صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و بیست - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۵

ماجراجویی‌های سفارت امریکا در داخل روسیه

تلاش‌های غرب برای نفوذ و جنجال‌آفرینی در داخل روسیه به قصد تغییر شرایط در میدان کارزار با اوکراین، هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. روز پنجشنبه وزارت خارجه روسیه، لین تریسی سفیر ایالات متحده امریکا را به دلیل فعالیت‌های مخرب و ضد روسی سازمان غیردولتی امریکا (شورای امریکایی برای آموزش بین‌المللی، دیدگاه‌های فرهنگی و مؤسسه آموزش بین‌المللی) با حمایت سفارت این کشور فرا خواند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اظهار داشت فعالیت‌های این سازمان‌ها با هدف جذب عوامل نفوذ و تحت پوشش مبادلات آموزشی و فرهنگی به عنوان اقدام نامطلوب در انجام بوده است.
در این بیانیه آمده است: یادداشتی رسمی به سفیر امریکا داده شد که در آن از وی خواسته شد تا از هرگونه کمک در فعالیت‌های این سازمان‌های غیردولتی که نقض قوانین روسیه تلقی می‌شود، خودداری کند و اطلاعات مربوط به این برنامه‌ها و سازمان‌ها از وب‌سایت رسمی نمایندگی دیپلماتیک امریکا و شبکه‌های اجتماعی آن حذف شود.
مقام‌های دیپلماتیک روس روز پنجشنبه همچنین به تریسی تأکید کردند که مسکو با هرگونه تلاش برای مداخله در امور داخلی فدراسیون روسیه از جمله اقدامات خرابکارانه و انتشار اطلاعات نادرست درباره انتخابات و عملیات ویژه نظامی بشدت برخورد و کارمندان سفارت امریکا را در صورت مشارکت در چنین اقداماتی اخراج خواهد کرد.

واشنگتن همچنان در ریل جنجال‌آفرینی
در اقدامی غیرمعمول و البته تحریک‌آمیز سفارت امریکا در مسکو به مردم هشدار داد که در چهل و هشت ساعت آینده از ورود به مراکز شلوغ خودداری کنند، زیرا افراط‌گرایان در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملاتی در مسکو هستند. این اعلام پس از این صورت گرفت که در روزهای اخیر دو تیم تروریستی داعش توسط اف‌اس‌بی، سرویس امنیتی فدرال روسیه، منهدم شدند. با وجود این مشخص نیست که آیا منظور سفارت این گروه بوده یا خیر.
پیش از این، سفیر امریکا در مسکو به همراه سفیران آلمان، کانادا و معاون سفیر انگلیس در روسیه در آیین خاکسپاری الکسی ناوالنی منتقد روس در گورستان بوریسوف شرکت کرده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی