صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نه - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نه - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۷

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

انتشار گواهی اوراق سپرده خاص تصمیم دولت بود

در حالی که از 11 بهمن‌ماه امسال بانک مرکزی به عنوان یکی از سیاست‌های پولی خود اقدام به فروش گواهی سپرده خاص 30 درصدی کرد و در اطلاعیه بعدی خود از تداوم این سیاست در آینده نزدیک خبر داد، برخی از منتقدان شایعه اختلاف‌نظر میان دو عضو تیم اقتصادی دولت یعنی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی را منتشر کردند.
ماجرا از این قرار بود که در روزهای پایانی فروش گواهی سپرده خاص، وزیر امور اقتصادی و دارایی از عدم تمدید فروش این اوراق که به مدت هفت روز پیش‌بینی شده بود خبر داد، پس از آن بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دوره جدید این گواهی به میزان 80 هزار میلیارد تومان منتشر خواهد شد.
بر همین اساس برخی از منتقدان با اهداف سیاسی و نشان دادن ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت، اطلاعیه بانک مرکزی را در تقابل با گفته‌های وزیر امور اقتصادی و دارایی تعبیر کردند و این در حالی است که گفته‌های وزیر مبنی بر عدم تمدید فروش گواهی سپرده خاص به مدت فروش آن که یک هفته در نظر گرفته شده بود اشاره داشت و ارتباطی به تداوم یا نحوه اجرایی شدن این سیاست نداشت، چراکه طبق قانون سیاست‌های پولی در حیطه وظایف بانک مرکزی تعریف شده است.
در همین راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: انتشار محدود گواهی اوراق سپرده خاص تصمیم ستاد اقتصادی دولت بود که بانک مرکزی آن را اجرایی کرد.
سید احسان خاندوزی در بازدید از بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران و با حضور در غرفه خبرگزاری ایرنا اظهار کرد: انتشار گواهی اوراق سپرده خاص (با سود ۳۰ درصد) در ستاد اقتصادی دولت مطرح و تصمیم گرفته شده بود که انتشار محدود این اوراق برای پروژه‌های ویژه در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: بانک مرکزی هم همان موضوعی را که در ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شده بود اجرایی کرد و شایعاتی که در مورد اختلافات وجود دارد، علاقه‌ برخی از افراد است که دنبال اختلاف‌آفرینی هستند و به این موضوع دامن می‌زنند.
 
الکترونیکی شدن مجوزها، کام فعالان اقتصادی را شیرین می‌کند
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی (شناسه یکتا) گفت: میزهای خدمت با همکاری خوب اتاق اصناف ایران و تولیدکنندگان ایجاد شده است و روزانه مجوزهای کاغذی به الکترونیکی تبدیل و هر روز عدد نهایی اعلام می‌شود.
خاندوزی تصریح کرد: مصر هستیم حکم قانون را اجرایی کنیم، زیرا قانون الزام کرده دو سال بعد از اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار تمام مجوزهای کاغذی پیشین به مجوز الکترونیکی تبدیل شود که این موضوع در حال اجراست.
وی ادامه داد: به نظر من از این به بعد یک فضای جدیدی در حوزه مجوزگیری دستگاه‌های دولتی و اصناف کشور با فعالان اقتصادی ایجاد خواهد شد و به تعاملات بسیار سهل، سریع، هوشمند و برخط صدور مجوز وارد خواهیم شد که شیرینی آن به کام تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی خواهد رفت.
 
بانکی با مدیریت سرپرست نداریم
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اینکه آیا بانکی با مدیریت سرپرست اداره می‌شود، پاسخ داد: بین بانک‌های تحت مدیریت دولت فقط بانک ملت است که در واقع مدیرعامل آن پیشنهاد شده و در مرحله مصاحبه‌ها در بانک مرکزی است که بزودی منصوب می‌شود و بانک دیگری با مدیریت سرپرست نداریم.
 
حذف یارانه نقدی شایعه است
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی حذف یارانه نقدی را شایعه خواند و گفت: این موضوع به هیچ ‌وجه در دولت مطرح نشده است. خاندوزی در غرفه خبرگزاری مهر در پاسخ به سؤالی در مورد شایعه حذف یارانه نقدی اظهار کرد: به هیچ وجه موضوعی تحت عنوان حذف یارانه نقدی در دولت مطرح نشده است.
سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه تأکید کرد: طرح کالابرگ فجرانه در ادامه ارائه کالابرگ بوده و اصلاً بحثی مبنی بر حذف یارانه نقدی مطرح نشده است.

 

برش

بنزین گران نمی‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام اینکه سال آینده تورم قطعاً کمتر از امسال خواهد بود، گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده ندارد اما برنامه‌های غیرقیمتی برای کنترل ناترازی در بخش انرژی خواهد داشت. سید احسان خاندوزی با حضور در غرفه ایسنا در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های کشور اظهار کرد: پیش‌بینی نهادهای معتبر خارجی و داخلی از اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که تورم سال ۱۴۰۳ پایین‌تر و در مسیر بسیار کمتر از سال ‌جاری خواهد بود وقطعاً از 46 درصد امسال کمتر است.
وی افزود: برای رشد اقتصادی هم امسال وضعیت بهتری را نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم و در سال ۱۴۰۳ نیز شرایط در مقایسه با سال‌ جاری بهتر خواهد بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: برای آنکه بخواهیم رقمی از رشد اقتصادی سال آینده ارائه دهیم باید صبر کنیم تا بودجه ۱۴۰۳ نهایی شود و مطابق ورودی‌ها بتوانیم در مدل‌های اقتصادی، خروجی دریافت کنیم.
خاندوزی درباره قیمت بنزین در سال آینده نیز گفت: فعلاً دولت هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اما در برنامه دارد که بتواند ناترازی را از طریق چند ابزار سیاستی غیرقیمتی در سال آینده از بین ببرد.

جستجو
آرشیو تاریخی