صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

امریکا

اعلام آمادگی هریس برای جانشینی بایدن
گروه جهان/ شائبه‌های پرتکرار این روزهای امریکا درباره سن بالا و وضعیت روانی و حافظه جو بایدن که در عمل شانس دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری را نیز به مخاطره انداخته، سبب شد تا کامالا هریس معاون او، آمادگی‌اش برای قرار گرفتن بر کرسی ریاست‌جمهوری را اعلام کند. این درحالی است که دونالد ترامپ نیز با وجود تمامی ادعاهایش همچنان به خاطر پرونده‌های کیفری‌اش در لبه پرتگاه سقوط  قرارگرفته و باز هم برای گرفتن مصونیت قضایی تقلا می‌کند.
به گزارش بیزینس اینسایدر، کامالا هریس، دو روز پس از آنکه گزارش بازپرس ویژه دادستانی امریکا صراحتاً وضعیت روحی و سن و سال بایدن را زیر سؤال برد، در گفت‌و‌گو با روزنامه وال‌استریت ژورنال آمادگی‌اش برای گرفتن جای رئیس‌جمهور را تأیید کرد؛ موضوعی که حتی می‌تواند معادلات انتخاباتی 2024 را تحت تأثیر قرار دهد.
وی به این نشریه امریکایی گفت: «برای گرفتن این جایگاه آماده‌ هستم و هیچ مشکلی برای آن ندارم. کسانی که عملکرد مرا در این دوران دیده‌اند، به‌ طور کامل به توانایی و ظرفیت من آگاه هستند.» هریس درحالی این ادعا را دارد که بایدن قبل از انتخابات 2020 نیز در معرفی او گفته بود، یک همراه تمام‌عیار برای او در کاخ‌سفید خواهد بود و بعد از پیروزی دموکرات‌ها نیز هریس توانست نخستین معاون ریاست جمهوری زن سیاهپوست در تاریخ امریکا شود.

تصویب کمک به اسرائیل و اوکراین
در سنای امریکا
دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس سنای امریکا سرانجام بسته امنیت ملی به ارزش ۹۵ میلیارد دلار شامل کمک به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کردند.
به گزارش ان‌بی‌سی، در رأی‌گیری آخر سنا، لایحه مذکور با ۷۰ رأی موافق مقابل ۲۹ رأی مخالف به تصویب رسید. بعد از ماه‌ها تأخیر و سنگ‌اندازی جمهوری‌خواهان در مسیر تصویب این لایحه که عمدتاً گنجانده شدن یا نشدن بسته امنیت مرزی، محور این مخالفت‌ها را تشکیل می‌داد، تصویب لایحه مذکور اقدامی قابل توجه محسوب می‌شود. البته ورود این لایحه به مجلس نمایندگان که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، سرنوشت مبهمی را پیش رو دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی