آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عود‌نوازی در جزیره قشم برگزار شد

محمدرضا درویشی و ارسلان کامکار شهروندان افتخاری جزیره

ندا   سیجانی    
خبرنگار


آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عود‌نوازی شامگاه جمعه 18 اسفند‌ماه در قلعه پرتغالی جزیره قشم برگزار شد؛ جشنواره‌ای با دبیری ارسلان کامکار در راستای معرفی نوازندگان جوان و مستعد سازعود در دو بخش موسیقی دستگاهی و نواحی ایران که افق دیدگاهش در گام نخست حضور در بخش بین‌الملل و همنشینی و همنوازی با هنرمندان ساز عود در کشورهای همسایه است.
اما نخستین جشنواره ملی عود‌نوازی در حالی مراسم پایانی خود را آغاز کرد که در همان ابتدای برنامه که اجرای آن را سید عباس سجادی برعهده داشت، محمدرضا درویشی، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی و ارسلان کامکار، آهنگساز و نوازنده عود به عنوان شهروند افتخاری جزیره قشم معرفی شدند و تندیس جشنواره به آنان اهدا شد. همچنین از ایوب زارعی، معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و عبدالرضا دشتی‌زاده، پژوهشگر میراث فرهنگی برای ثبت جهانی عود تقدیر
به عمل آمد.
از دیگر بخش‌های این برنامه صحبت‌های عادل پیغامی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بود که در جملاتی بیان داشت:«ما موظفیم هویت و فرهنگ خودمان را پاس بداریم. هنر و فرهنگ جان ماست و از دست دادن این هنر و فرهنگ‌ به معنای از دست رفتن موجودیت ماست. روایت است که چرا به انسان بزرگی مانند ابوعلی سینا چنین عنوانی داده‌اند؛ در واقع سینا اسم پدرش بود و ابوعلی کنیه‌ای بود که به او داده بودند به این امید که صاحب پسری ‌شود که نامش علی خواهد بود. این اشاره به اهمیت گذشته و آینده در زندگی انسان‌های بزرگ دارد.»
وی افزود:«موسیقی یکی از عناصر مهم فرهنگ و هنر است. مهم‌ترین ویژگی انسان ناطق بودن است و از آنجایی که کلام کم می‌آورد سراغ زبان‌های وسیع‌تر و پرگنجایش‌تر می‌رود که موسیقی یکی از این زبان‌هاست. تقدیر و تشکر می‌کنم از استادانی که قدم به جزیره قشم گذاشتند و به جشنواره عودنوازی اعتبار و جایگاه دادند.»
علی ثابت‌نیا، رئیس این دوره از جشنواره هم در چند جمله کوتاه از دست‌اندرکاران این رویداد تشکر کرد.
در ادامه نوبت به معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره رسید که در بخش موسیقی نواحی (بخش جوان) ضیا بحری، میلاد مقاتلی‌مطلق و متین علیزاده به ترتیب اول تا سوم شدند. اشکان نایبی، رحمان مؤمنی و محمد سام‌کیانی از برگزیدگان موسیقی دستگاهی در بخش جوان بودند. در این بخش ثمین محمدی شایسته تقدیر شد.
در بخش برگزیدگان موسیقی نواحی (بخش بزرگسال)‌ رضا ترک‌نشین، پیرش مراد‌گورانی و سامانه رازقی معرفی شدند و امیررضا صبیانی شایسته تقدیر شد.
در قسمت برگزیدگان بخش موسیقی دستگاهی (بخش بزرگسال) هیأت داوران کسی را شایسته مقام اول ندانستند و در ادامه مهرداد میرزاپور و محمدرضا حسن‌خانی به عنوان نفرات دوم و سوم معرفی شدند.
در این رویداد دو عدد ساز عود از ساخته‌های مسعود ملکی به قید قرعه به دو شرکت‌کننده جوان جشنواره به نام‌های آوا پریشانی و ایلیا تونک اهدا شد.
بخش پایانی این رویداد با اجرای خالو قنبر راستگو همراه بود. گروه «کارما» از بندرعباس نیز اجرای برنامه داشتند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی