صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و ده - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و ده - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۳

در نشست خبری امیرعبداللهیان با همتای مجارستانی‌اش مطرح شد

امضای نقشه راه همکاری‌های کشاورزی تهران و بوداپست


ایران و مجارستان به روند همکاری‌های اقتصادی خود شتاب می‌دهند. این مهم در جریان سفر وزیر خارجه مجارستان به تهران مطرح شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که پنجشنبه گذشته میزبان «پیتر سیارتو»، وزیر خارجه و تجارت مجارستان بود در نشست خبری مشترک با همتای مجارستانی خود به همکاری اقتصادی تهران و بوداپست اشاره کرد و خبر داد که در جریان این سفر دو سند پروتکل چهارمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان و نقشه راه همکاری‌های کشاورزی دو کشور به امضا رسیده است. وزیر امور خارجه همچنین در بخش دیگر این نشست خبری به جنگ غزه هم اشاره کرد و با تأکید دوباره بر اینکه ایران جنگ را راه‌حل نمی‌داند، تلاش‌های مشترک امریکا و انگلیس برای کشاندن دامنه جنگ به یمن را یک خطای استراتژیک خواند. وزیر امور خارجه همچنین به وضعیت جاری در اوکراین اشاره کرد و با رد اتهامات واهی مبنی بر همکاری پهپادی تهران و مسکو تأکید کرد که تکرار ادعا‌های بی‌سند در این زمینه به مرحله کسل‌کننده‌ای رسیده است. امیرعبداللهیان با تصریح اینکه امریکایی‌ها باید در مورد این تحولات دست از ریاکاری بردارند، اشاره کرد که جمهوری اسلامی با مجارستان در ارتباط با اهمیت پایان یافتن بحران اوکراین مواضع مشترک دارد.

۹۹ سال رابطه توأم با احترام
 وزیر خارجه مجارستان هم در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان در تهران به اوضاع جاری در منطقه اشاره کرد و بر نقش مهم ایران برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه تأکید کرد و گفت: ما آنقدر برای ایران احترام قائل هستیم که قرار است سال بعد یکصدمین سالگرد روابط را گرامی بداریم. ما توانسته‌ایم ۹۹ سال رابطه همراه با احترام با یکدیگر داشته باشیم و تبادلات مردمی خوبی هم بین دو کشور وجود دارد. در حال حاضر دو هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های مجارستان در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی مشغول به تحصیل هستند. در جریان حضور این مقام مجارستانی کمیسیون مشترک اقتصادی تهران و بوداپست به ریاست «سیارتو» و احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران برگزار شد که هدف شتاب‌ بخشیدن به توافقات صورت گرفته میان دو کشور را جست‌و‌جو می‌کرد.

اسلام آباد در انتظار سفر آیت‌الله رئیسی
وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه‌ای دیگر با «جلیل عباس جیلانی»، وزیر خارجه پاکستان نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان با توجه به برگزاری انتخابات سراسری پاکستان اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر با تشکیل پارلمان، نخست‌وزیر و کابینه جدید پاکستان معرفی و کار رسمی خود را شروع کنند. وزیر خارجه پاکستان نیز ضمن تشریح مراحل و چگونگی تشکیل دولت و معرفی نخست‌وزیر در پاکستان، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی پاکستان را جایگاهی بالا و فراتر از تحولات داخلی این کشور دانست.
«جلیل عباس جیلانی» از پیشنهاد ایران در برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی با هدف خاتمه نسل کشی در غزه و کرانه باختری استقبال کرد و با اشاره به دعوت کشورش از رئیس جمهور ایران تأکید کرد که همه در پاکستان منتظر سفر رئیس‌جمهوری ایران به این کشور هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی