صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • جهان
  • اجتماعی
  • ایران اقتصادی
  • اقتصادی
  • ایران زمین
  • اطلاع رسانی
  • حوادث
  • ورزشی
  • موسیقی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سه - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۴

حمله تک‌تیراندازان اسرائیلی به غیرنظامیان فلسطینی

حسین فاطمی
خبرنگار


درحالی که نگرانی‌های جهانی پیرامون حمله گسترده زمینی رژیم صهیونیستی به شهر رفح به‌دلیل تبعات انسانی و تشدید کشتار غیرنظامیان در نوار غزه اوج گرفته است، دیروز چهارشنبه تک‌تیراندازان ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به کشتار برخی مراجعه‌کنندگان به مرکز درمانی ناصر در خان‌یونس کردند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، در این حمله ۳ فلسطینی در داخل بیمارستان ناصر که بزرگترین مرکز درمانی در خان‌یونس است، به ضرب گلوله تک‌تیراندازان اسرائیلی به شهادت رسیده و ۱۰ نفر دیگر هم زخمی شدند. این در حالی است که شبکه المیادین نیز چند روز قبل گزارش داده بود که حمله‌های وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی به مرکز درمانی ناصر، واقع در غرب خان‌یونس در جنوب نوار غزه آغاز شده است. بر‌اساس این گزارش، تانک‌های ارتش رژیم صهیونیستی با حمله‌های خود طبقه‌های بالایی این مرکز درمانی را تخریب کردند. رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که در جریان تیراندازی تک‌تیراندازهای ارتش رژیم صهیونیستی به سمت آوارگان فلسطینی در ورودی درمانگاه ناصر، دست‌کم چهار فلسطینی به شهادت رسیده و زخمی شدند. همزمان فعالان شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها، ویدیویی را دست به دست کرده‌اند که نشان می‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی یک جوان اسیر فلسطینی را به شکلی وحشیانه تیرباران کرده است. طبق گزارش خبرگزاری «سما»، ارتش رژیم صهیونیستی این جوان فلسطینی را مجبور به رفتن به بیمارستان ناصر کرد تا به بیماران و آوارگان در آن اطلاع دهد که باید این بیمارستان را ترک کنند. بنا بر آنچه که در این گزارش آمده است، ارتش رژیم صهیونیستی این جوان را با تهدید قتل یکی از اعضای خانواده‌اش که در اسارت آنها بود، ناگزیر به انجام این کار کرد.
در همین حال وبگاه آکسیوس به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی و امریکایی گزارش داد، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم مانع ورود یک محموله آرد به نوار غزه شده زیرا گیرنده آن آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است.
هشدار سازمان همکاری اسلامی و الازهر درباره حمله به رفح
در چنین شرایط بغرنج انسانی که در نوار غزه حاکم است، سازمان همکاری اسلامی و الازهر نسبت به حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح در نوار غزه هشدار دادند. به گزارش ایسنا، سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به شهر رفح در جنوب نوار غزه را محکوم و اعلام کرد: این حملات منجر به شهادت و زخمی شدن صدها فلسطینی شد که بیشتر آنها زن و کودک هستند. این حملات نشان‌دهنده نادیده گرفتن هشدارهای بین‌المللی نسبت به سرانجام حمله به شهری است که بیش از یک و نیم میلیون فلسطینی به آنجا پناه برده‌اند. به نقل از الجزیره، این سازمان نسبت به خطر گسترش حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی که منجر به نسل‌کشی و عمیق کردن بحران انسانی در نوار غزه و کوچاندن اجباری ملت فلسطین می‌شود، هشدار داد.
به موازات این اظهار نگرانی‌ها، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، اجرای عملیات نظامی در رفح امری پیچیده است و بیش از یک میلیون نفر و نیز ۱۰ هزار مبارز فلسطینی در این منطقه وجود دارند. براساس گزارش روسیا الیوم، هالوی درخصوص عملیات نظامی در رفح گفت: «ما طرح‌هایی برای انجام عملیات در رفح داریم، اما به‌دنبال زمان مناسب و روش درست برای اجرای آن هستیم.» در همین رابطه، رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند هالوی پیشتر به کابینه اطلاع داده بود که سه مرتبه با اجرای عملیات در رفح موافقت کرده و ارتش با دریافت چراغ سبز از دولت آماده اجرای آن است.» با وجود این روزنامه عبری هاآرتص گزارش داد، سربازان تیپ «جفعاتی» در ارتش رژیم صهیونیستی با مشارکت در عملیات نظامی در غزه مخالفت کرده‌اند و دلیل آن را نادیده گرفتن وضعیت جسمی و روانی‌ خودشان از سوی فرماندهان اعلام کردند.

پیشنهاد جدید تل‌آویو
با وخیم‌تر شدن وضعیت ساکنان غزه در آستانه حمله رژیم صهیونیستی به رفح، تکاپوهای دیپلماتیک هم شدت گرفته است تا مانع از وخیم‌تر شدن شرایط شوند. نشست قاهره شامگاه سه‌شنبه با مشارکت ویلیام برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی امریکا(سیا)، محمدبن‌عبدالرحمان آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، دیوید بارنیا، رئیس موساد و مسئولان مصری  درحالی برگزار شد که رادیو ارتش اشغالگر به نقل از منابع ناشناس گزارش داد، رژیم صهیونیستی آماده‌ است تعداد روزهای آتش‌بس را در چهارچوب توافق با حماس افزایش دهد، مشروط بر اینکه تعداد اسرای فلسطینی که حماس خواستار آزادی آنهاست کاهش یابد. دیوید بارنیا، رئیس موساد بعد از بازگشت از قاهره با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد و وی را در جریان مذاکرات گذاشت. رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد، دستورات نتانیاهو به هیأت رژیم صهیونیستی فقط گوش دادن در مذاکرات قاهره و عدم طرح هرگونه پیشنهادی بود و اکنون این سؤال مطرح است که آیا رژیم صهیونیستی تیمی را برای ادامه مذاکرات به قاهره اعزام خواهد کرد یا خیر.
باوجود اینکه هیأت رژیم صهیونیستی قاهره را ترک کرده اما مذاکرات همچنان ادامه دارد.  همزمان محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگویی که با شبکه خبری المیادین داشت، اظهار کرد، نشست چهارجانبه‌ای که با حضور نمایندگان امریکا، قطر، مصر و رژیم اشغالگر قدس در قاهره برگزار شده، شبیه به نشست اول پاریس بود و نتانیاهو به دنبال خریدن زمان برای حمله به رفح است، چون این توهم را دارد که می‌تواند دستاوردی داشته باشد. پیش از این وبگاه آکسیوس امریکا به نقل از یک منبع صهیونیست نوشت، مذاکرات قاهره میان هیأت‌های رژیم صهیونیستی، امریکا، قطر و مصر درباره معامله تبادل اسرا بدون هیچ‌گونه پیشرفت ملموسی به پایان رسید و اختلاف و شکاف اصلی در این مذاکرات درباره تعداد اسرایی است که حماس خواهان آزادی آنها در ازای آزادی اسرای اسرائیلی بویژه سربازان اسیر است.
این وبگاه گزارش داد: تنها پیشرفتی که حاصل شده، درک کردن شکاف‌هایی است که باید آن‌را برای ورود به مذاکراتی که احتمالاً منجر به توافق شود، از بین ببرد. میانجیگران مصری و قطری طی روزهای آینده مذاکراتی با حماس برگزار خواهند کرد تا ببینند آیا حماس آماده کاهش خواسته‌های خود برای ورود به مذاکرات جدی هست یا خیر.

 

خبر پلاس

سفر مجدد هیأت حماس به قاهره
منابع خبری دیروز درحالی اعلام کردند، مذاکرات چهارجانبه قاهره برای رسیدن به آتش‌بس و توافق تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس دیروز (چهارشنبه) ادامه داشت که بنابر برخی گزارش‌ها، هیأت حماس به قاهره بازگشته است. در این باره منابع اعلام کردند، مذاکرات چهارجانبه قاهره در فضایی مثبت برگزار شد و به گفته یک مسئول مصری عالی‌رتبه این مذاکرات در سه روز آینده نیز ادامه خواهد داشت. خلیل الحیه، مسئول دفتر سیاسی جنبش حماس، رهبر هیأتی است که به قاهره رفته، دیروز دیداری با رؤسای سازمان اطلاعات مصر و قطر داشت.
در این بین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از جنبش حماس خواست هرچه سریع‌تر معامله تبادل اسرا را برای ممانعت از حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به شهر رفح که قربانیان آن به هزاران نفر خواهد رسید، محقق کند. با این حال حماس خواهان آزادی هزار اسیر فلسطینی در ازای آزادی سری اول اسرای اسرائیلی در غزه است که احتمالاً تعدادشان ۴۵ نفر باشد که رژیم صهیونیستی حاضر نیست درباره آزادی این تعداد از اسرای فلسطینی انعطاف به خرج دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی