معاون آموزشی دانشگاه الزهرا خبر داد

تسهیل جذب هیأت علمی دانشگاه با حذف برخی شرایط

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


جذب هیأت علمی در دانشگاه‌ها، همیشه یکی از روندهای کاری پرسرو صدا بوده است. آنهایی که قرار است با تکیه بر دانش و توانایی خود عضو هیأت علمی دانشگاه شوند، مسیر راحتی در پیش نخواهند داشت. گرچه در این مدت تلاش شده روند جذب اعضای هیأت علمی با ضوابط تسهیل کننده‌تری همراه باشد.
الهه مرندی، معاون آموزشی دانشگاه الزهرا(س) در گفت‌وگو با «ایران» درباره فرایند جذب اعضای هیأت علمی در این دانشگاه گفت: در یک سال گذشته از طرف مرکز جذب وزارت علوم فرایندها به گونه‌ای پیش‌بینی شده که این موضوع تسهیل شود. به عنوان مثال حداکثر سن متقاضیان جذب از ۴۰ سال به ۴۵ سال تغییر یافته است که این خود موجب ورود تعداد بیشتر متقاضیان به فرایند رقابت برای جذب می‌شود. دوم اینکه شرط همترازی دانشگاه محل تحصیل و دانشگاه محل تقاضا که یکی از اعتراضات متقاضیان در سال‌های گذشته بود، از سوی وزارت علوم حذف شد. این شرط مربوط به پایین‌تر بودن تراز دانشگاه محل تحصیل‌ نسبت به دانشگاه محل تقاضا بود. حال آنکه متقاضیان از لحاظ رزومه آموزشی و پژوهشی حائز امتیازات لازم برای جذب بودند.
مرندی افزود: نمونه دیگری از تسهیل شدن فرایند، امکان شرکت تمام آقایانی است که دارای مدرک دکتری هستند اما کارت پایان خدمت ندارند، البته با لحاظ شرط‌عدم غیبت. این گروه می‌توانند در فراخوان شرکت کنند. لازم به ذکر است در سنوات گذشته یکی از شرایط لازم برای شرکت در فراخوان، داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان بود.
وی گفت: مثال بارز دیگر که موجب کاهش زمان صدور حکم متقاضیان منتخب فراخوان شده است، انعقاد تفاهمنامه وزارت عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) با سازمان اداری و استخدامی کشور و اخذ مجوز پیش ازانتشار فراخوان با کسب مجوز استخدام از سازمان اداری و استخدامی است. در سال‌های گذشته، ابتدا فراخوان انجام می‌شد و پس از تأیید جذب متقاضیان از سوی هیأت مرکزی جذب وزارت عتف، اسامی برای اخذ ردیف استخدامی به سازمان مذکور ارسال می‌شد که این فرایند نسبتاً طولانی و زمان‌بر بود.
مرندی در زمینه میزان تأثیر اعمال این شرایط بر افزایش تعداد متقاضیان نسبت به سال‌های قبل گفت: این مسأله با توجه به نوع رشته متفاوت است. بله می‌توانیم بگوییم در برخی از رشته‌ها متقاضیانی که در هر فراخوان شرکت می‌کنند بیشتر شده است ولی در برخی دیگر خیر.
وی در پاسخ به این سؤال که اعضای هیأت علمی بیشتر در چه زمینه‌هایی جذب شده‌اند، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه الزهرا یک دانشگاه جامع است، تقریباً در اکثر گروه‌های آموزشی، حسب نیاز گروه، جذب هیأت علمی داشته‌ایم. در دانشکده‌های علوم اجتماعی و اقتصاد، فنی-مهندسی، علوم ورزشی، ادبیات و زبان‌های خارجی، الهیات، علوم پایه، هنر و پژوهشکده زنان، جذب هیأت علمی داشته‌ایم. اولویت جذب برای سال‌های آتی، با دانشکده خانواده و دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی است.
وی از افزایش رشته‌های میان‌رشته‌ای در این دانشگاه خبر داد و گفت: تمرکز ما برای ایجاد رشته‌های میان‌رشته‌ای در دانشکده علوم و فناوری‌های راهبردی است. برای ایجاد حدود ۱۰ رشته در دانشکده مذکور برنامه داریم. باید ببینیم تا چه میزان می‌توانیم این برنامه را عملیاتی کنیم. همچنین ایجاد چندین رشته بین‌رشته‌ای در سه گروه آموزشی پیش‌بینی شده در دانشکده خانواده در دست اقدام است.

تلاش برای جبران افت تحصیلی دوران کرونا
برخی کارشناسان آموزشی معتقدند مسأله افت تحصیلی دانشجویان هنوز در دوران پساکرونا جبران نشده است. مرندی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر وضعیت آموزشی دانشجویان را به لحاظ تعمیق یادگیری چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در حقیقت تفاوت را در دانشجویانی که ورودی امسال و سال گذشته هستند در مقایسه با دانشجویان قبل از کرونا می‌بینیم اما این تلاش مضاعف اعضای هیأت علمی را می‌طلبد که بتوانند دانشجویان را به سطح دانشجویان دوره‌های قبل برسانند. البته به تلاش مستمر دانشجویان برای جبران نیز بستگی دارد. این خلأ به اندازه‌ای که بخواهد ایجاد نگرانی کند، نبوده است. قطعاً مسائل قابل حل هستند و این موضوع را هم می‌توان به کمک خود دانشجویان و اساتید مدیریت کرد. اساتید می‌توانند با تلاش مضاعف و با بهره‌گیری از شیوه‌های آموزشی نوین دانشجویان را به سطح قابل قبولی برسانند. از جمله تدابیری که در معاونت آموزشی دانشگاه برای ایجاد انگیزه و رغبت در دانشجویان اتخاذ شده است راه‌اندازی دوره‌های «کهاد» و «کوآپ» با هدف کسب مهارت و تجربه به منظور ورود به بازار کار در دو حوزه جامعه و صنعت بوده است و به اعتلای کیفیت آموزشی کمک کرده است.

همکاری با آموزش و پرورش را دربرنامه داریم
وی درباره همکاری این دانشگاه با دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده گفت: برای تربیت نیروی مورد نیاز در آموزش و پرورش، مکاتبه‌ای از سمت دانشگاه فرهنگیان داشته‌ایم و به آنها اعلام آمادگی کردیم. این همکاری در قالب جذب دانشجوی دوره مشترک تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های ابلاغی معاونت آموزشی وزارت عتف است و همکاری از این طریق صورت خواهد گرفت. این موضوع را در برنامه‌مان داریم، اما فعلاً میزان آن مشخص نیست.