بهرهبرداری ۵ پروژه ریلی در ۱۴۰۲
ساخت راهآهن تهران-همدان-سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر اواخر سال ۱۳۸۵ آغاز شد و قطعات ۱ و ۳ همدان-سنندج و چندی بعد قطعه ۴ پروژه تهران-همدان کلنگزنی و آغاز شد .راه آهن همدان- سنندج در طول ۱۸ سال حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود. این پروژه به طول ۱۵۱ کیلومتر به ارزش ۱۵ همت آبان ماه سال جاری با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. پروژه راهآهن همدان-سنندج حدود ٢٠ درصد در دولت های نهم و دهم و حدود ۵٠ درصد در دولت دوازدهم پیشرفت داشته است و ٣٠ درصد باقیمانده آن در دو سال دولت سیزدهم تکمیل شد.
مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستانآباد-خاوران به ارزش ۶همت بهعنوان بخشی از پروژه راهآهن میانه-تبریز در خردادماه سال جاری با حضور رئیسجمهور به افتتاح رسید. احداث راهآهن تبریز-بستانآباد-میانه از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حمل و نقل کشور و آذربایجان شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابهجایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲سال وقفه در دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید. با افتتاح این بخش تکمیلی از راهآهن میانه- تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش مییابد. پروژه ریلی دو خطه سازی محور اهواز- اندیمشک حد فاصله ایستگاه شوش تا بامدژ به طول ۷۰ کیلومتر به ارزش روز ۴همت اردیبهشت ماه امسال با حضور رئیسجمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهرهبرداری رسید. کل مسیر راه آهن اهواز - اندیمشک ۱۴۰ کیلومتر با ۱۰ ایستگاه است. افزایش سرعت سیر قطار از ۱۲۰ به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ظرفیت سالانه بار این محور ریلی از ۱۰ میلیون تن به ۲۰ میلیون تن از جمله مزایای این پروژه محسوب میشود. بهرهبرداری از خط دوم راه آهن بافق - زرینشهر به طول ۶۲ کیلومتر به ارزش ۳ همت از دیگر پروژههایی است که در این مدت به بهرهبرداری رسیده است.
احداث و بهرهبرداری از مترو شهر جدید پرند از دیگر پروژههایی است که در سال ۱۴۰۲ توسط دولت سیزدهم به بهرهبرداری رسید.