صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۹

در دو سال و نیم دولت سیزدهم صورت گرفت

آموزش فنی و حرفه ای به 5/4 میلیون متقاضی

 یکی از مهم‌ترین چالش‌های بازار کار، تطبیق دادن نیاز بازار با درخواست‌های شغلی است. یکی از کاربردی‌ترین راه‌ها برای متناسب‌سازی نیاز بازار کار، مهارت‌آموزی است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد حلقه مفقوده این روزهای بازار کار است. به نظر می‌رسد که دولت سیزدهم، اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری را نیز در گسترش و توسعه مهارت‌های لازم براساس نیاز بازار کار می‌داند. علی‌حسین شهریور، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفته است، برای اینکه افراد پس از تحصیل وارد بازار کار شوند باید مهارت‌های لازم برای اشتغال را کسب کنند. بازار کار نسبت به گذشته بسیار رقابتی‌تر شده است، به همین دلیل دانشجویان پیش از ورود به بازار کار باید مهارت‌های اشتغال‌پذیری را کسب کنند، زیرا کارفرمایان در بازار کار به نیروهای مهارتی که توان اشتغال‌پذیری دارند، نیازمندند.  مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم از جمله انجام کار تیمی، کار‌آفرینی و حل مسأله را مهارت اشتغال‌پذیری می‌گویند.
به گفته وی، با رویکرد جدید وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای در کنار آموزش‌های عمومی و رسمی، آموزش‌های غیررسمی اشتغال‌پذیری در دستور کار قرار گرفته است. ۴۵ تا ۴۷ درصد ورودی‌های مراکز آموزش دولتی و غیردولتی ما فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور هستند. به همین دلیل ضرورت داشت به موضوع مهارت‌های اشتغال‌پذیری در کنار مهارت‌های فنی توجه شود. عمده‌ای از مشاغل در یک دهه اخیر از بین رفته و مشاغل جدید ایجاد شده است و نیروی کار باید مهارت‌های جدید کسب کند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مورد گفته است: دولت برای تحقق اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری مستمر در قالب نهضت ملی مهارت‌آموزی، طراحی‌ آموزش فنی و حرفه‌ای را براساس اولویت‌سنجی بازار کار انجام داده و تجهیز و توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای را برای تحقق این امر الزامی دانسته است. صولت مرتضوی، بهره‌برداری از ۱۰۰۰ پروژه و مراکز آموزش و کارگاه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال را به عنوان نمونه اعلام کرده است که در دهه فجر امسال وارد فاز عملیاتی شده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طرح نهضت ملی مهارت‌آموزی اشاره کرده و گفته است: بررسی‌ها نشان داده است که از زمان فعالیت دولت سیزدهم همه مهارت‌های ارائه شده در راستای اشتغالزایی و بر اساس الگوی زیست‌بوم ملی اشتغال باز طراحی شده، به‌طوری‌که حدود 57 درصد از مهارت‌آموزان توانسته‌اند به کار مشغول شوند.
 بنا بر گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از ابتدای دولت سیزدهم در اواخر تابستان سال 1400 تا پایان دی‌ماه سال‌جاری، 4 میلیون و 523 هزار مهارت‌آموز دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را در مراکز دولتی و غیردولتی سازمان فنی و حرفه‌ای فراگرفته‌اند که نسبت به مدت مشابه در دولت دوازدهم این میزان رشد 51 درصدی داشته است. مهرداد عظیمی به حوزه سنجش صلاحیت حرفه‌ای آمار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اشاره کرده و براساس گفته او، از آغاز دولت تاکنون ۳ میلیون و ۱۸۹ هزار نفر صلاحیت حرفه‌ای‌شان مورد سنجش قرار گرفته که از رشد ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در دولت دوازدهم برخوردار بوده است.

 

برش

بهره‌برداری از ۱۰۰۰پروژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای
در دهه فجر امسال، با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۰۰۰ پروژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال افتتاح و بهره‌برداری شد.
مهرداد عظیمی در آیین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: این پروژه‌ها در بخش دولتی و غیردولتی به بهره‌برداری ‌رسیدند که پروژه‌های بخش دولتی شامل افتتاح ۶ مرکز دولتی، ۷ مرکز مدیریت، ۲۴ کارگاه آموزش دولتی، ۶ واحد پذیرنده محیط کار واقعی، ۳ تجهیز کارگاه آموزشی و ۳ واحد کارگاه سنجش است.
وی افزود: پروژه‌های دولتی که به بهره‌برداری ‌رسیدند، راه‌اندازی ۶ مرکز آموزشی با ۲۵ کارگاه و زیربنای ۲۰ هزار مترمربع و راه‌اندازی 3 کارگاه سنجش مهارت با صرف اعتبار ۱۰ میلیارد ریال که ۱۳هزار نفر به ظرفیت آموزشی سازمان در بخش دولتی اضافه شد، بودند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بخش غیردولتی پروژه‌هایی که افتتاح ‌شد ایجاد ۸۷۸ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای، ۶ کارگاه آموزش محیط کار واقعی، ۷ مرکز مهارت‌آموزی و مشاور شغلی دانشگاهی و ۷۲ عنوان مرکز آموزش جوار کارگاهی است که مجموع این پروژه‌ها به ایجاد اشتغال مستقیم حداقل ۲۶۰۰ نفر کمک می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی