صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و یک - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

بیمه، نیاز مشاغل آنلاین

آرزوکیهان/  یکی از رایج‌ترین سؤالات کارآفرینان آنلاین در دنیا این است که آیا به بیمه نیاز دارند یا خیر. پاسخ ساده این است: بله، هر کسب و کاری، حتی آنلاین، نیاز به بیمه دارد، اما موضوع پیچیده‌تر از این است؛ چون باید سازکارهای لازم بر اساس شرایط جدید، تعیین شود. توسعه فعالیت‌های اقتصادی در فضای مجازی، موضوع بیمه شاغلان در این فضا را پررنگ کرده است. اما بیمه این نوع مشاغل در سایر کشورها به چه نحوی است؟
بیمه بازنشستگی برای شاغلان آنلاین
برخی از مردم برای ایجاد تعادل بین زندگی حرفه‌ای و شخصی خود، مشاغل آنلاین را که نیاز به سرمایه‌گذاری کمتری هم دارد، انتخاب می‌کنند. این افراد همچون صاحبان دیگر مشاغل می‌خواهند در دوران سالمندی از بیمه بازنشستگی سود ببرند. در کشورهای پیشرو در بیمه مشاغل آنلاین، مشاغل زیادی در فهرست بیمه بازنشستگی قرار دارد، از تحلیلگر داده و مهندس کامپیوتر گرفته تا مشاغل پزشکی و بهداشتی، املاک، نویسنده، مترجم و... در اغلب این کشورها، برای کارآفرین‌ها و صاحبان کسب و کارهای آنلاین 18 تا 69 ساله که برای 4 ماه متوالی در فضای مجازی فعال هستند، بیمه وجود دارد و طبق قانون عمومی، افراد شاغل در فضای مجازی در صورت رسیدن به سن بازنشستگی، دست کم مستحق دریافت مستمری پایه هستند. شرکت‌های بیمه علاوه بر آن، برای شاغلان آنلاین، بیمه درمانی، بیمه دندانپزشکی و چشم پزشکی را هم ارائه می‌دهند.
شناخت خطرات ناشی از کسب و کار مجازی فعالیت در فضای مجازی کم خطر به نظر می‌رسد. اما لزوماً این‌طور نیست. درواقع، بروز اشتباهاتی می‌تواند پایان یک تجارت در فضای مجازی را رقم بزند.
برای مثال شکایت‌های حقوقی بخصوص درباره ورزش‌های آنلاین یا توصیه‌های پزشکی، می‌تواند فعالیت مجازی یا یک کسب و کار مجازی را متوقف کند. درگیری و اختلافات بر اثر انتقال و تحویل کالا از دیگر موارد مهم است. البته اگر کسب و کار بیمه مناسب داشته باشد، درصورت شکایت، بیمه می‌تواند خسارت ناشی از این مشکل را پرداخت کند.
به طور کلی، شرکت‌های بیمه قراردادهایی با ایجادکنندگان کسب و کارهای مجازی منعقد می‌کنند تا در صورت بروز مشکل بتوانند از صاحب کار و امتیاز دفاع و در صورت لزوم هزینه‌های ناشی از بروز مشکل را تقبل کنند.
بیمه عمومی، نیاز شرکت‌های آنلاین
در برخی کشورها، شرکت‌های بیمه وارد عمل شده و بر اساس نیازهای تجاری، حق بیمه‌های متفاوتی برای کسب و کارهای آنلاین با تعرفه‌های متفاوت در نظر گرفته‌اند. این بیمه‌ها کلی‌اند و تقریباً اغلب مشکلاتی را که کسب و کارهای آنلاین با آن مواجه می‌شوند، پوشش می‌دهند. برای مثال بیمه عمومی، خساراتی از قبیل خسارات اموال (مشتریان و فروشندگان)، بروز آسیب بدنی، آسیب دیدن شهرت و ضررهای ناشی از تبلیغات را پوشش می‌دهد. یعنی بیمه عمومی، در صورت آسیب دیدن اموال مشتری یا فروشنده در حین انجام تجارت، خسارات وارده را پوشش می‌دهد یا در مواردی، برخی از صاحبان مشاغل برای صدمه‌ای که از سوی مشتری یا شرکتی دیگر به شهرتشان وارد شده است، شکایت می‌کنند و در صورت وقوع چنین شرایطی، بیمه هزینه‌های قانونی را پوشش می‌دهد.
هزینه بیمه عمومی به عنوان مهم‌ترین نوع پوشش کسب و کار آنلاین، نسبتاً پایین است.
بیمه مسئولیت محصول
در اکثر مشاغل آنلاین محصولاتی فروخته می‌شود. در این صورت، داشتن بیمه محصول الزامی است. این نوع بیمه درصورتی که محصولی معیوب باشد به کار می‌آید؛ اگر محصول به دارایی مشتری آسیب برساند یا باعث آسیب بدنی به کاربر شود، این بیمه پاسخگو خواهد بود،حتی اگر مشتری از شرکت شکایت کند، هزینه‌های قانونی پوشش داده می‌شود.
بیمه مسئولیت حرفه‌ای
این نوع بیمه زمانی مطرح می‌شود که محصول یا خدمات شرکت، با کیفیت یا بموقع تحویل داده نشود. بیمه مسئولیت حرفه‌ای، خسارات وارده را پوشش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی