صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهارده - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

ورزش ایران

خبر خوش برای فوتبالیست‌های افغانستانی مقیم ایران
فوتبالیست‌های افغانستانی متولد ایران با توجه به اینکه سوابق ملی ندارند و خارجی محسوب می‌شوند، تاکنون اجازه فعالیت در مسابقات داخلی ایران را به دست نیاورده‌اند و این موضوع طی چند سال اخیر یک دغدغه بزرگ برای آنها محسوب شده است. با این حال اخیراً اتفاقی رخ داده که می‌تواند چراغ سبزی به استفاده از فوتبالیست‌های افغانستانی الاصل در لیگ ایران با قید برخی شرایط خاص باشد. در مراحل اولیه جام حذفی، دو تیم تارا فولاد چرمهین به عنوان نماینده اصفهان با مهرگان دره شهر ایلام بازی کردند و تیم چرمهین برنده این بازی شد. در ادامه باشگاه دره‌ شهر ایلام از تیم حریف به خاطر استفاده از یک بازیکن افغانستانی شکایت کرد و با ارائه مدارک در کمیته انضباطی توانست این مسأله را ثابت کند. سجاد جان‌ محمدی بازیکن تیم چرمهین بود که اصالتاً افغانستانی است و در بازی مذکور گل هم زد؛ در ادامه با شکایت باشگاه ایلامی از حضور این بازیکن، کمیته انضباطی بازی را 3-0 به سود مهرگان دره‌ شهر اعلام کرد اما وکلای باشگاه اصفهانی با پیگیری این مسأله توانستند حکم جدیدی را در این خصوص از استیناف بگیرند. باشگاه چرمهین با استفاده از تجربیات مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن در امور حقوقی فوتبال و با استناد به ماده‌های 6 و 7 مقررات فیفا در استفاده از بازیکنان بومی و خارجی توانست این حکم را بشکند. در این مواد آیین‌نامه انضباطی فیفا به طور شفاف آمده که بازیکنان با سه شرط بومی آن کشور محسوب می‌شوند: 1- اگر در آن کشور به دنیا آمده باشد. 2- اگر قبل از 10 سالگی مهاجرت و سه سال در آن کشور زندگی کرده باشد. 3- اگر بعد از 10 سالگی مهاجرت و 5 سال در آن کشور زندگی کرده باشد. حکم صادرشده از سوی کمیته استیناف به نوعی راه را برای حضور بازیکنان افغانستانی‌الاصل در فوتبال ایران باز می‌کند. با استناد به این حکم می‌توان این طور تصور کرد که افغانستانی‌های مقیم ایران با داشتن یکی از شروط فیفا برای بومی محسوب شدن، می‌توانند در آینده در لیگ ایران هم به میدان بروند و بی‌شک این مسأله دستمایه یک اتفاق بزرگ در فوتبال ایران خواهد بود.


درگذشت کاپیتان سابق ذوب‌آهن


حسن استکی پیشکسوت فوتبال و سرمربی تیم امید ذوب‌آهن به شکلی ناگهانی و تلخ، دار فانی را وداع گفت. او فرزند رضا استکی، قهرمان وزنه‌برداری ایران بود و برای سال‌های طولانی در ترکیب تیم ذوب‌آهن بازی کرد. استکی حدود ۷ فصل بازوبند کاپیتانی ذوب‌آهن را بر بازوی خود می‌بست و در پست هافبک مرکزی برای این تیم بازی ‌می‌کرد. او که مدت‌ها به عنوان مربی در تیم بزرگسالان ذوب آهن فعالیت داشت، در این فصل به عنوان سرمربی تیم امید ذوب‌آهن کار خود را ادامه می‌داد. زنده‌یاد استکی که ۵۱ ساله بود پنجشنبه نیز در تمرین ذوب‌آهن حضور داشت ولی شب جمعه به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست داد. روزنامه «ایران» این ضایعه را به خانواده استکی و جامعه فوتبال اصفهان تسلیت می‌گوید.

برکناری مجیدی از اتحاد کلباء
اتحاد کلباء موفق به عبور از سد البطائح هم نشد و در دیداری از هفته پانزدهم ادنوک لیگ و در خانه، برابر این تیم تن به شکست داد تا فرهاد مجیدی از هدایت این تیم برکنار شود. در دقیقه 38 این بازی پاس دنیل بسا به مهدی قایدی رسید و این بازیکن با یک سر توپ دیدنی، مدافع روبه‌رویش را از سر راه برداشت و سپس با ضربه بغل پای تماشایی، توپ را به تور دروازه چسباند اما نتوانست از شکست 2-1 اتحاد کلباء جلوگیری کند. در اطلاعیه کلباء آمده است: «هیأت مدیره کلبا با توافق دو طرف تصمیم به فسخ قرارداد با مجیدی گرفت و از او بابت آنچه در دوره گذشته در اختیار این تیم قرار داده بود تشکر می‌کند و برای او در آینده حرفه‌ای ورزشی آرزوی موفقیت دارد.» این باشگاه همچنین تصمیم گرفت در دوره آتی قاضی الشمری را به عنوان سرمربی تیم منصوب کند. مجیدی در 47 دیداری که هدایت این تیم اماراتی را برعهده داشت، 15 برد، 12 تساوی و 20 شکست در کارنامه‌اش به ثبت رسید.


واژیر؛ بهترین شیرجه روی آسیا شد
یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا 7 تا 19 اسفند سال 1402 در شهر کلارک فیلیپین برگزار ‌شد که رقابت‌های شیرجه دیروز به پایان رسید.
تیم شیرجه ایران با ترکیب 5 نفره راهی مسابقات شد که در پایان 6 مدال رنگارنگ گرفت. سام واژیر پدیده شیرجه ایران که مدتی است تمریناتش را در کانادا انجام می‌دهد، با هماهنگی فدراسیون در این مسابقات حاضر شد و 2 مدال شیرجه هماهنگ و سه مدال انفرادی؛ دو مدال طلا و یک نقره در ماده انفرادی و یک نقره و یک برنز در ماده شیرجه هماهنگ گرفت.
کمیته فنی شیرجه آسیا در پایان این رقابت‌ها ، شیرجه‌رو جوان و آینده‌دار ایران را به‌عنوان بهترین شیرجه‌رو یازدهمین دوره مسابقات رده‌های سنی آسیا انتخاب کرد و در مراسم اختتامیه با حضور فریدالدین فتاحیان مدیر اجرایی فدراسیون ورزش‌های آبی آسیا از او تقدیر کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی