‌جمهور به شبکه‌های بانکی و بانک مرکزی درباره تعیین تکلیف وام‌های تکلیفی و خاتمه صف وام ازدواج و فرزندآوری تا پایان اسفندماه، گفت: امیدواریم کوتاهی‌ها در این زمینه برطرف شود و تا پایان سال بتوانیم خبر خوشی مبنی بر کاهش صف داشته باشیم. سیداحسان خاندوزی همچنین اعلام کرد: دیپلماسی اقتصادی دوجانبه و چندجانبه رئیس جمهور موجب شده است سال ۱۴۰۲ بالاترین میزان جذب معتبر سرمایه‌گذاری خارجی و نه فقط قراردادهای کشور را شاهد باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد، روند افزایش جذب سرمایه خارجی از ۴ میلیارد دلار سال گذشته به بیش از ۵ میلیارد دلار در سال‌جاری، ادامه یابد. خاندوزی ادامه داد: این روند افزایشی این نوید را می‌دهد که در سال آینده رکورد مجموع جذب سرمایه‌گذاری خارجی محقق‌شده در پایان دولت سیزدهم را به نسبت دولت‌های گذشته رسماً اعلام کنیم.
وزیر دفاع: خودکفایی ایران
در ساخت موتورهای پهپادها
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از 4 برابر شدن صادرات محصولات دفاعی نسبت به 2 سال گذشته خبر داد و گفت، این میزان در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد. امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی با بیان اینکه در ساخت موتورهای پهپادها به خودکفایی رسیده‌ایم و در حال کار روی موتورهای سنگین هستیم، افزود: در زمینه بومی‌سازی تسلیحات و تجهیزات و تأمین نیازمندی‌های نیروهای مسلح به جایی رسیده‌ایم که می‌توانیم بگوییم غالب تجهیزات و تسلیحاتی را که مورد نیاز نیروهای مسلح است، تأمین می‌کنیم. امیر سرتیپ آشتیانی، هدف رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه در اقیانوس هند را ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و آبراه‌های حساس دانست و اظهارکرد: حضور کشورهای ناظر مثل عمان، پاکستان و جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد که اهمیت این رزمایش چقدر بالاست. این رزمایش‌ها ادامه پیدا خواهد کرد و در مسیر صلح و ثبات در منطقه دنبال خواهد شد.
 
لطیفی: صدور مجوز فعالیت ۱۵۰ بازنشسته
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هم در پاسخ به اینکه برخی از بازنشستگان، به‌‌رغم مخالفت قانون، با تبصره مشغول فعالیت هستند، گفت: قانون مصوب مجلس دو تبصره دارد؛ تبصره یک برای برخی مقامات و جایگاه‌هاست و تبصره 2 استفاده به عنوان یک‌سوم ظرفیت در ماه است، یعنی یک‌سوم ساعت کاری می‌توانیم در خدمتشان باشیم. میثم لطیفی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی اگر مجوز ما را نداشته باشند، ذی‌حساب اجازه پرداخت ندارد و طبیعتاً دستگاه نظارتی هم برخورد می‌کند به دلیل آنکه تصرف در بیت‌المال محسوب می‌شود، از این رو موارد در کارگروهی بررسی و مجوز صادر می‌شود. وی گفت: برای امسال مجموعاً به فعالیت ۱۵۰ بازنشسته مجوز داده شده تا در مشاغل تخصصی و مشاوره از آنان استفاده شود.
 
مرتضوی: سه رکورد تأدیه مطالبات صندوق‌ها از دولت
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اعلام اینکه طی 3 سال گذشته ۳ رکورد بزرگ در حوزه تأدیه مطالبات صندوق‌ها از دولت داشتیم، گفت: در دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تسویه شد و برای سال‌جاری هم ۷۰ همت پیش‌بینی شده که در حال محقق شدن است. سید صولت مرتضوی درباره مصوبه ۱۳۰ همتی و تأیید آن در مجمع تشخیص هم اظهارکرد: امیدواریم با اجرای این مصوبه بتوانیم سال آینده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را دنبال کنیم. وی همچنین تشکیل صف برای دریافت کالابرگ را رد کرد و از خبرنگاران خواست اگر جایی برای دریافت کالابرگ صف وجود داشت، اعلام کنند. مرتضوی برداشت یک میلیون تومان از حقوق بازنشستگان را یک اشتباه در سیستم خواند و افزود: کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام کرده بود می‌خواهیم سهام یکی از پتروشیمی‌های بزرگ کشور را برای بازنشستگان خریداری کنیم، به همین منظور یک کد دستوری داده بود و این مبلغ از حساب آنها کم شد. وزیر تعاون با اشاره به اینکه در مرحله نخست این امر، جمعیت بازنشستگانی که پیامک برایشان ارسال شد به ۵۰ هزار نفر هم نمی‌رسید، تصریح کرد: بلافاصله اعلام کردیم و شب بعد این مبلغ به حساب آنان بازگشت داده شد. در مجموع، این موضوع ارتباطی به دولت ندارد بلکه مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است.
 
 اوجی: آمادگی برای تأمین
بنزین نوروز
همچنین وزیر نفت با اعلام اینکه مشکلی در تأمین بنزین برای ایام تعطیلات نوروزی نخواهیم داشت، گفت: همه 4 هزار و 400 جایگاه در سراسر کشور آماده ارائه خدمات به هموطنان هستند. جواد اوجی ضمن توصیه به مردم برای همراه داشتن کارت سوخت، افزود: کارت سوخت جایگاه‌ها برای مواقع اضطراری و به منظور استفاده افرادی است که کارت سوخت خود را گم یا فراموش کرده‌اند. وی گفت: هموطنان می‌توانند تخلفات احتمالی را به شماره تلفن ۲۶۷۵ گزارش کنند.
 
بذرپاش: بلیت‌ها گران نمی‌شود
وزیر راه و شهرسازی هم یکی از تقاضاهای شبکه‌ حمل و نقلی را افزایش قیمت‌های بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس عنوان و تصریح کرد: اما هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده و هرگونه افزایشی موکول به سال آینده خواهد بود و صرفاً افزایش سنواتی مرسوم که شبکه خدماتی کشور انجام می‌دهد، اعمال خواهد شد. مهرداد بذرپاش از رشد 55 درصدی ترانزیت جاده‌ای در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: هدفگذاری ما در راه روستایی، احداث 3 هزار کیلومتر راه بود که از این عدد عبور کرده و شاهد رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل هستیم. وی همچنین از افتتاح ۵ هزار و ۲۳۰ مسکن مهر در شهر پردیس – امروز، پنجشنبه ۲۴ اسفندماه – خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان دولت همه خانه‌های مسکن مهر تحویل داده شود. وزیر راه درباره فعالیت شرکت‌های چینی، با بیان اینکه من مسئول فعالیت شرکت‌های چینی در ایران نیستم، اما از هر شرکت خارجی که پیشنهادی داشته باشد با روی باز استقبال می‌کنیم، افزود: روشی برای بررسی صلاحیت شرکت‌های خارجی وجود دارد که وزارت امور خارجه و سفارت ما در آن کشور ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهند و پس از اعتبارسنجی شرکت‌ها، اگر زیرمجموعه‌های وزارت راه نیاز داشته باشند، نسبت به عقد قرارداد اقدام خواهند کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی