صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و دو - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

خبر در خبر

ایرنا

محمدهادی طهرانی‌مقدم مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان از ثبت هفت اثر غیرمنقول این استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. آثار شاخص شامل قلعه شیشه‌ریز و قلعه سرکوه واقع در شهرستان گلشن، قلعه پارک هوتان واقع در شهرستان کنارک، خانه‌های سازمانی گمرک چابهار، خانه بارانی واقع در روستای قلعه‌نو شهرستان زهک، قنات نابهری واقع در بخش ایرندگان شهرستان خاش و محوطه کشیک ۲ واقع در شهرستان نیکشهر است.

 

صدا و سیما

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از ثبت هشت اثر تاریخی مربوط به شهرستان نیر در فهرست آثار ملی خبر داد. آثار مذکور شامل آختاچی قالاسی، بند آب آختاچی، کهریز یئری، اوچ تپه، کور بولاغ، مچیت یئری، سئوگی بولاغی و جیده‌قیه‌سی است که قدمت برخی از آنها به ۳۵۰۰ سال پیش می‌رسد. جلسه شورای ملی ثبت غیرمنقول کشور۲۳ بهمن در وزارتخانه میراث فرهنگی تشکیل شد.

 

میراث آریا

 امیر پاک‌دل، مسئول موزه باغ جهان‌نما در شیراز گفت: ما در نمایشگاه گردشگری تهران بخشی از اسناد تاریخی موزه‌باغ جهان‌نما شامل تعدادی از فرمان‌ها و حکم‌های ناصرالدین‌شاه به انیس‌الدوله را رونمایی کردیم. در لابه‌لای این حکم‌ها حدود ۳هزار نامه از ناصرالدین‌شاه به انیس‌الدوله و بالعکس وجود دارد.

 

ایسنا

مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره پرهیز از جنجال خبری در سال اول دولت سیزدهم درخصوص فعالیت‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه‌ریزی برای احیای دریاچه ارومیه اصلاً رها نشده است و توقف فعالیت‌ها شایعه‌ای بیش نیست. در اجرای پروژه بحث‌های فنی پیش آمد. کانال در حال ساخت برای انتقال آب به دریاچه ترک خورد و قرار شد کار مضاعفی انجام شود و مطالعات و تأمین اعتبارات آن، زمان برد. دولت بسیار زیاد اصرار داشت که حتماً اقدامات انجام‌شده برای احیای دریاچه به نتیجه برسد.

 

ایرنا

  امین مهدوی‌کیا، مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: تجربه تثبیت سازه‌های آبی شوشتر می‌تواند به‌عنوان الگویی برای حفظ دیگر سازه‌های آبی و محوطه‌ها استفاده شود. بیش از ۱۰۰ سازه آبی در شهر وجود دارد که بخشی از نظام آبی شوشتر را تشکیل می‌دهند؛ از این تعداد، ۱۳ سازه به‌عنوان اثرهای ثبت جهانی محسوب می‌شوند که اساس و پایه آنها به دوران ساسانی برمی‌گردد.

جستجو
آرشیو تاریخی