صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۷

همزمان با چهل و پنجمین فجر انقلاب اسلامی ارائه شد

شرکت پالایش نفت تهران بر مدار خدمت‌رسانی و پیشرفت در دولت سیزدهم

پیشرفت ۸۰ درصدی احداث واحد تولید نرمال هگزان پالایشگاه تهران

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با اشاره به عزم این شرکت برای تبدیل شدن به یک مجتمع پتروپالایشی از پیشرفت ۸۰ درصدی احداث واحد تولید نرمال هگزان مجموعه خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این واحد تا تابستان سال ۱۴۰۳، روزانه ۴۷ تن حلال نرمال هگزان تولید خواهد شد. حامد آرمان‌فر به‌مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تشریح تازه‌ترین دستاوردهای این شرکت در دولت سیزدهم اظهار کرد: دومین برج تولید ماده صنعتی حلال نرمال هگزان که به دست متخصصان داخلی ساخته شده است در پالایشگاه نفت تهران نصب شد و این پروژه هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی افزود: ساخت واحد حلال نرمال هگزان به‌منظور تبدیل شدن این مجتمع پالایشی به یک واحد پتروپالایشی، تنوع بخشی به سبد محصولات همچنین ارتقای شاخص‌های محیط زیستی، سلامت عمومی و بهداشت جامعه از اردیبهشت ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفت و با راه‌اندازی آن، هگزان نرمال عاری از ترکیبات آروماتیکی و بنزن با استفاده از محصولات جانبی واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه استحصال خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران حجم خلوص نرمال هگزان تولیدی در این واحد را ۵۲ الی ۸۵ درصد اعلام و بیان کرد: این پروژه با اعتبار ۵۷۰ میلیارد ریال و ۵.۲ میلیون یورو به‌صورت ای‌پی‌سی با شرکت پیمانکار داخلی و به‌دست توانمند متخصصان ایرانی اجرایی شده است. دومین برج این واحد به ارتفاع ۶۲.۵ متر و قطر ۱.۸ متر و وزن ۱۲۰ تن از صفادشت کرج پس از طی مسافت ۹۸ کیلومتری در طول ۱۰ روز به پالایشگاه تهران وارد و با موفقیت نصب شد. آرمان‌فر افزود: با بهره‌برداری کامل از این پروژه در تابستان سال ۱۴۰۳، از خروج سالانه ۲۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.
وی تأکید کرد: نرمال هگزان در صنایعی چون روغن‌سازی، پالایش و پتروشیمی، داروسازی، صنعت چوب، صنعت پلاستیک، لاستیک‌سازی خودرو، صنعت چاپ، عطرسازی و آزمایشگاهی کاربرد دارد.

اجرای طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره
مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران درباره پیشرفت پروژه‌های توسعه‌ای این پالایشگاه گفت: با اجرای پروژه ارتقای کیفی نفت‌کوره پالایشگاه تهران، مقدار گوگرد مازوت از ۳.۵ درصد به نیم درصد خواهد رسید که در شرایط ناترازی گاز و استفاده نیروگاه‌ها از سوخت دوم بسیار کمک‌کننده خواهد بود.
آرمان‌فر با اشاره به انجام مطالعات طرح کیفی‌سازی نفت‌کوره از سوی شرکت‌های مطرح دانش‌بنیان داخلی افزود: مطالعات امکان‌سنجی این طرح به اتمام رسیده است و در حال ورود به فاز طراحی تفصیلی و پایه و خرید لایسنس (دانش فنی) هستیم.
تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل
مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران همچنین با اشاره به تولید روزانه ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در پالایشگاه نفت تهران به‌منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: حدود ۳۵ درصد از محصولات تولیدی این پالایشگاه را نفت‌گاز تشکیل می‌دهد که پروژه‌های توسعه‌ای آن انجام شده است و به‌طور میانگین روزانه ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در پالایشگاه تهران تولید می‌شود که نیاز شهر تهران را به‌طور کامل تأمین می‌کند.

تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین
آرمان‌فر با اشاره به کلنگ‌خوردن طرح بنزین‌سازی این پالاشگاه در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ با هدف تولید بنزین یورو در پالایشگاه نفت تهران توضیح داد: پروژه سی‌سی‌آر (واحد بنزین‌سازی) در این پالایشگاه به‌منظور افزایش کیفیت بنزین در حال اجراست که با راه‌اندازی آن، بنزین تولیدی پالایشگاه از بنزین پاک به یورو ۴ و یورو ۵ تبدیل خواهد شد و افزون بر آن مقدار بنزین تولیدی از روزانه ۶.۵ میلیون لیتر به ۸ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

جستجو
آرشیو تاریخی