کرایسلر در خودرو برقی خود از باتری نانویی استفاده میکند
کرایسلر اخیراً خودروی الکتریکی Halcyon Concept خود را معرفی کرده، خودرویی که در آن قرار است از باتریهای لیتیوم-گوگرد شرکت لایتن (Lyten) استفاده شود باتریهایی که عاری از نیکل یا کبالت هستند.
به گزارش ایسنا، کرایسلر گفته باتریهای ۸۰۰ ولتی لیتیوم سولفور لایتن ۸۰۰، ۶۰ درصد کربن کمتری نسبت به بهترین باتریهای کلاس امروزی ایجاد شده و مسیری برای دستیابی به پایینترین حد انتشار دیاکسیدکربن هموار میشود.
فناوری لیتیوم-گوگرد مسیری را برای باتریهای EV با بیش از دو برابر چگالی انرژی بیشتر و در نتیجه نصف وزن باتریهای لیتیوم یون حاوی نیکل، کبالت یا منگنز امروزی ارائه میدهد. شیمی این باتری نیازی به نیکل، کبالت یا منگنز در کاتد و گرافیتدراند ندارد و به باتری لیتیوم گوگردی اجازه میدهد تا بهطور کامل از منابع موجود در امریکا و اروپا استفاده شود و وابستگی به مناطق دیگر به حداقل برسد.
فناوری لیتیوم-سولفور بهمدت چندین دهه است که شناخته شده بوده و ۲ تا ۳ برابر چگالی انرژی لیتیوم یون را نگه میدارد اما بهدلیل چالشهای علمی، دانشمندان چندان امیدوار نیستند که تا پیش از ورود به دهه ۲۰۳۰ محصولات آن وارد بازار شود. لایتن با استفاده از مواد گرافن سهبعدی خود کاتد کامپوزیت گرافن گوگرد ایجاد کرده که شاید بتواند در تسریع ورود به بازار این نوع باتری تأثیرگذار باشد.
در ماه ژوئن، لیتن از افتتاح نخستین کارخانه تولید باتری لیتیوم-سولفور در سان خوزه کالیفرنیا خبر داد. این خط تولید آزمایشی ظرفیت تولید 200 هزار سلول در سال را دارد.