صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

وزیری، سرمربی تیم ملی پاراتیروکمان

خیلی‌ها مخالف آمدنم بودند

مهری رنجبر
خبرنگار

میلاد وزیری سرمربی تیم ملی پاراتیروکمان شد. آن هم بعد از دوسال بی‌خبری. او این مدت با اینکه در تیم ملی نبود اما هدف‌گیری سیبل‌ها را کنار نگذاشته بود، خداحافظی هم نکرده بود و حتی مربیگری هم می‌کرد. وزیری بعد از توافق با اسبقیان، رئیس فدراسیون جانبازان و توانیابان،   امروز کارش را با پاراکمانداران شروع می‌کند. خواندن حرف‌های وزیری از تیروکمان ایران و تیم جدیدش خالی از لطف نیست.
شما خداحافظی کردی و سرمربی تیم ملی پاراکمانداری شدی؟
من از تیم ملی خداحافظی نکرده بودم، ولی بعد از المپیک شرایط برای ماندنم در تیم ملی فراهم نبود و فدراسیون هم تمایلی به برگشت من به تیم نداشت. بنابراین من هم در باشگاهم و تیم دانشگاه آزاد به صورت مربی – بازیکن فعالیت می‌کردم. خدا را شکر در لیگ هم قهرمان شدیم. من در کشورکماندار-مربی ایران بودم که فدراسیون جانبازان بعد از بررسی مرا دعوت به همکاری کرد و من هم قبول کردم.
حالا که حرف رسید به تیروکمان، به نظر شما چرا تیروکمان ایران افت کرده است؟
به نظرم ما در برنامه‌ریزی‌ها مشکل داریم و باید بهتر در تیراندازی با کمان سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری مستلزم حضور اسپانسرهاست. پای اسپانسرها به تیراندازی با کمان باز نمی‌شود، مگر اینکه منافع آنها تأمین شود، منافعی که باعث می‌شود تا آنها برای حمایت و سرمایه‌گذاری از تیم ملی و باشگاه‌ها رغبت پیدا کنند. در واقع باید بازی برد- برد باشد. از طرف دیگر تیروکمان ایران لیگ پویایی ندارد و نیاز به بازنگری قوانین لیگ و اجرای مسابقات منظم دارد. فدراسیون باید برای تیروکمان مثل پدر حامی باشد، نه اینکه از کمانداران، مربیان و باشگاه‌ها‌ طلب حمایت داشته باشد. فدراسیون باید در شیوه برنامه‌ریزی و برگزاری مسابقات بازنگری کند. تیروکمان ایران پتانسیل قهرمانی دارد. من این مدت که به دعوت هیأت‌ها به استان‌های مختلف سفر کردم یا کمانداران آنها برای تمرین پیش من می‌آمدند، استعدادهای زیادی را دیدم. نکته‌ای را فراموش نکنید که قیمت هر کمان 300 تا 350 میلیون تومان است و هرکسی شرایط پرداخت آن را ندارد. باشگاه‌ها باید در لیگ از کمانداران حمایت کنند تا کمانداران انگیزه داشته باشند. چرا که تیروکمان با بقیه ورزش‌های تیمی و انفرادی فرق دارد. کماندار برای موفقیت باید 340-50 روز در اختیار تیمش باشد و نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد، درحالی که درآمد و هزینه‌ها، جزو جدایی‌ناپذیر زندگی است و چالشی است که برای همه وجود دارد و بنابراین فدراسیون باید فکری به حال درآمد کمانداران کند.
برای تیم ملی پاراتیروکمان چه برنامه‌ای دارید؟
یکشنبه در صحبت با اسبقیان برای همکاری به توافق رسیدیم. من دیروز برنامه‌ام را به فدراسیون دادم تا از امروز کارم را شروع کنم. قرار است همه کمانداران پاراآسیایی به اردو بیایند تا برای رقابت‌های جهانی امارات آماده شوند. مسابقه‌ای که 12 اسفندماه برگزار می‌شود و آخرین انتخابی پارالمپیک پاریس است. البته قبلاً لیست سه نفره مسافران امارات بسته شده است. هرچند پاراکمانداران کار خیلی سختی در امارات پیش‌رو دارند، چرا که زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی دو قهرمان سابق پارالمپیک هنوز سهمیه نگرفته‌اند. نعمتی تا به حال تمرین کمی داشته است. البته تیم به خاطر جابه‌جایی تیم ملی پاراتیروکمان از فدراسیون تیروکمان به جانبازان هم تمرین نداشته و این اولین اردوی تیم بعد از جدایی است.
پس شما کار سختی دارید؟
خیلی‌ها مخالف بودند که من سرمربی تیم پاراتیروکمان شوم، چرا که تیم درحال پوست‌اندازی است و نسل جدید پاراکمانداران مثل عرب عامری، درست است که در پاراآسیایی رکورد زد، اما تجربه زیادی ندارد و نهایت یکی، دو مسابقه رفته است. بنابراین نعمتی و رحیمی با برگشت خود می‌توانند به تیم کمک بزرگی کنند. می‌دانم کار خیلی سختی در پیش دارم بویژه در کامپوند. چرا که با ناکامی در هانگژو تغییر و تحولات باید ایجاد شود.
*این جابه‌جایی به نفع تیم شد؟
تیم پاراتیروکمان وقتی زیر نظر فدراسیون جانبازان بود، شرایط بهتر از وقتی بود که زیر نظر فدراسیون تیروکمان بود. ما این جدایی را به فال نیک می‌گیریم، هم اسبقیان و هم بقیه دوستان خیلی پیگیر بودند تا زودتر اردوها شروع شود. کادر تیم هم قوی است یعنی درکامپوند مجید احمدی که سرمربی سابق تیم ملی کامپوند و تیم ملی زنان و تیم ملی عراق بوده و زهرا شمس کاپیتان تیم ملی و مربی سابق تیم ملی و مربی اختصاصی زهرا نعمتی در پاراآسیایی که نتایج درخشانی هم گرفت، همکارم هستند.
این روزها، خبرهای خوبی از زهرا نعمتی نمی‌شنویم، زهرا برای پارالمپیک سهمیه می‌گیرد؟
نعمتی باید از نظر روحی ریکاوری شود. او خسته ذهنی است و باید ریکاوری ذهنی شود. حالا هم با واعظ موسوی کار می‌کند تا برگردد. البته او هنوز تصمیم قطعی نگرفته است. به هرحال زهرا نعمتی، نعمت بزرگی برای ورزش ایران است و حداقل دو پارالمپیک دیگر هم می‌تواند کار کند، ولی سلامتی روحی او با ارزش‌تر است. امیدوارم به جمع‌بندی برسد. نعمتی کماندار قوی‌ای است و می‌تواند خودش را به مسابقات برساند، شاید از نظر جسمی مشکل داشته باشد، اما ما روی تجربه‌اش حساب کرده‌ایم و رقبایش هم از اسم او می‌ترسند. تلاش می‌کنیم او را برسانیم.

جستجو
آرشیو تاریخی