معاون محیط‌زیست طبیعی کشور در غرفه روزنامه ایران:

مردم می‌توانند عملکرد قرق‌ها را نظارت کنند

راضیه خوئینــــی -  معـــــــاون محیط‌‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور در غرفه روزنامه ایران در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، ضمن تشریح برخی از دستاوردهای سازمان حفاظت محیط‌زیست، اقدامات قرقگاه‌ها و نتایج عملکرد آنها را بسیار مؤثر ارزیابی کرد.
حسن اکبری در پاسخ به این پرسش که چرا اطلاعات کاملی در خصوص عملکرد قرقگاه‌ها روی سایت سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر نمی‌شود، گفت: ما اطلاع‌رسانی‌های پراکنده، مصاحبه‌های مختلف، گزارش‌های گوناگون و اقداماتی انجام داده‌ایم که باعث می‌شود بر اساس آن حتی خود مردم کار را نظارت کنند.
وی با ابراز تأسف از اینکه هنوز به اندازه کافی فرهنگ جلب مشارکت مردمی و حفظ محیط‌زیست تبلیغ نشده است، گفت: بالاخره بخشی از حفاظت باید خصوصی و مردمی شود و نباید کل حفاظت را دولت انجام بدهد؛ این گام مهمی است که هم به قانون نیازمند است و هم به زیرساخت‌های فرهنگی که باید به هر دو موضوع بپردازیم.
اکبری با تأکید بر اینکه در حوزه قانون لایحه‌ای به دولت داده‌ایم که به مجلس ارائه شود، گفت: دو آیین‌نامه هم به دولت ارائه داده‌ایم که مسائل مختلف از جمله حفاظت مشارکتی در آن دیده می‌شود. معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره فرهنگ‌سازی در این حوزه اظهار کرد: طبیعتاً باید هم جامعه رسانه‌ای کشور و هم فعالان محیط‌زیست و سمن‌ها به صورت دوره‌ای از این مصداق‌های بخش خصوصی که در حال حاضر داریم بازدید کنند. خودشان شرایط قرق‌های اختصاصی موجود را بررسی کنند؛ با آنها آشنا شوند و ببینند که ما با ایجاد یک قرق اختصاصی هیچ محدوده‌ای را به کسی واگذار نمی‌کنیم، هیچ مالکیتی برای طرف ایجاد نمی‌کنیم، هیچ نوع امتیاز خاصی به شخص نمی‌دهیم و صرفاً محدوده‌ای را طی دوره‌ای مشخص برای حفاظت در اختیار او قرار می‌دهیم. در نهایت پس از بررسی عملکرد فرد و مثبت بودن ارزیابی‌ها و افزایش جمعیت به‌عنوان محل درآمد، تعداد محدودی پروانه شکار به او می‌دهیم.
به گفته اکبری این اقدام باعث شده است در 5 قرق موجود، حدود 250 هزار هکتار عرصه مناطق زیستگاه‌های خوب کشور در خارج از مناطق حفاظت شده قرار بگیرد که به دلیل نداشتن نیروی کافی، هیچ‌گونه حفاظتی روی این مناطق وجود نداشته‌ و در اختیار افرادی قرار گرفته است.
طی حدود 5 تا 7 سال کار رسمی که این افراد انجام داده‌اند و سرجمع با در نظر گرفتن انجام کارهای داوطلبانه‌ آنها، ظرف 10 سال حدود 3 تا 10 برابر افزایش جمعیت حیات‌وحش داشته‌ایم. یعنی علاوه بر کاهش هزینه‌های دولت، افزایش 3 تا 10 برابری جمعیت گونه‌های شاخص کل و بز، قوچ، میش و آهو رقم خورده و برای 45 نفر از جوامع محلی اشتغالزایی شده است. همچنین مستندسازی حیات‌وحش، مطالعه علمی توسط دانشگاه‌ها در قالب پایان‌نامه و برگشت و تکمیل زنجیره‌های غذایی مثل پلنگ منطقه، رودک عسل‌خوار و دیگر گونه‌های در معرض انقراض، از نتایج عملکرد قرق‌ها است.
در عین حال پشتوانه‌ای برای مناطق حفاظت شده‌ که بعضاً اطراف آنها قرار دارد، ایجاد کرده است. وی در خصوص عملکرد مثبت قرق‌ها گفت: در یک قرق اختصاصی اصلاً نکته منفی‌ای وجود ندارد. تمام کار مردمی‌سازی و در راستای فرمایشات آقا، تأکیدات رئیس‌جمهور و اصل 50 قانون اساسی است. اکبری با اشاره به اینکه قرار نیست دوباره چرخ جدیدی را اختراع کنیم و می‌خواهیم مدلی که دنیا در پیش گرفته و به نتیجه رسیده است پیش بگیریم، گفت: هیچ نکته منفی‌ای وجود ندارد. همه اقدامات نتایج مثبتی دربر داشته است. البته باید نظارت وجود داشته باشد و سازمان، نظارت خود را دارد و حتماً آن را تقویت می‌کند.
همه مسائل باید شفاف باشد و به همین منظور آیین‌نامه‌ای در دولت تصویب کرده‌ایم که نحوه انتخاب، نظارت، شرایط قرق، حقوق قرقبان، تکالیف قرقبان و تکالیف سازمان؛ همه اینها شفاف در آن آورده شده و در همین دولت طی چند ماه اخیر به تصویب رسیده است. این باعث می‌شود مردم هم بر اساس آن بتوانند کار را نظارت کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی