صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

گزارش «ایران» از اختتامیه چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر

شب پرافتخار «مجنون»

استاد مجید انتظامی برای پنجمین بار سیمرغ بلورین فجر را به خانه برد

 فرهنگی/ پرونده چهل ‌و دومین مسابقه پرسروصدای سینمای ایران شامگاه یکشنبه 22 بهمن‌ماه با اعلام برندگان سیمرغ بسته شد. جشن 10 روزه سینمای ایران در حالی به پایان رسید که «مجنون» اولین فیلم بلند مهدی شامحمدی با کسب 4 سیمرغ پرافتخارترین فیلم این دوره از جشنواره شد و عنوان بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد. محمدهادی کریمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، عبدالحمید قدیریان، شهاب اسفندیاری، مهدی فخیم‌زاده و بهرام عظیمی هفت سینماگری بودند که داوری آثار این دوره از جشنواره را برعهده داشتند. یک روز قبل از برگزاری مراسم اختتامیه انتشار نام فهرست کاندیداهای سیمرغ از سوی همین ترکیب مثل هر دوره، موجی از واکنش‌ها را به‌دنبال داشت که البته برای جشنواره‌ای با گذشته و تاریخچه جشنواره فیلم فجر عادی است. مهم‌ترین و غیرمنتظره‌ترین غایب این فهرست پرستاره‌ترین فیلم جشنواره فجر یعنی «صبحانه با زرافه‌ها» بود. جنس سلیقه هیأت داوران نسبت به دومین تجربه کارگردانی سروش صحت متفاوت از سلیقه مخاطبان، سینماروهای حرفه‌ای و اهالی رسانه بود و این فیلم در هیچ بخشی نظر مثبت هیأت داوران را جلب نکرد. از دیگر فیلم‌های موفق اما قدرنادیده جشنواره امسال «باغ کیانوش» اولین ساخته رضا کشاورز بود که با وجود دریافت بازخوردهای مثبت از اهالی رسانه و منتقدان، مورد توجه هیأت داوران قرار نگرفت و در میان کاندیداها جایی نداشت. در مراسم اختتامیه اما این کم لطفی با اهدای جایزه بهترین دستاورد فنی و هنری و جایزه ویژه شهرداری تهران جبران شد. همچنین نبود هیچ‌کدام از انیمیشن‏های راه یافته به جشنواره در میان نامزدها از دیگر ابهامات این فهرست بود و این سؤال را مطرح کرد که اگر این فیلم‌ها قرار نبود در بخش مسابقه سینمای ایران حضور داشته باشند و شایسته کاندید شدن در هیچ بخش نبودند چرا انتخاب شدند؟ هیأت داوران برای پاسخ به این ابهامات مطرح شده نیز در نهایت در مراسم اختتامیه یک دیپلم افتخار در نظر گرفت که به انیمیشن «ببعی قهرمان» اهدا شد. کم‌لطفی به بخش خصوصی که امسال تنها دو نماینده در جشنواره داشت (صبحانه با زرافه‌ها که در هیچ بخش کاندید نشد و تمساح خونی که در 3 بخش کاندید شد و در نهایت یک سیمرغ نصیبش شد) از دیگر شکوه‌های مطرح شده نسبت به خروجی انتخاب هیأت داوران بود. همزمان با این حواشی اما باید به احساس خوش مخاطبان سینما از حضور تازه واردان خوش قدمی همچون مهدی شا‌محمدی کارگردان «مجنون» (نامزد شدن در 14 بخش و دریافت 4 سیمرغ) یا علی ثقفی با نامزد شدن
«پرویز خان» در 9 بخش و دریافت ۲ سیمرغ و یک دیپلم افتخار و کسب عنوان بهترین فیلم اولی و همچنین چهره‌های شناخته شده سینمایی مثل محمود کلاری با «تابستان همان سال» با نامزدی در 11 بخش و دریافت 3 سیمرغ و 2 دیپلم افتخار و یک جایزه ویژه هیأت داوران اشاره کرد و از آنها به عنوان نمونه‌هایی یاد کرد که بالاخره همگرایی سلیقه داوران جشنواره و مردم را به همراه داشت. با پایان مراسم اختتامیه اما مؤلفه تکرارشونده در میان منتقدان سلیقه هیأت داوری، جای خالی سعید پورصمیمی و فیلم «بی‌بدن» در میان برندگان سیمرغ این دوره از جشنواره بود.
 
یادآوری یک خبر خوش از سوی وزیر ارشاد
 سالن همایش‌های برج میلاد طبق روال سال‌های گذشته شامگاه 22 بهمن‌ماه میزبان مراسم اختتامیه بود. در این مراسم محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بر ممنوعیت دوقطبی‌سازی تأکید کرد و «همدلی، همگرایی و اعتلا» را شعار سال نو سینمای ایران عنوان کرد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یک خبر خوش را یادآوری کرد: «خبر مهمی که امسال با پشتوانه رئیس‌جمهور و آقای مخبر رسانه‌ای شد ساخت بزرگترین مجموعه فرهنگی هنری برای خانه جشنواره‌های فجر بود، این کار بزرگ در گذر فرهنگی تهران آغاز می‌شود و امیدواریم قبل از جشن پنجاهمین سالگرد انقلاب آن را تقدیم اصحاب فرهنگ و هنر کنیم.»
 

جستجو
آرشیو تاریخی