صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفت - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

از گوشه و کنار ایران

آزادی زندانی محکوم به مرگ پس از 17 سال
زندانی محکوم به قصاص پس از ۱۷ سال حبس با تلاش‌های بی‌وقفه واحد مددکاری ندامتگاه قزلحصار آزاد شد.
 «الله‌کرم عزیزی» مدیر مجتمع ندامتگاهی قزلحصار گفت: این زندانی با فردی اختلاف مالی داشت اما این اختلاف با قتل پایان یافت و سبب شد تا وی محکوم به قصاص شود اما با گذشت ۱۷سال از عمرش در زندان با توجه به پیگیری‌های مستمر واحد مددکاری برای مصالحه و گذشت اولیای دم، به دلیل حاضر نشدن برای تعیین تکلیف زندانی در بازه زمانی بیش از ۱۰ سال، محکوم مشمول قانون ۴۲۹ مجازات اسلامی‌شد.
«طبق ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی‌مبنی بر اینکه چنانچه اولیای‌دم بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت تفاضل دیه محکوم را در وضعیت نامعین رها نمایند، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به آنان اعلام می‌نماید تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت، مصالحه یا اجرای حکم اقدام کنند.»
 
حفر تونل برای رسیدن به گنج خانه همسایه
سه جوینده آثار تاریخی در یکی از روستاهای اطراف شهرستان دهگلان وقتی فهمیدند زیر خانه همسایه یک گنج نهفته است با حفر تونل قصد ورود به خانه آنها را داشتند که دستگیر شدند.
سرهنگ محمدرضا زارعی، فرمانده یگان حفاظت اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کردستان گفت: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دهگلان مبنی بر حفاری غیرمجاز در یک منزل شخصی واقع در روستای شعبانی از توابع این شهرستان بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.
پرسنل این یگان پس از اخذ حکم قضایی و با همکاری اداره اطلاعات نیروی انتظامی‌در محل جرم حضور یافته و از نزدیک در جریان حفاری انجام‌شده قرار گرفتند. در این رابطه ۲ حفار غیرمجاز با هویت بومی، شناسایی و دستگیر شدند. متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض یک‌متر و عمق ٢ متر در داخل گاراژ، به‌ قصد ورود به منزل همسایه برای کشف اشیای تاریخی کرده بودند. برای متهمان پرونده قضایی تشکیل شده و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.
 
دانش‌آموزان همدانی یک زندانی آزاد کردند
 دانش‌آموزان مدرسه علمی‌همدان با پس‌انداز خود، زندانی جرائم غیر‌عمد را از حبس آزاد کردند.
یداله روحانی‌منش، مدیرعامل ستاد دیه استان همدان گفت: حدود 3 سال پیش این فرد که در کار ساختمانی مشغول به کار بود، یک کارگر را برای آرماتوربندی بر سر ساختمان آورده که این فرد به علت سقوط از ارتفاع، دچار ضایعه نخاعی شد.
 با رأی دادگاه این فرد، محکوم به پرداخت ۲۲ میلیارد ریال دیه شده که به علت ناتوانی در پرداخت این مبلغ که ناشی از حوادث کار بود، از حدود سه سال پیش راهی زندان شد. با پیگیری این ستاد و مساعدت دستگاه قضایی، بدهی این فرد قسط‌بندی شده و بر این اساس ۷۰۰ میلیون ریال از این مبلغ در مرحله نخست یکجا و مابقی به صورت اقساط باید پرداخت می‌شد. با توجه به ناتوانی این زندانی حتی در تأمین رقم اولیه، با کمک دانش‌آموزان مدرسه علمی‌همدان و ستاد دیه، این رقم تأمین و زندانی پس از تحمل سه سال حبس به آغوش خانواده خود بازگشت.
 
13 کارگر معدن از مرگ گریختند
 واژگونی یک دستگاه وانت‌بارحامل کارگران معدن کرومیت «گدارسبز گوشک» شهرستان بافت، منجربه زخمی‌شدن ۱۳ کارگر شد. به گزارش ایلنا، روز یکشنبه یک دستگاه وانت‌بار که حامل ۱۷ کارگر معدن کرومیت «گدار سبز گوشک» بود در محور جاده بافت در استان کرمان واژگون شد و ۱۳ کارگر مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. منابع کارگری می‌گویند: شیوه جابه‌جایی کارگران بویژه کارگران معدن علاوه‌بر غیرقانونی بودن، خطرات زیادی به همراه دارد و کارفرما‌ها باید برای جابه‌جایی کارگران از مینی‌بوس  یا اتوبوس‌های مجهز و ایمن استفاده کنند تا شاهد وقوع  چنین حوادث تلخی برای کارگران نباشیم.
 
کلاهبرداری میلیاردی با ترفند فروش خودرو به قیمت کارخانه
  مرد شیاد که به بهانه فروش خودرو به قیمت کارخانه در شیراز حدود 60 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.
 سردار رهام بخش‌حبیبی، فرمانده انتظامی‌استان فارس گفت: در پی وصول چندین فقره پرونده و طرح شکایت شهروندان مبنی‌بر کلاهبرداری از آنها توسط یک نفر، رسیدگی به موضوع پرونده در دستور کار کارآگاهان اداره مبارزه با کلاهبرداری پلیس آگاهی قرار گرفت، در تحقیقات اولیه مشخص شد که فردی با هویت معلوم با ادعای داشتن نفوذ در شرکت‌های خودروسازی و توانایی دریافت خودرو به قیمت کارخانه و خارج از قوانین و ضوابط، اقدام به کلاهبرداری کرده است.
در ادامه مشخص شد وی چند دستگاه خودرو با قیمت بازار خریده و به تعدادی از افراد واگذار کرده تا اعتمادشان را جلب و مشتری‌های بیشتری جذب کند. با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی مشخص شد متهم در یکی از شهرستان‌های استان فارس مخفی شده که در نهایت کارآگاهان پلیس آگاهی با انجام اقدامات فنی و پلیسی وی را در مخفیگاهش شناسایی و طی یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند. حبیبی با بیان اینکه متهم در بازجویی‌های پلیسی به جرم ارتکابی اقرار کرد، افزود: تاکنون ۵۷ نفر علیه این متهم طرح شکایت کرده‌اند و مبلغ ۵۹ میلیارد و ۷۶۰ میلیون ریال از این شهروندان کلاهبرداری شده است.
 
 کشف یک کیلو‌گرم تریاک از معده مسافر اتوبوس
 مسافر اتوبوس که با بلعیدن یک کیلو تریاک قصد قاچاق داشت، هنگام کنترل خودروهای عبوری در جاده‌های این شهرستان دستگیر شد.سرهنگ احمدرضا شهنواز، فرمانده انتظامی‌بجستان گفت:‌ مأموران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر بجستان هنگام کنترل جاده‌های این شهرستان به مسافر یک اتوبوس مسافربری مظنون شدند و وی را به مقر انتظامی‌هدایت کردند. در بررسی‌های به‌عمل‌آمده دریافتند، متهم اقدام به بلع موادمخدر برای انتقال به مقصدی دیگر کرده که با اعزام وی به بیمارستان از معده‌اش یک کیلوگرم تریاک خارج شد. متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.
 
یک کشته در آتش‌سوزی خانه‌باغ
 آتش‌سوزی یک «خانه باغ» در گلشهر مشهد منجربه مرگ یک نفر شد.
 حسن عظیمیان، مدیر منطقه سوم آتش‌نشانی مشهد گفت: این آتش‌سوزی حوالی بامداد دوشنبه در منطقه گلشهر رخ داد و آتش‌نشانان از چهار ایستگاه به محل اعزام شدند. در نخستین بررسی‌ها مشخص شد محل حادثه یک خانه‌باغ در زمینی مزروعی حدود ۳۰۰ مترمربع است که دچار آتش‌سوزی شده و سقف آن در پی این حادثه به صورت کامل ریزش کرده بود. مدیر منطقه سوم آتش‌نشانی مشهد ادامه داد: احتمال وجود افرادی زیر آوار وجود داشت که آتش‌نشانان ضمن مهار آتش، عملیات کاوش را نیز انجام دادند. یک نفر زیر آوار محبوس شده بود که جسم بی‌جان وی از زیر آوار بیرون کشیده شد. علت وقوع آتش‌سوزی در دست بررسی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی