صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهار - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

افت سطح آب‌های زیرزمینی
در غرب سمنان
سمنان - مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان گفت: افت سطح آب‌ سفره‌های زیرزمینی در غرب استان سمنان در بیشترین میزان به یک‌‌ونیم متر می‌رسد.
«محسن اشرفی» گفت: خشکسالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه و اضافه از ظرفیت در منطقه، خسارت جدی به سفره‌های آب زیرزمینی وارد کرده است؛ به گونه‌ای که سالانه ۷۵ سانتی‌متر در شهرستان‌های گرمسار و آرادان افت سفره‌های آب زیرزمینی ثبت شده که این میزان در ایوانکی یک‌ونیم متر گزارش شده است. وی با بیان اینکه حقابه پنج هزار و ۳۰۰ بهره‌بردار بخش کشاورزی در ۳۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه از حبله‌رود تأمین می‌شود، گفت: در راستای مقابله با بحران کم‌آبی طرح لایروبی رودخانه در حوزه استحفاظی شهرستان گرمسار، شناسایی و برخورد با متخلفانی که به حریم و بستر رودخانه تجاوز کرده بودند و استانداردسازی نهرها و انشعاب‌ها در این حوضه انجام شد. مدیر امور منابع آب شهرستان‌های گرمسار و آرادان با اشاره به اینکه با کاهش بارش و نزولات آسمانی، سال آبی سختی در پیش است، ابراز کرد: در بخش تأمین آب آشامیدنی شهرهای غربی استان سمنان روزانه حدود ۳۵۰ لیتر بر ثانیه آب به تصفیه‌خانه گرمسار تحویل می‌شود.

ضرورت توسعه کشت گلخانه‌ای
در زنجان
زنجان- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ نفر در واحدهای تولید گلخانه‌ای استان مشغول به کار هستند. اکبر طیبی با اشاره به چالش‌های کشاورزی و نقش دانش در برطرف‌ کردن مسائل این حوزه گفت: در راستای اجرای سیاست‌های توسعه کشت گلخانه‌ای، ۶۰ هکتار گلخانه جدید در سطح استان در حال ساخت است.
طیبی ادامه داد: در حال حاضر ۶۵ هکتار گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال است، همچنین میزان تولیدات گلخانه‌های استان بالغ بر ۱۰ هزار تن می‌شود و تولیدکنندگان استان سالانه بیش از ۴ هزار میلیارد ریال از این محل درآمدزایی دارند.
گفتنی است با توجه به وضعیت موجود و بحرانی بودن منابع آبی کشور و در سطح بالا قرار داشتن مصرف آب در کشاورزی سنتی، اصلاح شیوه‌های آبیاری در این بخش و توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر بسیار مورد تأکید است. یکی از بهترین کشت‌هایی که از سوی کارشناسان کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود و دولت نیز از آن حمایت می‌کند، کشت گلخانه‌ای است.

جستجو
آرشیو تاریخی