صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شش - ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۳

نشست سازمان ملل درباره افغانستان با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور از جمله ایران در «دوحه» آغاز شد

هشدار کاظمی‌قمی درباره تحریم‌های اروپا علیه مردم افغانستان

نشست دو روزه دوحه سازمان ملل متحد درباره مسائل افغانستان از روز گذشته با مشارکت دبیرکل سازمان ملل و شماری از نمایندگان کشورها از جمله حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه دولت جمهوری اسلامی در امور افغانستان آغاز به کار کرد. نماینده کشورمان در این نشست از گفت‌و‌گوهای دوجانبه با مقام‌های مختلف حاضر در نشست خبر داده است. نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و نهاد بین‌المللی در حالی در نشست دوحه حضور دارند که وزارت خارجه طالبان ابتدا حضور خود در این نشست را به رعایت پیش‌شرط‌هایی از سوی کشورهای حاضر گره زده بود اما شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیأتی به این نشست نمی‌فرستد. وزارت خارجه طالبان در این بیانیه با اشاره به اینکه برای سازمان ملل روشن ساخته است در صورتی که امارت اسلامی به‌عنوان تنها طرف مسئول به نمایندگی از افغانستان شرکت کند و زمینه برای گفت‌وگوهای صریح به سطح عالی میان هیأت افغانستان و سازمان ملل در مورد تمامی مسائل فراهم باشد، شرکت در این کنفرانس مفید خواهد بود، افزوده است: «اما به علت حاصل نشدن پیشرفتی در این بحث، شرکت بی‌نتیجه امارت اسلامی در این نشست مفید دانسته نشده است.» این در حالی است که محور اصلی گفت‌وگوها در نشست دوحه بر سر تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان است.
کاظمی قمی که در دوحه به سر می‌برد در پیامی در شبکه ایکس خبر داد که گفت‌وگویی مفصل، سودمند و صریح با نماینده حکومت سرپرست افغانستان در دوحه داشته است. او در توضیح محورهای این دیدار گفت: «در این ملاقات تأکید شد؛ قرن‌ها همجواری، هموندی و همسایگی، توأم با همکاری در حوزه تمدنی مشترک، دینی یکسان و فرهنگی همسان سبب شده دفاع از کیان همه اقشار مردم افغانستان فارغ از سیاست‌ها و صورت‌ها مبنای دیپلماسی ایران باشد.»
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در برنامه‌ای دیگر با نماینده ویژه انگلیس در دوحه نیز گفت‌و‌گو و دیدار کرد. کاظمی قمی درباره این دیدار در صفحه شخصی خود گفت:«گفت‌وگو با نماینده ویژه ‎انگلیس در ‎دوحه بحث بر سر این سؤال بود: قدرت اجرایی و میزان اثرگذاری هماهنگ‌کننده بین‌المللی برابر آوار چندین دهه مشکلات ناشی از تجاوز خارجی در امور ‎افغانستان چگونه تعریف شده است؟» دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان از دیگر برنامه‌های دوجانبه نماینده کشورمان در نشست دوحه بود که طی آن کاظمی قمی یادآور شد در این دیدار تأکید کرده است اگر اروپا مایل به کمک به مردم افغانستان است نباید کمک‌های انساندوستانه را گروگان روابط منطقه‌ای خود نماید.
 نشست دوحه دومین نشست سازمان ملل در مورد افغانستان از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در این کشور است. در نشست قبلی که سال گذشته برگزارشد از طالبان دعوت نشده بود اما سازمان ملل این بار به‌دنبال حضور این گروه حاکم بر افغانستان بود. در این نشست دو روزه، افزایش تعامل با افغانستان و پاسخ هماهنگ‌تر به بحران بشردوستانه در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و یکی از اهداف این نشست تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل برای افغانستان است؛ موضوعی که طالبان با آن مخالفت کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی