صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنج - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

اتفاقات ریزودرشت روز اول دوومیدانی داخل سالن آسیا

از تکرار دو 400 متر تا سومی هاشمی

مهری رنجبر
خبرنگار

خبری از بنر در خیابان منتهی به مجموعه آفتاب نیست. ماشین‌های زیادی پشت سر هم وارد مجموعه می‌شوند. وقتی از جلوی مجموعه رد می‌شوی، آدم‌های زیادی را می‌بینی و تازه متوجه جنب و جوش می‌شوی. به سالن که می‌رسی نونواری سالن بدجور به چشم می‌آید. روی صندلی‌هایی به رنگ کرم و طوسی اما تماشاگر زیادی به چشم نمی‌خورد. بیشتر، ورزشکاران شرکت‌کننده هستند و البته اعضای خانواده و دوستان ملی‌پوشان ایران. وسط سالن دونده‌های ۶۰ متر با مانع با شلیک تپانچه استارت می‌زنند، سمت راست هم پرنده‌های طول با هم رقابت می‌کنند، جایی که توجه افراد بیشتری را به خودش جلب کرده و حتی مربیان تیم‌ها هم بیشتر روی آن تمرکز کرده‌اند و آنها را پشت بیلبوردهای تبلیغاتی دور پیست کشانده است. سپیده توکلی سرمربی و زهرا نبی‌زاده مربی تیم ملی هم جزو آنها هستند تا رقابت الهه رحیمی‌فر، ریحانه مبینی و نجمه خرمالی را تماشا کنند. زهرا نبی‌زاده بعد از هر پرش نکات لازم را به پرنده‌ها گوشزد می‌کند. کمی آن طرف‌تر و درست شمال شرقی سالن و نزدیک قوس انتهایی پیست محوطه دایره پرتاب با فنسی مشخص شده و پرتابگران وزنه هم اول گرم کردند تا برای مسابقه آماده شوند. مهشید اره‌چی دونده ملی‌پوش سابق هم در سالن هست و حکم لیدر تماشاگران برای تشویق ایرانی‌ها را دارد. البته بعضی از زنان محله کوی زینبیه هم برای تماشا به سالن آمده‌اند، خانواده‌ای حتی مادربزرگ‌شان را هم آورده بودند. دختر خانواده می‌گوید: «ما در این محل زندگی می‌کنیم و حالا هم آمده‌ایم مسابقه‌ها را از نزدیک ببینیم. مادربزرگم را هم آورده‌ایم تا در خانه تنها نباشد.»
اولین روز رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا پر از اتفاقات ریزودرشت بود.
 
الهام هاشمی چراغ اول را روشن کرد
سه پرتابگر وزنه ایران، با دو پرتابگر چینی و ازبکستانی رقابت کردند که در نهایت الهام هاشمی با رکورد ۱۴ متر و ۲۷ سانتیمتر روی سکوی سوم ایستاد. الهام با مدال برنزش، چراغ مدال‌آوری تیم ایران را در روز اول رقابت‌های قهرمانی آسیا روشن کرد.
خطای استارت ۴۰۰ متر
وقتی داور استوارتر تپانچه را شلیک کرد، دونده‌های ۴۰۰ متر دو را شروع کردند، اما شاید هنوز ۲۰ متر نرفته‌ بودند که صدای شلیک دوم شنیده شد. با این حال دونده‌ها ۲۰۰ متر را دویدند و بعد مسابقه متوقف شد. اشکال در استارت باعث شد تا مسابقه ۴۰۰ متر دوباره تکرار شود. البته با تأخیر چنددقیقه‌ای.
 
تذکر سرداور به خواهر پریچهر شاهی
مسابقه ۱۵۰۰ متر هیجان زیادی داشت، 8 دونده نیمه استقامت حضور داشتند که پریچهر شاهی، بشری راموز و سمیرا خداترس سه ایرانی با دونده‌های قزاق، قرقیز، ازبک و هندی رقابت کردند. جایا سرداور هندی ماده ۱۵۰۰ متر قبل از شروع مسابقه به خواهر و دوستان پریچهر شاهی که با ایستادن پشت بیلبوردها او را تشویق می‌کردند، تذکر داد از کنار پیست فاصله بگیرند. به محض ایستادن دونده‌ها روی خط استارت، انتظار برای شلیک تپانچه استارت زیاد شد تا حدی که جایا با عذرخواهی از دونده‌ها خواست گرم کنند. ظاهراً دوبار ایراد فنی فتوفینیش باعث شد تا بدن دونده‌ها سرد شود و همین مسأله کار آنها را سخت کرد. شاید مهم‌ترین قضیه قهرمانی هارمیلان دونده هندی با فاصله زیاد از رقبایش همین بود. در حالی که همه ایرانی‌ها پریچهر شاهی را تشویق می‌کردند اما او نتیجه‌ای بهتر از چهارمی نگرفت. پریچهر درباره نتیجه‌اش بعد از مسابقه تنها سری تکان می‌دهد و می‌گوید: «دیدید که».
 
فرزانه فصیحی هم آمده بود
فرزانه فصیحی دونده ۱۰۰ متر المپیکی هم به سالن آمده بود. او که صبح امروز در ماده ۶۰ متر مسابقه دارد، دیروز بعد از تمرینش، برای تماشای دوی الناز کمپانی در فینال ۶۰ متر با مانع روی سکوی اول سالن نشسته بود. او می‌گوید: «من بعد از تمرین برای مسابقه فردایم، آمده‌ام تا مسابقه الناز را ببینم. می‌خواهم امروز سهمیه المپیکم را قطعی کنم.»
زهرا نبی‌زاده مربی تیم ملی از نتیجه روز اول تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا راضی است: «نتایج بچه‌ها خیلی خوب بود. الهام هاشمی مدال برنز پرتاب وزنه را گرفت. الناز کمپانی در ۶۰ متر با مانع هم رکورد شخصی‌اش را تکرار کرد.»
 
نتایج رقابت زنان در روز اول:
۴۰۰ متر
دور مقدماتی این مسابقات برگزار شد که کژان رستمی، شهلا محمودی و نازنین‌فاطمه عیدیان سه نماینده ایران به فینال صعود کردند.
فینال این ماده فردا برگزار می‌شود.
 
۶۰ متر با مانع
یاراجی از هند،  12/8 ثانیه
تراوا از ژاپن،  21/8 ثانیه
لویی لای از هنگ‌کنگ،  26/8
النازکمپانی تنها نماینده ایران در فینال این مسابقات با ثبت رکورد 42/8 ثانیه بین هشت شرکت‌کننده، هفتم شد.
فائزه آشورپور و سارا نداف دو دونده دیگر ایران به فینال نرسیدند.
 
۱۵۰۰ متر
هارمیلان از هند،  ۴:۲۹.۵۵ دقیقه
کالیل از قرقیزستان،  ۴:۳۵.۲۹ دقیقه
آیانا از قزاقستان،  ۴:۳۷.۲۰ دقیقه
پریچهر شاهی از ایران با ثبت زمان ۴:۴۲.۱۰ در جایگاه چهارم ایستاد. سمیرا خداترس و بشری راموز دو دونده دیگر ایران در این ماده به ترتیب پنجم و هفتم شدند.
 
پرش طول
ژیونگ از چین،  55/6 متر
تان مینگی از چین،  50/6 متر
یویی نگا یان از هنگ‌کنگ،  45/6 متر
ریحانه مبینی رکورددار پرش طول ایران در این ماده با ثبت رکورد 16/6 متر هفتم شد. الهه رحیمی‌فر با رکورد 9/6 متر هشتم شد و نجمه خرمالی بعد از سه پرش اول از دور رقابت‌ها کنار رفت.
 
پرتاب وزنه
سون یویی از چین،  65/17 متر
مالیکا از ازبکستان،  42/15 متر
الهام هاشمی از ایران،  27/14 متر
ملینا رضایی‌ملک و زهرا امیدوار دو شرکت‌کننده دیگر ایران در این ماده به ترتیب چهارم و پنجم شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی