لیست تشکل‌های حوزوی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری نهایی شد

منتخب نیروهای انقلابی برای خبرگان ششم

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری 11 اسفند ماه همزمان با انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله برگزار می‌شود؛انتخاباتی که به باور بسیاری در این مقطع از تاریخ انقلاب اسلامی ایران از اهمیتی دو چندان نسبت به ادوار گذشته برخوردار است و به همین نسبت در این دوره روند برگزاری آن از حیث تنوع حضور چهره‌های خبره، بررسی صلاحیت نامزدها و معرفی فهرست‌های مورد حمایت تشکل‌های مختلف با حساسیت رسانه‌ای بیشتری پیگیری شده است.

جای خالی برخی اعضای خبرگان به نفع جوان‌ترها
روند برگزاری انتخابات خبرگان اواسط آبان با ثبت‌نام 491 داوطلب آغاز شد. این در حالی بود که 35 نفر از اعضای کنونی خبرگان همچون آیت‌الله جنتی رئیس فعلی این مجلس از ثبت‌نام خودداری کردند؛ تصمیمی که یک عضو مجلس خبرگان درباره چرایی آن گفت: این نمایندگان اعلام کردند که سن‌شان دیگر اقتضا نمی‌کند و ترجیح دادند که جوانان به میدان بیایند. آیت‌الله امامی‌کاشانی هم به‌رغم ثبت‌نام پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد که به دلیل کهولت سن انصراف داده است. این تمایل به جوان‌گرایی در خبرگان در طیف‌بندی متقاضیان ثبت‌نام هم مشهود بود چنانکه دست‌کم 48 درصد از ثبت‌نام‌کنندگان برای اولین بار داوطلب حضور در انتخابات خبرگان بودند. ثبت‌نام 13 نفر از اهل سنت و 2 زن هم برای خبرگان ششم قابل توجه بود.
انتخابات خبرگان همچنین از حیث بررسی صلاحیت‌ها با رد صلاحیت برخی چهره‌هایی که بعضاً در حال حاضر عضو این مجلس هستند و تأیید صلاحیت معدودی دیگر در مرحله رسیدگی به اعتراضات جالب توجه بود و نشان داد شورای نگهبان به عنوان نهادی که از سوی خود خبرگان در مصوبه 5 مهر سال‌جاری مسئول نظارت و تأیید صلاحیت داوطلبان از جمله تشخیص اجتهاد آنها و در صورت لزوم برگزاری آزمون کتبى و شفاهى برای تأیید اجتهاد داوطلبان است، در انجام این مسئولیت جدی است. در نهایت 144 داوطلب از سوی شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات 11 اسفند تأیید صلاحیت شدند.
 
کفه سنگین حمایت تشکل‌های انقلابی از فهرست جامعه مدرسین
با آغاز مهلت تبلیغات این کاندیداها در 25 بهمن دو تشکل مهم حوزوی فهرست‌های انتخاباتی مورد حمایت خود را در استان‌های مختلف معرفی کردند، چنانکه برای استان تهران که برای 16 کرسی نمایندگی‌اش حدود 28 نامزد تأیید صلاحیت شده‌اند در کنار فهرست 16 نفره جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سرلیستی آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام فهرست دیگری از سوی جامعه روحانیت مبارز ارائه شد که با فهرست جامعه مدرسین تنها در حمایت از 5 نفر متفاوت بود. اگر چه جامعتین در بعضی از دیگر استان‌ها مشابه و در بعضی دیگر متفاوت است اما نگاهی به اعلام حمایت‌های انجام شده از سوی تشکل‌های سیاسی مختلف نشان از آن دارد که وزنه حمایت جریان انقلابی به نفع حمایت از فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حوزه‌های انتخابیه مختلف سنگینی می‌کند.
محمدعلی موحدی‌کرمانی، علیرضا اعرافی، سید محمدعلی موسوی‌ جزایری، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، غلامعلی صفایی، محمود محمدی‌عراقی، حسینعلی سعدی، غلامرضا مصباحی‌مقدم، محسن قمی، علی مؤمن‌پور، غلامعلی نعیم‌آبادی، عبدالجواد ابراهیمی‌فر، احمد دانش زنده مؤمن، محمود رجبی، سعید صلح میرزایی و محمدرضا ناصری کوچه بیوک نامزدهایی هستند که در استان تهران مورد حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار گرفته‌اند.
 
انتخاباتی که در همه استان‌ها رقابتی است
بر اساس تبصره 4 از فصل سوم قانون انتخابات مجلس خبرگان، برگزاری انتخابات در همه حوزه‌ها منوط به ایجاد شرایطی است و چنانچه تعداد نامزدهای حوزه‌اى از تعداد کرسی‌های خبرگان آن حوزه کمتر باشد، برگزاری انتخابات به زمان اولین انتخابات سراسری بعدی موکول خواهد شد. با وجود این شرط انتخابات مجلس خبرگان رهبری در این دوره در همه استان‌ها رقابتی است، چنانکه حتی حوزه استان خراسان جنوبی با یک کرسی در مجلس خبرگان نیز که گمان می‌رفت مشمول تبصره 4 شود به واسطه خواست یکی از نامزدها برای تغییر حوزه انتخابیه‌اش به این استان شرایط برگزاری پیدا کرد.
با این وجود رقابت در معدودی از استان‌ها به دلیل تعدد نامزدهای تأیید صلاحیت شده و تعدد کرسی‌های اختصاص یافته به آن استان رقابتی‌تر است. چنانکه بعد از استان تهران نامزدهای خبرگان در استان‌های خراسان رضوی و خوزستان برای6 کرسی، در اصفهان و فارس برای 5 کرسی و در گیلان و مازندران برای 4 کرسی رقابت می‌کنند و استان‌هایی نظیر سمنان، زنجان، خراسان شمالی و جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر با تأیید صلاحیت دو کاندیدا برای تک‌کرسی‌های نمایندگی‌شان همچنان رقابتی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی